Bitchslap Barbie

There’s a new toy in town, and her name is Bitchslap Barbie

Röntgen och sy

leave a comment »

Idag har jag huvudvärk. Och efter lunch har jag känt av en liten irritation där längst bak i halsen, som jag tror att kommer utvecklas till nåt lite mer elakartat under natten och morgondagen. Bah, typiskt.

Annars har dagen varit rätt bra. Har hållit mitt kcal-mål idag också. Jag har 10 kcal över till och med, wohoo. Vi började dagen med 4 timmars röntgenundervisning. Det var riktigt bra, hade bra och engagerade föreläsare som var väldigt kunniga. Hade ungefär en timme per delföreläsning, urologi (njurar och urinvägar alltså), buk, multitrauma och ortopedi.

På eftermiddagen så hade vi först sårvård, vilket inte betyder detsamma för oss som för sjuksköterskor. Vi pratade mest om hur man syr, vad man ska tänka på med bedövning och liknande, att man inte ska glömma bort att kontrollera distalstatus (dvs hur är funktionen bortom skadan, har man skurit av nerver, eller blodkärl?). Efter det så fick vi information om C-op, alltså akademiskas operationsavdelning, där vi ska börja härja runt från och med nästa vecka. Vi fick se var allt finns, vilka kläder vi ska ta, var munskydd, rockar och handskar finns osv. Och så fick vi lära oss tvätta händerna. Det är ett heldagsprojekt det nästan. De var så hjälpsamma och söta mot oss så det känns helt ok att komma dit, fast mina två första veckor i Uppsala är på plastiken, så jag kommer nog inte vara på C-op då.

Under dagen har jag också kutat runt och organiserat saker, har fixat biljetter till Hudik de kommande två veckorna. Jag åker nån gång runt 18-tiden nu på söndag, och kommer hem på torsdag eftermiddag klockan 15, andra söndagen åker jag 20:30 och kommer hem samma tid, 15 på torsdagen. Är dock väldigt tveksamt om jag kommer kunna blogga nånting därifrån, kanske om jag hittar en obevakad dator i ett hörn.

Jag har också slösat 120:- på ett anestesikompendium, där allt vi behöver veta står. Det är trevligt. Under kvällen ska jag försöka maila till han som är ansvarig för anestesin och kolla om jag kan få gå min jour i uppsala istället för i västerås.

Har fått mina böcker idag också, tjoho! Trick or Treatment, Big Bang och Why People Believe Weird Things. Jag funderar på om jag inte ska bädda ner mig i sängen med en bok, och kanske en kopp te också.

Written by Bitchslap Barbie

3 september 2008 den 19:10

Publicerat i utbildning

Kommentera

