Bitchslap Barbie

There’s a new toy in town, and her name is Bitchslap Barbie

Det är väl inte så konstigt?

leave a comment »

Jag har tänkt blogga om det här i flera dagar, artiklarna på Wendela i Aftonbladet, om kvinnan som opererat bort båda brösten, samt äggstockar, livmoder och livmodertapp. Det verkar som att folk tycker att det är konstigt att göra det valet, personligen har jag full förståelse.

Dels för att jag inte vill dö, och det känns som att offra mina bröst är ett jävligt litet pris att betala för att få leva. Och dels för att om man får bröstcancer (vilket man ju har jättestor risk för om man har någon av genvarianterna för det) så måste man ändå ta bort minst det ena bröstet. Så då blir det samma sak ändå i slutändan, bara det att risken att dö då är högre.

Jag kan tänka mig att valet blir ännu lättare om man har sett flera kvinnliga (och manliga) släktingar dö i bröstcancer. Det är inte på något sätt trevligt att se släktingar dö i cancer.

Det finns en professor på KI som har gjort en studie på detta, som AB refererar till. Studien visar i korta drag att kvinnor som opererat bort brösten generellt sett inte ångrar sig, och jag är som sagt inte förvånad.

Written by Bitchslap Barbie

4 oktober 2008 den 11:57

Publicerat i medicin

Tagged with

Kommentera

