Bitchslap Barbie

There’s a new toy in town, and her name is Bitchslap Barbie

Går folk på vad som helst?

with 13 comments

Pojken skickade mig denna länk idag, för att jag satt och gnällde om att jag inte har nåt att blogga om.

Artikeln handlar om Jenny McCarthy som nån gång i tiden har varit programledare på MTV och nu tydligen är skådis.

Även hon har gått på myten om att MPR-vaccinet ger autism. MPR är vaccin mot Mässling, Påssjuka och Röda hund. Såhär skriver smittskyddinstitutet

Kan mässlingvirus i MPR-vaccinet orsaka kronisk tarmsjukdom och autism?

Nej. Frågan väcktes 1998 av en engelsk forskargrupp som flera år tidigare hävdat att mässling under graviditeten eller tidig vaccination mot mässling kunde leda till kronisk tarmsjukdom hos barnet. Hypotesen om ett samband mellan mässlingvirus och tarmsjukdom väckte stort vetenskapligt och medialt intresse och ledde till ett antal experimentella och epidemiologiska studier som inte kunde bekräfta den. Det visade sig också att hypotesen byggde på ett felaktigt laboratorieresultat.

I Storbritannien, Danmark och Finland har det gjorts stora epidemiologiska studier där man har jämfört förekomsten av autism före och efter införandet av MPR-vaccination i respektive land. Inte i någon studie har man hittat något samband mellan vaccinationen och utveckling av autism.

Här finns även en artikel från Läkartidningen, här finns fler studier området, och här finns två artiklar av  The Cochrane Collaboration. Självklart får man tro vad man vill. But I believe what Cochrane believes.

Men, tillbaks till mamma McCarthy, inte nog med att sonen fick autism av MPR-vaccinet, utan hon botade det med en kost utan vete- och mjölkprodukter också.

Enligt The Cochrane Collaboration finns det just nu inte tillräckligt med studier för att styrka att dieter skulle lindra autismsymtomen. Detsamma verkar gälla på Pubmed. De få studier som finns verkar vara på gluten- och kaseinfri diet, och där finns det som sagt inget som egentligen styrker att dieterna skulle ha effekt.

Å andra sidan kan man inte heller utesluta att dieterna fungerar utan större studier.

Så, mina slutsatser blir då följande: Evan har/hade inte autism. Om Evan mot förmodan hade autism orsakades den inte av MPR-vaccinet. Eftersom Evan troligen inte hade autism har mamma Jenny inte heller botat sonens autism med kost – eftersom det inte fanns nån autism att bota.

Vaccin, anyone?

Vaccin, anyone?

Edit: Jag hittade en rolig artikel om samma sak på The Superficial.

Edit 2: Medvetenskap, en av mina favoritbloggar har också skrivit om detta, och kika in på stopjenny.com

Written by Bitchslap Barbie

18 oktober 2008 den 16:45

13 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Jag håller inte med dig. Kosten påverkar mer än du tror. T.ex. har jag och andra blivit av med allergier genom att ändra kosten. Jag förklarar varför det funkar mot autoimmuna sjukdomar på en blogg. Där kan du läsa om varför vete ska undvikas:

    http://marianova.com/users/kebabbert/blog/bakgrundsteori-for-en-vettig-kost

    Du håller inte med mig om vad? Jag citerar mest studier som säger att MPR-vaccin inte ger autism Angående kostens betydelse citerar jag studier som säger att det troligen inte har betydelse, men att det behövs fler studier för att utreda det. Jag säger inte att kost inte kan ha effekt, mat påverkar mycket saker. Däremot tycker jag om att ha ordentliga bevis för saker, inte bara anekdoter – som ju egentligen inte säger nånting. Eller hur?
    /Skepticbarbie

    Kebabbert

    18 oktober 2008 at 19:02

  2. Läs Jenny McCarthys bok!
    Efter det kanske du tror och tycker annorlunda. I hennes nya bok berättar flera mammor och pappor hur deras barn ”kom tillbaka”, efteratt de startat dieten. Jag har sett det hända själv.

    Mycket av kritiken i USA är ocså att man vaccinerar mot precis allt och i såna mängder att ett spädbarn inte klarar av mängden.
    Flera barn har faktiskt dött dagen eller natten efter en vaccination.

