Bitchslap Barbie

There’s a new toy in town, and her name is Bitchslap Barbie

Åh Herrejävlar…

with 2 comments

Nu ska ni få höra varför Matti Juhani Saari gick apeshit och mördade 10 pers på en skola i Finland.

*trumvirvel* Det var såklart för att han är (var) man. Vad annars liksom.

Och förstås kommer detta utspel från Ireen von Wachenfeldt, tidigare ROKS-ordförande. ROKS gör verkligen inget för att undkomma bilden av manshatare. Det här är ju då samma person som nån dokumentär på SVT för några år sen yttrade orden ”män är djur”. På det hela taget verkar hon verkligen gilla män.

Det gör mig faktiskt ledsen. Det är inte så enkelt som att allt negativt i världen beror på att män är ondskefulla och allmänt illvilliga. Det känns som om samhället i stort (dvs båda könen) är ansvariga för att såna här saker händer, och att skylla på patriarkatet är helt enkelt inte produktivt.

Att skylla på ondskan, eller på männen, är att göra det alldeles för lätt för sig. Precis som att det var alldeles för lätt att skylla på Marilyn Manson efter Columbine.

Written by Bitchslap Barbie

28 september 2008 den 14:30

Publicerat i samhälle

Tagged with , ,

2 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Åkej. Kan du inte berätta vad i artikeln du tycker är konstigt och stötande? Jag hittar ingenstans idén om att hon inte ”gillar män”. Däremot påtalar hon att man inte får prata om män som grupp när man definierar var våldsamhet finns. Samma sak dissekerar Stephan Mendel-Enk när han problematiserar ”huliganer”, men det kanske är lättare att ta till sig eftersom det är en man som skriver om män?

    Varför ska man över huvud taget klumpa ihop människor. Vi är alla individer, liksom. Jag tycker det är fult fult av feminister att skylla alla världens problem på männen, och höja upp kvinnorna till skyarna. Stephan Mendel-Enk jag jag inte läst nåt av, så jag låter bli att kommentera det.
    /BB

    Jennie

    6 november 2008 at 21:39

  2. Självklart blir det provocerande att skriva att det är männens fel… Men ser jag på mitt eget lilla liv: Hur många våldsamma tjejer känner jag? Hur många män känner jag som fått stryk av sin flickvän? Hur många kompisar har jag som hade våldsamma mammor? Hur många pappor känner jag som blivit misshandlade så de svävat mellan liv o död av sin fru? Hur många killkompisar har jag som blivit nerslagna av ett gäng tjejer efter en sen kväll ute? Jag kan bara svara för mig själv, vet inte vilken värld du lever i, det är kanske dags att vakna upp??? Kollar man dessutom statistiken på våra fängelser så är det 98.9% män som sitter för alla våldsbrott, men det är säkert bara en rad olyckliga omständigheter, inte kan det ha att göra med att de är MÄN??? Givet är inte den enda anledningen att de sitter där att de är män, men faktum kvarstår, män löser oftare sina konflikter med våld… Att förneka det är inte bara naivt, det är direkt dumt!!! Och det är det som Ireen Von Wachenfeldt försöker påpeka. Det hade du säkert förstått om du inte hade tagit det så personligt. Problemet många gånger är att män generellt sett undviker att ingripa tex vid en hustrumisshandel i lägenheten bredvid, istället skruvar de upp ljudet på TVn, sen frågar de vänskapligt hustrumisshandlaren i trapphuset nästa dag om de såg matchen? Min mamma jobbade många år på kvinnojouren, gissa vilka det var som engagerade sig där? inte var det männen… Varför är det så? När jag pratar med min man tror han att det är en ren bekvämlighetsfråga, hade det däremot varit vår dotter som bott m en sån typ kan du ju räkna ut vad han hade gjort…

    Förvisso är det fler män än kvinnor som begår våldsbrott. Å andra sidan är männen generellt sett mer fysiska av sig, medan kvinnor verkar vara mer inne på psykologisk misshandel när de misshandlar. Något som ju också sätter sina spår.
    Å andra sidan är det fler män som inte begår våldsbrott än det är som begår brott, så då borde det ju vara manligt att inte begå våldsbrott?
    /BB

    Petra

    19 juli 2009 at 12:50


Kommentera

