Bitchslap Barbie

There’s a new toy in town, and her name is Bitchslap Barbie

Legalize it?

with one comment

Pepparspray då alltså. I tidningen jag älskar att hata (Aftonbladets Wendela) står det idag om en moderat riksdagsledamot som vill legalisera pepparspray.

Självfallet så är jag emot även detta, anti som jag är. För det första så verkar det som en ganska dum idé att legalisera pepparspray för bara en grupp i samhället. Jo unga tjejer känner sig otrygga, så gör även jag när jag är ute sent. Men pepparspray skulle ju också kunna leda till en falsk känsla av säkerhet, så att unga tjejer tar onödiga risker.

Och unga killar då? Misshandel av unga killar är vanligare än våldtäkt av tjejer. Enligt BRÅ blev 45781 män misshandlade 2007, medan ”bara” 4749 personer våldtogs. Nu säger jag såklart inte att det på något sätt rättfärdigar vare sig misshandel eller våldtäkt. Däremot kan man fundera på varför pepparspray i så fall skulle vara lagligt för kvinnor att inneha men inte för män.

Dessutom är det väl diskriminerande att bara kvinnor ska ha rätt att skydda sig från våldsverkare? Män som känner sig otrygga då? Näe, ska någon ha pepparspray ska alla ha pepparspray.

Och om alla ska ha pepparspray, innebär inte det då att pepparsprayen faktiskt skulle kunna användas vid ett överfall, mot kvinnan? Det vore ju ett bakslag skulle man kunna säga.

Written by Bitchslap Barbie

10 oktober 2008 den 20:57

Publicerat i samhälle

Tagged with , ,

Ett svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Pepparspray är inte lösningen… Verkligen inte.

    Visste du hundratusentals kvinnor har blivit våldtagna (under mycket brutala former) i Kongo de senaste åren? Förmodligen den äckligaste och vidrigaste historien jag hört talas om någonsin.
    Läs mer om det på den bloggen http://www.barstol.nu

    Men en varning utfärdas redan här – känsliga personer bör tänka både en och två gånger innan de läser texten.

    Pepparspray är en lösning, men en dålig och ytterst kortsiktig sådan.
    Och att kvinnor utomlands, både i Kongo och andra länder, har det värre än i Sverige förvånar mig inte ett dugg.
    /Barbie

    Digge

    11 oktober 2008 at 12:27


Kommentera

