Bitchslap Barbie

There’s a new toy in town, and her name is Bitchslap Barbie

Obduktionsbilder på TPB

with 11 comments

Ja, så har alltså den, helt offentliga, förundersökningen i arbogafallet lagts ut på Piratebay. Det som alla upprörs så över är att obduktionsbilderna på barnen finns med i den nerladdningsbara filen.

Ja, och? Förundersökningen är en offentlig handling. Jag skulle kunna gå ner till tingshuset i Arboga och begära ut samma papper, inklusive fotografier. Hela poängen är att den är just offentlig.

Yrsa Stenius har en intressant kommentar

– De gör inte det fria ordet någon tjänst genom att lägga ut det här. Det är klart att politikerna inte kommer att sitta overksamma om precis vad som helst som är offentligt också publiceras, säger hon till TV4 Nyheterna.

(Notera speciellt det jag fetstilat). Hur tänker hon här egentligen? Offentliga handlingar publiceras! Nej, det får inte vara sant! Eller? Och exakt vad ska politikerna göra åt att offentligt material publiceras? Enligt justitieministern är det inte omöjligt

– Det är klart att vi måste ha ett skydd för enskilda människor som kan bli väldigt kränkta och illa berörda och där det inte finns ett intresse av allmän insyn, säger justitieministern till Ekot.

Där kom det, mitt hatord, och 2000-talets stora modeord. Kränkt. Ja, jag förstår att man blir kränkt, det gör jag faktiskt, jag skulle inte heller vilja att bilder på mina döda barn låg ute på nätet för allmän beskådan. Men nu har vi offentlighetsprincip i Sverige, och då finns det inte mycket man kan göra.

Dessutom, för hundrafyrtionde gången. Det är inte Piratebay som lagt upp materialet, det är en enskild användare som sprider materialet med hjälp av Piratebay. Piratebay har i det här fallet helt rätt i att inte ta bort materialet. Bara för att politikerna vill censurera allt så innebär det inte att det är rätt. Har man offentlighetsprincip i ett land så ska den också gälla allt, inte bara saker som är bekväma att höra.

Piratebay är mina hjältar eftersom de inte viker sig för pressen.

SvD, DN1, DN2

Edit: Och direkt när nåt bli stort, vem börjar skriva om saken? Jo, Aftonbladet.

Edit igen: SvD har en artikel med så mycket missuppfattningar så att jag blir alldeles ledsen. Titta bara på det här

– Jag känner spontant en motvilja mot det här. Och jag tror att en förkrossande majoritet av alla människor känner att någonting är fel när man publicerar bilder på döda barn, säger Ulrika Knutson, ordförande för Publicistklubben i Stockholm.

Ja, och fortfarande har inte TPB publicerat nåt. Att man känner en spontan motvilja är heller inte skäl nog att inte använda yttrandefriheten.

– I förlängningen utmanar man den pressfrihet vi har i dag. Risken finns att lagstiftarna beskär offentlighetsprincipen.

Ja, använd för guds skull inte era rättigheter, då kan nån ta dem ifrån er. Det är väl ett dumt jävla resonemang, är det inte? Om man inte får använda sig av sina rättigheter så har man ju inga rättigheter.

– Det är ungefär som att det går att hitta bilderna om man söker på Google. Diskussionen borde handla om åklagaren har gjort rätt eller fel när hon inte sekretessbelade bilderna, inte om vi har gjort fel, säger Sunde.

Exactly. Felet är begånget långt innan TPB kom in i diskussionen.

Written by Bitchslap Barbie

6 september 2008 den 13:43

Publicerat i samhälle

Tagged with , , , ,

11 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Haha jag reagerade på precis samma grej som du (det fetstilade uttalet). ”Folk kan ju säga precis vad som helst!?! Hur skulle det se ut?!”

    Precis, tänk om alla skulle säga allt de fick säga, it’s the end of the world as we know it, typ.

    /Barbie

    David

    6 september 2008 at 14:32

  2. Det är för jävligt att folk lägger ut sånt på Piratebay. MEN naturligtvis helt lagligt och inget man skall straffa.

    Jo, det är inget jag känner att jag skulle vilja se, och det skulle inte falla mig in att ladda ner skiten heller, men det är åt helvete att försöka förbjuda det

    /Barbie

    Jojo

    6 september 2008 at 14:42

  3. Jag håller med dig. är ungefär som att stoppa ratsit och sådant från att visa vad folk tjänar.
    vad är det som är så fel med att göra dessa saker lätttillgängliga.
    jag tycker det bara är att låta det vara.. det är som det är.
    att lägga ut ”reklam” om att det finns på TPB över hela sverige löser väll inte direkt problemet? tidningarna är värre än TPB.. gottar sig i att ha nått att gnälla på.
    själv slog jag tån i dörren..

