Bitchslap Barbie

There’s a new toy in town, and her name is Bitchslap Barbie

Give me a freaking break!

with 5 comments

Ja, det dröjde inte länge innan jag hittade mer att blogga om. I aftonbladet finns en artikel om två tjejer som har könskvoterats bort från platser på högskolan. Oh NO!

Varför skriver aftonbladet om det här? Ska vi tycka synd om tjejerna? Nej, det ska vi inte, och nu ska Jessica berätta varför.

Jag tycker mig minnas att hela den här idiotin om kvotering var feministernas påhitt för att det skulle bli bättre för tjejer, eller hur var det nu? Var det så att det kön som var underrepresenterat skulle få lite större andel platser? Då är det väl precis som det ska, att det i de här fallen är killarna som får platserna, eftersom killarna i det här fallet är just underrepresenterade. Man kan inte både äta kakan och ha den kvar.

För helvete tjejer, håll inte på såhär, det är så pinsamt så jag blir ledsen. Om vi skördar fördelarna så måste vi ju även acceptera nackdelarna. Det är ju inte riktigt så att killarna ska ta all skit utan att klaga utan att nånsin få nåt positivt för det, eller hur?

Fyfan, det är så man skäms över sitt kön alltså.

(Kvotering förresten, är inte det en dum idé egentligen? En riktigt riktigt urbota korkad idé. Den som är bäst lämpad för jobbet/utbildningen/whatever ska väl också få jobbet/utbildningen/whatever? Är det så att två sökande ligger exakt lika så får man väl lotta i så fall. Det är också långt ifrån optimalt, men det är åtminstone rättvist, och man har en chans nästa gång/termin/whatever.)

EDIT: Jag noterar att teflonminnet har skrivit om det här också.

Written by Bitchslap Barbie

18 september 2008 den 17:26

Publicerat i samhälle

Tagged with , ,

5 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Skönt att se att det inte bara har med kuken mellan benen att göra att jag tycker som jag gör.

    Det har nog inte bara med det att göra nej, eller så finns det saker om mig själv jag inte upptäckt… Hm…

    /Ken och/eller Barbie

    drf

    18 september 2008 at 17:53

  2. Haha. good one.

    drf

    18 september 2008 at 18:05

  3. […] när det nu ska vara jämn könsfördelning? Att det är 94% kvinnor som blir “orättvist” behandlade har ju sina anledningar. Fler killar börjar arbetslivet direkt efter gymnasiet, […]

  4. […] bara så länge det handlar om att förtrycka männen, för annars skulle väl knappast feministflankerna klaga över att kvoteringen som de tryckt igenom faktiskt tas i bruk? Skandinaviska feminister måste […]

  5. Jag håller inte med, jag tycker att vi ska tycka synd om de här tjejerna, men jag tycker å andra sidan att vi skall tycka synd om alla killar som råkar ut för ”positiv” särbehandling också. Diskriminering är diskriminering oavsett i vilket syfte det sker och det finns ingenting positivt med det. Däremot så kan jag tycka att det klingar lite falskt att det här får sådan uppmärksamhet i media enbart för att det är tjejer som drabbas denna gång.

    Jag håller nog egentligen med dig, men jag vägrar tycka synd om tjejerna, tjurskallig som jag är. ”Positiv” särbehandling är en styggelse, och borde genast avskaffas.
    /Barbs

    Andreas Berglund

    21 september 2008 at 18:21


Kommentera

