Bitchslap Barbie

There’s a new toy in town, and her name is Bitchslap Barbie

Valfrihet i skolan.

leave a comment »

I SvD idag finns en artikel om att de estetiska ämnena kanske kommer bli valfria. Personerna som intervjuats i artikeln ser inga som helst fördelar med detta. Det gör definitivt jag.

Dels är jag för alla typer av valfrihet, alltså stöder jag förslaget bara på ren princip.

Dels måste jag säga, att den timme varje onsdag eftermiddag jag satt och försökte rita en jävla massa crap inte har gett mig någonting. Fullständigt värdelös var den utbildningen, och hade jag fått välja hade jag varit ledig den timmen istället.

Peder Hofmann på Kungliga Musikhögskolan säger

2006 sa utbildningsministern att kulturella uttrycksmedel och kulturell medvetenhet är en nyckelkompetens som är nödvändig för ett framtida Europa.

Kulturell medvetenhet? Jag är nog lite för puckad för att förstå vad han menar, för det är ju faktiskt inte som att man lär sig nåt som man har nytta av senare på den estetiska undervisningen. Jag gjorde det inte i alla fall. Däremot är det ett ganska trevligt avbrott mot all teoretisk undervisning.

– Man glömmer bort att rätten att uttrycka sig genom bilder, sång eller musik är fundamental för att utvecklas som människa. I stället värderar man mätbar kunskap högre – det är lättare att mäta om man räknat rätt än om man spelar vackert, säger han.

Ovanstående är också ett citat från Peder Hofmann. Och jag håller inte med honom här heller. Dels tycker jag inte att rätten att blablabla är fundamental för att utvecklas som människa. Och dels tror jag knappast, om man tycker att rätten till blablabla är fundamental, att man då glömmer bort den.

Däremot så tror jag att om man gillar de estetiska ämnena, och är bra på dem, så tror jag att man kommer välja att fortsätta läsa dem.

Jag däremot hade inte gjort det.

Written by Bitchslap Barbie

19 september 2008 den 8:24

Publicerat i samhälle

Tagged with ,

Kommentera