    Har egentligen inget att tillägga här, så jag tycker lite synd om din tå istället. =)

    /Barbie

    Daniel

    6 september 2008 at 14:43

  4. ”Härnäst tycker jag att justitieminstern med kraft bör fördöma våra telefonkataloger. Jag tycker det är förskräckligt att sådana finns i omlopp i samhället då de innehåller namn på- och adressuppgifter till i princip var och varannan svensk. Sådana pikanta personuppgifter borde minsann bara ansvarsfulla och pålitliga organisationer som FRA ha tillgång till.”

    Du har självklart helt rätt. Att vi inte har tänkt på det tidigare!

    /Barboo

    Rex

    6 september 2008 at 15:21

  5. Ajdå.

    Du o din pojkvän får barn och dom mördas och någon, lägger ut bilder på dom och eftersom det är lagligt så skulle du tycka att det är ok.

    Nej just det , du tycker inte att det är riktigt ok, verkar det faktiskt som, så du skulle bearbeta staten i stället för den nuvarande publicisten.

    Alltså , in princip tycker jag att yttrandefrihet är ett måste men inte när det påverkar enskilda individer på ett helt negativt sätt och det skall kunna finnas ett vet – ett sätt att säga ”Nej jag vill inte bli slagen i ansiktet av dig och ditt gäng så du får faktiskt ta och ge fan i det”

    Jag menar i just det här specifika fallet så är det ju enkild individ, inte ett företag eller staten elller liknande.. och pappan vill ju dessutom inte att förundersökningen skall bort, bara bilderna.

    Det har ju varit farligt för tpb om dom missade några kronor i annonsintäkter och tog bort detta material, oavsett vem som lade upp det. Åh nej, då måste dom ju börja moralisera om alla inlägg
    Pappor som inte vill att deras döttra som blivit våldtagna o filmade skall ligga ute, naziter som filmar sig själva när dom slår ner en invandrare och denne invandrare skulle gärna slippa återuppleva det genom andras ögon om och om igen…

    Man gör alltid ett val och i och med det har man ansvar.. personligen skulle jag tagit bort direkt.

    Jag skulle inte gillat det om jag var i pappans sits nej, men jag skulle nog inte ge mig på TPB, utan snarare då den tjänsteman på polisen (eller vem det nu är som sätter ihop förundersökningsprotokollen) för att försöka få dem att ta bort bilderna ur det offentliga FUP:et.

    /Barbie

    Attle

    6 september 2008 at 19:49

  6. […] Det här citatet från Bitchslap Barbie är klockrent, apropå Yrsa Stenius yrande om att Pirate Bays agerande(?) kan leda till […]

  7. Det skrivs att det går att se bilderna hur enkelt som helst men ännu finns de bara i den fil som sprids på pirate bay och jag kallar det enkelt om jag bara behöver googla fram bilderna för så är inte fallet ännu.

    ubbe

    7 september 2008 at 0:09

  8. Vill man inte se obehagliga saker.
    Låt bli

    Precis, att de finns tillgängliga innebär inte att det är obligatoriskt att titta.
    Jag ställer mig i och för sig inte helt negativ till en lagändring, men jag tycker definitivt inte att den ska göras nu när allas känslor svallar.

    /Barbie

    rormok

    7 september 2008 at 1:03

  9. Man kan ju spekulera varför ”media” blir så upprörda över just det här – även förundersökningen om Knutbymorden finns på TBP komplett med bilder.

    Men tääääänk på baaarnen! Alltid värre när det är barn. De där läskiga pedofilerna som lurar i alla knutar kanske kan få se en bild på ett barn…
    /Barbs.

    MrArboc

    8 september 2008 at 15:36

  10. Personligen tyckte jag Knutbybilderna var fem ggr värre.

    Jag har lyckats klara mig från att se dom också, som tur är =)

    /Barbie

    Fotograf

    10 september 2008 at 23:07

  11. […] inlägget, utan tvekan ett av de sämsta. Det mest lästa med 572 […]


Kommentera

