Bitchslap Barbie

There’s a new toy in town, and her name is Bitchslap Barbie

Elitskolor

with 3 comments

I dagens SvD finns en debattartikel skriven av representanter för Franska skolan.

Det har ju varit rätt mycket debatt om elitklasser senaste tiden, och helt oväntat är det väl inte med tanke på den svenska skolan.

Jag hittade ett så bra stycke i artikeln som jag bara känner mig tvungen att dela med mig av.

Skolan är en arbetsplats där alla tar ett eget ansvar. Lärarna tar ansvar genom att vara kompetenta och engagerade, eleverna genom att följa lärarens direktiv och göra sitt bästa.

När alla vet vad som förväntas av oss leder det gemensamma ansvaret till en känsla av delaktighet och personlig utveckling. Men den svenska skolan påminner allt mer om en skyddad verkstad, där allt är tillåtet och ansvar utkrävs alltmer sällan.

Ain’t that the truth, liksom.

Tyvärr så är det ju lite så att skolan idag är mer ett glorifierat dagis än nåt annat. Åtminstone i mina klasser (innan gymnasiet) har det verkligen inte varit fråga om att ta eget ansvar. Gymnasiet var lite annorlunda, men det kan nog bero på att jag gick i en pluggig naturklass.

Rent generellt är jag för det här med elitklasser. Vissa människor är smartare än andra, och varför då inte låta dem ta tillvara på sin intelligens. Rättvisefolket kör sitt ”alla ska med”-race, förstås, men att slösa bort talang är helt onödigt . Bara för att de normalintelligenta barnen inte ska känna sig dumma. Alla kan inte vara bäst på allt, jag vet inte varför det är så svårt att acceptera.

Written by Bitchslap Barbie

30 september 2008 den 18:07

Publicerat i samhälle

Tagged with

3 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Håller med dig här, sedan att svenska skolan är helt sämst är väl ett understatment som man säger.

    Man håller undan intelligenta barn och ser till att håller sig på samma nivå för vad skulle hända om en åttaåring kunde det en tioåring kan, man kan ju inte bara hoppa över klasser så vi kan utvecklas snabbare. “alla ska med”-race, stämmer nästan.

    ”Alla likadana”-race skulle jag säga. Att skoluniform inte är standard i Sverige förvånar mig nästan, Gymnasiet tycker jag det syns bäst på, att en folk som väljer Bygg programmet måste läsa matta och andra naturkunskap ämnen som en samhällare är rent sjuk. När det är arbetslivet man lär sig mest på, istället för man slösa ett extra år på skola bara för att läsa något du glömmer ett år senare i princip.

    Jag tror inte det är slump att vi får fler utbrända ungdomar nu än för 50 år sen! The good old days!

    På det stora hela håller jag med dig. Däremot tycker jag att även byggfolk ska läsa lite matte. Fast det hade ju inte skadat om de hade kanske 1 år med teoretiska ämnen och sen fick gå ut och jobba som lärling eller liknande.
    För att dra en parallell till läkarprogrammet så har vi ju så, 5 terminer teori, och sen 6 terminer då vi har praktiskt 4 dagar i veckan och teori en dag i veckan. Det är ett rätt bra upplägg.

    /Dr Barbie

    vARGEN

    1 oktober 2008 at 21:41

  2. Jo, det är sorgligt… Jag har märkt nu på universitet att dom som börjar nu har väsentligt sämre mattekunskaper än när jag började, och man tar det mycket långsammare i början.

    Sen är jag inte helt säker på att elitskolor faktiskt är en bra väg alla gånger. Som högbegåvad så styrs man ofta in i en fokusering på det genom bekräftelse. Det tenderar att leda till en inte riktigt lyckad känslomässig utveckling. Finns en risk att elitskolor skulle förvärra det. Å andra sidan kan man tänka sig positiva effekter av det också.

    Men jag håller generellt med om att man är väldigt dålig på att tillvarata barnens begåvningar.

    Jag tror framför allt att det är så att de som läser på gymnasiet nu har så fruktansvärt lätt att få MVG i diverse ämnen att de knappt behöver lära sig ämnet i fråga. De får det betyg de vill ha ändå.
    Sen har du ju helt rätt i att det också finns nackdelar med elitskolor, personligen tror jag dock att fördelarna överväger nackdelarna.
    /Barbie

    Karl

    7 oktober 2008 at 18:33

  3. Kan vara så, läste dock för länge sen om en undersökning om det som kom fram till att det inte var så lyckat, fast jag kommer inte ihåg några detaljer så jag tog inte upp det. Men det går säkert att söka reda…

    Sen tror jag att det spelar in hur mycket skolan envisas med att tala om för eleverna att de går på en elitskola. Tanken från min sida är mest att de högintelligenta barnen ska bli stimulerade av sin skolgång, på samma sätt som de normalintelligenta blir i en vanlig skola (i den mån de nu fortfarande blir stimulerade alls då dvs)
    /B

    T

    8 oktober 2008 at 23:30


Kommentera

