Bitchslap Barbie

There’s a new toy in town, and her name is Bitchslap Barbie

Forskning och feminism

leave a comment »

Det kommer ett till inlägg idag, för jag hittade precis nåt på DN som jag kom på att jag har en åsikt om.

Det var den här artikeln, kortfattat handlar den om en D-uppsats på Uppsala universitet som fått VG trots uppenbara faktafel i artikeln. Det är inte vad som bekymrar mig mest, utan att man på goda grunder kan anta att de har fått godkänt (väl godkänt om man ska vara petig) för att den är feministiskt vinklad.

Ser man inte faran med att vinkla forskning på det här sättet? Forskningen ska ju vara politiskt obunden om nåt. Feminism speciellt är bra på att nästla sig in där det inte hör hemma alls (artikeln jag syftar på är på sidan 4 i PDF-filen). Jag är själv tjej, men jag ser ändå inte ändamålet med att i princip börja förfalska forskning för att få de resultat man vill ha.

Det är klart att det vore trevligt om det var så att kvinnor i styrelser är lönsamt för företagen, och inte så trevligt om så nu inte är fallet, det förstår jag också. Men är det nu de facto så att det inte går att bevisa så får man acceptera det, och kanske försöka göra det lönsamt istället då. Eller hur man nu väljer att tackla det.

Written by Bitchslap Barbie

31 maj 2008 den 20:57

Publicerat i forskning

Tagged with ,

Kommentera