    Alla dokorer avfärdar att det finns en kompling. Men det är inte mycket forskning som e gjord. I usa handlar det också till väldigt stor del om pengar.
    Läkelmedels industrin och vaccine industin e ganska säker. Det spelar ingen roll hur rika eller fattiga människor är, medicin kommer alltid att sälja!

    Alla barn från Jenny Mccarthys bok hade fått diagnosen autism. Av någon anledning så föds fler barn med autism nu en någonsin förut. Kanske det finns en kompling med all skit vi stoppar i vår mat? Miljöförstöringar och annat. Självklart har vi blivit bättre på att se symtom och att ställa diagnosen. Autism spektrumet är också VÄLDIGT brett. Stor skillnad från lätt till svår autism. Troligtvis större inom denna område en inom andra!

    Om jag hade ett barn idag så skulle jag välja att inte vaccinera, för mig är det tillräckligt många fråge tecken för att göra det!

    LÄS BOKEN! Bra rolig och gripande.

    Jag har inte läst McCarthys bok, men jag förstår på dig att det framför allt rör sig om fallbeskrivningar, som ju är den lägsta graden av evidens om man tittar på forskning. Att man inte kan vaccinera hur mycket som helst är ju inte direkt kontroversiellt, man skapar ju ändå en immunologisk reaktion som såklart påverkar barn. Att barnen dör är nog JÄVLIGT ovanligt dock.
    Det finns faktiskt ganska mycket forskning gällande just MMR/MPR-vaccinet och autism, och ingen studie visar ett positivt samband, förutom den felgjorda då förstås.
    Att välja att inte vaccinera är enligt mig dumt, och otroligt egoistiskt. Dels är vaccinatiosprogrammet i sverige väldigt säkert, och dels behöver man många vaccinerade individer för att skaffa sig ”herd immunity” dvs, tillräckligt många i en population är vaccinerade så att ett tex mässlingvirus inte kan spridas bland populationen. Det finns helt enkelt för få individer för viruset att smitta.
    För att skydda populationen, och de barn som faktiskt inte KAN vaccineras ligger det ju i allas intresse att de som kan vaccineras faktiskt gör det också.
    /B

    Jocke

    18 oktober 2008 at 22:09

  3. Jag har också hört att vaccinations kanske inte alltid är så bra, inte så att vaccin kan göra att ditt barn kan få autism av det men att det kanske inte alltid är så bra att vaccinera i så låga åldrar.
    Ok låt oss säga så här, vad är vaccin?
    Det är när små mängder av ett virus injiceras för att vår kropp ska lära känna till viruset, sedan bilda antikroppar mot det. Om vi då vid ett senare tillfälle utsätta för viruset igen så går det fortrare att bekämpa det nästa gång eller till och med bli immuna mot det.
    Tänk er då att ge ett virus till ett spädbarn som är 3 månader och inte har något immunförsvar alls, det kanske inte alltid är så bra. Ett barn har inget större eget immunförsvar utan får det kommer från sin mamma så länge det ammas och sedan börjar det bildas eget när amningen slutar. Det man då kan göra om man har funderingar kring detta är kanske att vänta som jag gjorde med mina barn dom fick inte första sprutan förren dom var över året och sedan dom andra.

    Sedan vill jag bara att ni kan fundera på hur mycket pengar det ligger i vacciner, skulle tro att många kan göra vad som helst för att inget dåligt ska skrivas eller sägas om vaccin.
    /S

    Det ligger mycket pengar i vacciner ja, men å andra sidan är det inte forskarna som gör studierna som tjänar på att folk vaccinerar sig.
    Jag tror heller inte att det är nån fara med vacciner, då de har använts i jag vet inte hur många år utan att man kunnat fastställa några egentliga bieffekter. Hade det varit nåt utbrett hade det inte gått att stoppa informationen. Det är det vackra med vetenskapen. Sanningen kommer alltid fram.
    /B

    sara

    18 oktober 2008 at 23:58

  4. Ja, jag håller med! Varför går folk på vad som helst. Bara för att det är en myndighet eller statligt verk, etablerat läkemedelsföretag så går folk på vad de än säger!

    Det skulle inte skada med lite mer kritiskt granskande av all information vi matas med. Gäller även vid undervisning. Köp inte allt som sägs.

    ”A Mind Is Like A Parachute – It Only Functions When Open!”

