Bitchslap Barbie

There’s a new toy in town, and her name is Bitchslap Barbie

Sjukvård i media

with 2 comments

Ja, det har varit mycket på senaste tiden. Psykosmediciner till dementa, som jag inte tänker kommentera mer än att säga att det ibland kan vara för de dementas bästa. De är ofta väldigt väldigt oroliga, och ångestfyllda, och om antipsykotiska mediciner då lindrar så kanske trötthet är ett pris värt att betala?

SvD talar idag om att vi blir sjukare av våra läkemedel vilket ju knappast är nåt nytt om man jobbar inom vården. Ibland går det dock inte att göra nåt åt. Vissa läkemedel är livsnödvändiga. Däremot är det ju både skadligt och dyrt att felbehandla patienter, och både för den enskilda individen och för samhället vore det ju bra att lägga ner detta. Men det ska jag tala om, att det är inte det lättaste att välja optimala läkemedel för patienter, och speciellt inte för äldre som lättare får biverkningar (eller, enligt min erfarenhet tycks de märka biverkningarna lättare i alla fall) och som dessutom ofta äter hur mycket läkemedel som helst.

Nåt som däremot är intressant är att läkare inte vågar sätta ut läkemedel som är insatta av andra läkare. Och det ska man nog tänka på om man sätter in en behandling för en kortare tid, att det noga ska framgå hur länge patienten ska äta behandlingen, för annars kan den bli permanent.

Sen läser jag också i aftonbladet idag hur en kvinna fått fel blod vid en blodtransfusion, vilket man ju kan tycka känns lite onödigt. När jag pluggade till sjuksköterska och fick lära mig sätta blod så var det ungefär 4 miljoner kontroller man skulle göra just för att detta inte skulle kunna hända. Personnummer på olika lappar, och nummer på påsen, och blodgrupper till höger och vänster. Jag minns inte ens längre för att det var så många steg, inte krångligt alltså utan noggrannt. Vilket ju får mig att tro att den sjuksköterska som satte blodet inte gjorde sitt jobb, inte kollade vad det var för patient hon hade framför sig. Och det är ju synd. Att ge fel blodgrupp till en patient kan ju gå riktigt illa.

Med detta sagt så är det synd att vården får så mycket kritik, de flesta som jobbar inom sjukvården är faktiskt sjukt (haha) duktiga på det de gör.

Written by Bitchslap Barbie

12 september 2008 den 21:41

Publicerat i medicin

Tagged with

2 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Håller med dig om att kontrollen är stor på sjukhus vet inte hur många gånger jag fick rabbla mitt person nummer när jag låg inne på sjukhuset innan jag fick dropp , blod mm

    Ja, det brukar ju börja redan på akuten, alla frågar om personnummer, för minsta lilla sak de ska göra så behöver de veta personnummer, vilket ju gör det extra tragiskt att rutinerna brustit i det här fallet. Blodtransfusion är ju ändå hyfsat riskabelt just om man inte kontrollerar att det är rätt blod till rätt person.

    /Dr. Barbie

    J

    13 september 2008 at 14:43

  2. Troligen men de kan juh varit stressade.
    men man ska inte klaga för att jag tycker sjuksköterskor och läkare är mycket bra och jätte duktiga på sitt jobb och jag är mycket tacksam för att vi har så bra sjukvård som vi har.
    Tycker oxå att de är en stor grupp hjältar som finns.

    Jo, de är bara människor och alla kan göra fel. Men det är ändå synd att rutinerna brister när det gäller nåt så potentiellt farligt som transfusioner.

    /Barbie

    J

    13 september 2008 at 23:50


Kommentera

