Bitchslap Barbie

There’s a new toy in town, and her name is Bitchslap Barbie

Det bästa för barnen?

leave a comment »

Nu har jag varit ute och lusläst tidningar igen. Hittade en intressant krönika på aftonbladet, och i DN.

Malin Wollin tycker i princip att skilsmässa är dåligt, och att barnen i 2 av 3 fall tar skada av det. Jag håller med om att det inte är idealet. Men om jag ser till min egen situation så tror jag inte att jag hade varit lycklig på en fläck om mamma och pappa hade varit tillsammans fortfarande. Nu tillhör ju förstås jag det där tredje barnet, vars föräldrar hade en öppen konflikt.

Hade de inte skilt sig hade jag nog inte haft samma värderingar som idag, jag hade bott kvar i en lägenhet i Märsta. Jag hade knappast pluggat på universitetet, och definitivt inte till läkare. Jag hade aldrig kunnat bo i min fina fina lägenhet. Jag hade haft hel andra kompisar, och troligtvis ett helt annat liv. Och med tanke på hur olyckliga de var så tror jag inte att jag hade varit lycklig heller. Mamma hade definitivt inte varit lycklig. Pappa kanske hade varit lyckligare, det vet jag inte, men det är möjligt.

Visst, själva skilsmässan var en jobbig period, vårdnadstvist och besök hos kuratorer och BUP, roligare kan man ju ha. Men å andra sidan så skulle jag inte vilja ha ett annorlunda liv heller.

Dessutom så tror jag också att om man ser på de där 2/3 barnen vars föräldrar helt enkelt inte älskar varandra längre. Om man drar man den situationen längre, och antar att föräldrarna fortsätter leva ihop trots att de inte älskar varandra längre, hur länge dröjer det då innan nån av föräldrarna förälskar sig i nån ny? Vips så har man en konflikt.

Dessutom så är jag egoistisk nog att jag inte tycker att man ska behöva ge upp sin egen lycka för sina barn. Skilsmässa är inte idealet nej, men barnen klarar sig, och det är trots allt förälderns rättighet att vara lycklig också.

Written by Bitchslap Barbie

26 juli 2008 den 12:55

Publicerat i samhälle

Tagged with ,

Kommentera

