Bitchslap Barbie

There’s a new toy in town, and her name is Bitchslap Barbie

Rättigheter?

with 4 comments

RFSU vill förbjuda kyrkan att viga par eftersom det är diskriminering att de inte vill viga homosexuella par.

Till att börja med måste jag säga att jag är 200% för att homosexuella ska få gifta sig, men frågan är ju då om de har rätt att göra det i kyrkan, eller om det faktiskt är så att kyrkan har rätt att säga nej om de inte vill viga homosexuella par.

Är det verkligen en rättighet att gifta sig i kyrkan?

Written by Bitchslap Barbie

29 september 2008 den 22:19

Publicerat i samhälle

Tagged with , ,

4 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Det är inte av nödvändighet så att alla ska ha rätt till just kyrkan. Dock är det en rättighet att få sin vigsel utförd på samma sätt som alla andra eftersom alla människor är lika värda.

    Men å andra sidan så har väl även prästerna rätt att vägra att viga. De tror ju ändå på nånting som enligt vissa förbjuder homovigslar, och vilka är då vi att tvinga dem?
    /Barbie

    Odelberg

    30 september 2008 at 19:19

  2. Jag vill inte heller tvinga dem. Jag vill att alla ska ha lika rätt till vigsel. Jag vill alltså inte att kyrkan har vigselrätt. Sen kan man ju förstås göra ceremonin ändå om man vill och då kan kyrkan vägra homovigslar så mycket dem vill. Juridiskt sätt är alla lika även om inte kyrkan gillar det med en sådan lagstiftning.

    Fast alla har ju lika rätt till vigsel, bara att det råkar vara på olika ställen.
    För redan nu är det ju ingen juridisk skillnad på att gifta sig i rådhus eller kyrka, utan det är ceremonin som skiljer sig åt. Och det skulle det ju göra även i framtiden då.

    /Barbs

    Odelberg

    30 september 2008 at 22:45

  3. Det är just att lika människor får ha sin vigsel på olika platser p g a deras sexualitet som stör mig. Om kyrkan blir av med sin vigselerätt kan ingen längre gå till kyrkan för en vigsel men man kan genomgå cermonin men detär då som sagt helt utan juridisk betydelse.

    Jo, du har i och för sig en poäng där. Jag måste fundera lite, eventuellt får jag ge mig.

    /Barbie

    Odelberg

    1 oktober 2008 at 8:36

  4. Odelberg är lite inne rätt spår här, man måste skilja på vigseln på ceremoniel och juridisk nivå.

    Jag förstår att homosexuella vill gifta sig som resten av det svenska folket och det är en tradition, men jag som icke-kristen skulle inte vilja gifta mig på ett kristet sett, även om det är en s.k tradition. Det gör mig bara mer förvånad att majoriteten om mina homosexuella vänner vill gifta sig i en kyrka, när det är ganska öppet att kristendom förkastar giftesmål inom homosexualitet.

    Det är kanske dags att göra Sverige till ett religions fritt land tillslut, då vi faktiskt är kristna inom staten och att lagen bestämmer vilken religion man skall ha för att ingå partnerskap, med några undantag som att svenska kyrkan, katolska kyrkan och muslimska ‘kyrkan’ som har rätt att utföra vigsel i Sverige.

    Det enda lagen ska säga är hur partnerskap fungerar och gör, inte hur och vilka som får göra det. Ingen religion ska även ha rätt att viga någon juridisk utan bara vigsel genom tron och ceremoni.

    vARGEN

    1 oktober 2008 at 21:32


Kommentera

