Bitchslap Barbie

There’s a new toy in town, and her name is Bitchslap Barbie

Mobiltelefoner och cancer

with 5 comments

Det var rätt schysst timing på det här.

I senaste numret av läkartidningen, som kom i onsdags står det om att den hittills största studien på hur mobiltelefoner påverkar risken för hjärntumör är påväg att släppas. Kortfattat så har man inte kunnat visa några korttidseffekter av strålningen, och man förväntar sig inte några direkta långtidseffekter heller.

Idag i aftonbladet har de stora löpsedlar om att mobiltelefonen ger barn cancer.

Det är på nåt vis charmen med vetenskap, att studier emotsäger varandra, och det är en diskussion om frågorna. Men hur irriterande är det inte när forskare inte kan bestämma sig för hur de ska ha det. Om inte de vet, hur ska privatpersoner då veta? 😛

Anyway, jag tror på läkartidningen. De tenderar vara en bättre källa än aftonbladet.

Written by Bitchslap Barbie

11 oktober 2008 den 18:55

Publicerat i forskning

Tagged with , ,

5 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Låt mig ge dig mer att basera din uppfattning på: Kjell Hansson Mild har, inte helt utan anledning, kallats ”Svensk Mästare i (falska) Cancerlarm”. Hans forskning är undermålig, hans metoder har lågt bevisvärde (vanligtvis fall-referens studier), och enda anledningen att han itne fått kicken än är att han är av den äldre kategorin professorer, sådana som inte kan skiljas från sin tjänst.

    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_65306.svd
    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_65307.svd

    Jag har faktiskt aldrig hört talas om honom, men om det du säger stämmer så tror jag ännu mer på läkartidningen. Tackar.
    /Barbie

    Michael Lundahl Karnerfors

    11 oktober 2008 at 21:29

  2. Tja, man har ju valet att skita i vilket och fortsätta gambla med sitt liv om man nu absolut inte kan släppa snuttefilten.

    Personligen skiter jag i om mobilnarkomaner får tumörer stora som fotbollar så länge de håller sig långt borta från bilkörning under sina slutna mobilsessioner.
    Större trafikfaror får man leta efter.

    Vad du än gör så gamblar du med ditt liv, jag menar, syre leder ju i förlängningen till cancer också så.
    Däremot håller jag med om att det är osmart att utsätta andra för risker genom att prata i mobiltelefon under bilkörning.
    /B

    CG

    12 oktober 2008 at 0:33

  3. Jag glömde nämna att även om det är Lennart Hardell som nämn mest i dessa artiklar så jobbar Hardell och Mild tillsammans om dessa ”Larm”. Googla på ”Hardell Mild” så ser man egnast att det är just den duon som står för alla ”larm” om mobiltelefoner de senaste åren.

    Jag ska läsa på lite, om jag hinner, senare idag. Tack för tipset =)
    /B

    Michael Lundahl Karnerfors

    12 oktober 2008 at 9:37

  4. jag bryr mig heller inte om idioterna som får cancer inte längre jag försökte men e man träskallig å dum å tror på de man vill tro så får man skylla sig själv.
    bara förbannat att jag oclså drabbas av det när jag kör bil och strålningen när många ringer på motorvägen(tåg o buss åker jag aldrig mer eftersom strålningen är 1000gånger högre och studsar runt från alla mobiler )

    kosmo

    13 oktober 2008 at 5:25

  5. Kosmo, du behöver nog kolla upp dina källor igen om du tror att effekten per ytenhet orsakad av aldrig så många mobiler kan orsaka nämnvärd uppvärmning på längre avstånd än när man själv använder mobilen. Om det gör dig gladare, så får du större stråldos av att titta ut genom ett fönster.

    Tack för att du svarade, jag visste inte i vilken ända jag skulle börja riktigt.
    /B

    per

    14 oktober 2008 at 16:00


Kommentera

