Bitchslap Barbie

There’s a new toy in town, and her name is Bitchslap Barbie

Unga mammor

leave a comment »

Debatten rasar ju för tillfället om unga mammor, då Sarah Palins dotter Bristol är gravid, blott 17 år gammal.

Jag vet inte riktigt var jag står i frågan, mina personliga erfarenheter säger mig att mammor som åtminstone är över 20 i mitt tyckte är bättre föräldrar. Ja, jag vet att det är hemskt att säga, men det är min blogg och jag säger vad jag vill.

Jag tror att det dels har med den personliga mognaden att göra, sen är det ju det här med ekonomin. Det är nog bra mycket lättare att ta hand om sitt barn om man har hunnit utbilda sig färdigt, och kanske till och med jobbat nåt år innan man skaffar barn.

Däremot skulle jag själv gärna vara en ung mamma, i en perfekt värld skulle jag vara närmare 25 än 30. Det kommer nog inte hända, då jag inte kommer ha karriärsmässigt tid med barn förrän om typ 3,5-4 år. Och då är jag nästan 29. Fast det är ändå acceptabelt. Då hinner jag också få fler än ett om jag skulle vilja det då.

Ulla Waldenstam, professor i omvårdnad vid KI, har skrivit en debattartikel på newsmill, som aftonbladet har refererat. Hon skriver

Jag föreställer mig ändå att fler skulle få barn tidigare om man kände till fruktsamhetens gränser mer i detalj, och framför allt de medicinska riskerna med att vänta alltför länge.

Vilket jag inte tror. Jag tror att människor idag väljer att vänta för att det passar dem bättre helt enkelt. I vårat samhälle vill man ju hålla kvar ungdomen så länge som möjligt, och det är ett ganska långt steg från ungdom att börja ta hand om ett eget barn.

Däremot kan jag hålla med henne om att det är konstigt att man reagerar på unga mammor bra mycket kraftigare än man reagerar på den andra ytterligheten, äldre kvinnor som får barn. Har man passerat klimakteriet är det ju knappast meningen att man ska ha fler barn, och det är enbart egoistiskt att skaffa barn som man sen dör ifrån innan de har blivit vuxna.

Jag tror att orsaken till att mammor blir äldre delvis är den universitetshysteri som vi drabbats av. Alla ska vara universitetsutbildade, på minst 3 års heltidsstudier. Även fast den längden på utbildning kanske inte behövs alls. Titta till exempel på sjuksköterskeutbildningen, när jag läste där så hann jag jobba en vardag i veckan, och hade utan problem även klarat av att jobba ett par kvällar i veckan. Min pojkvän som nu läser till sjuksköterska har haft snart två skolveckor den här terminen, och gått i skolan 4 dagar av dessa. Här finns det ju utrymme att kapa! Det finns säkert flera andra utbildningar där tiden inte alls tas effektivt tillvara.

Written by Bitchslap Barbie

3 september 2008 den 21:04

Publicerat i samhälle

Tagged with , ,

Kommentera