    För mig har det inte med det att göra så mycket. Visst källans trovärdighet är ju hög om källan är tex smittskyddsinstitutet, men för mig är det viktigare att många oberoende källor säger samma sak. Cochrane är ett bra exempel, då de ju förenklat kan sägas sammanfatta flera mindre (eller större) studier till en jättestudie, och sen redovisar resultaten av denna.
    Kritiskt granskande skulle verkligen inte skada, men inte bara av den etablerade kunskapen utan även pseudovetenskapen.
    /B

    Anonym

    19 oktober 2008 at 0:18

  5. Folk går på allting, speciellt när det gäller botemedel för diverse sjukdommar, eftersom de desperat hoppas på att kunnna bota sig själv eller sina nära o kära. Ingen nyhet det inte !

    Jo, det är väl så att hoppet är det sista som lämnar en. Och det är ju därför det är så dumt att McCarthy sprider massor med falska budskap som faktiskt för med sig vissa risker.
    /B

    NegerDea

    19 oktober 2008 at 11:37

  6. Människor tror allt för ofta vad dom vill tro.

    Dom gör ju det, tyvärr. De borde tro vad jag vill att de ska tro 😉
    /B

    Karl

    19 oktober 2008 at 12:30

  7. […] Läs mer på: stopjenny.com, Neurologica, Respectful Insolence, Bitchslap Barbie. […]

  8. Hej B Barbie, kul att du gillar min blogg! Intressant skrivet av dig ovan, länkade till det i mitt inlägg.
    Kanske var Evan felaktigt diagnosticerad, eller så är det bara så att Jenny tror sjukdomen vara botad, men att vad hon observerar bara är en del av den naturliga förbättringen som ofta sker.

    Sara. Bara litet klargörande. Mässlingvaccinet innehåller inte ”skarpa” mässlingvirus utan en försvagad variant. Alla vaccin innehåller heller inte levande virus, vissa innehåller bara delar av virus/bakterier som immunsystemet sedan kan reagera på och bilda immunitet.

    Jag är verkligen en trogen läsare av din blogg, keep up the good work!
    Jag tror nog också att Evan mest troligt var feldiagnosticerad, men det är väl kanske möjligt att han har/hade autism och att mamma Jenny tror att han är botad, för att det är det hon vill tro.
    /Barbie

    medvetenskap

    19 oktober 2008 at 12:49

  9. Jag håller inte med dig om att kostomläggning påverkar autoimmuna sjukdomar såsom autism t.ex. Alla som är lite pålästa känner till att vete är farligt. Det är bara att fråga vilken biokemist som helst. Och när man slutar äta vete så slipper man autoimmuna sjukdomar såsom allergi, autism, etc. Det är bara dietister och läkare som tror att pasta och potatis är bra. Alla andra med sunt förnuft vet att det är tvärtom. Fråga några läkare om fett är farligt, och du får olika svar. Det är föga vetenskap, snarare tyckanden. Svaret är enkelt, vete ÄR farligt och ska undvikas eftersom det sabbar kroppen. Varför är det så? Som sagt, så förklarar jag på min blogg. Se första inlägget högst upp.

    Argument som ”alla vet” är ganska tunna utan källor som backar upp detta. Att vete är farligt är en sak jag gärna skulle vilja ha lite (vetenskapliga) källor på, så hittar du några tar jag tacksamt emot länkar.
    Läkare är människor, och har precis som alla andra biases som gör att de tolkar data olika. Dessutom finns ungefär 17 triljoner studier som alla pekar åt olika håll. Inte ens den bästa forskare kan vara säker på vad som faktiskt stämmer, LCHF, eller lite fett, eller viktväktarna eller atkins eller vad de nu heter.
    /BB

    Kebabbert

    19 oktober 2008 at 16:57

  10. […] sin son har nu också poppat upp i Aftonbladet vilket har renderat några kritiska blogginlägg: Bitchslap Barbie, Majsan67, trollhare, Betraktelser från omvärlden, Dessi.se, och Medvetenskap. Även om jag kan […]

  11. Nja, jag tycker nog man ska ifrågasätta alla källor (vem står bakom dem? vem betalar? vad står på spel?) Jag bor i USA och det är inte bara Jenny McCarthy som ifrågsätter vaccineringar, det finns många föräldrar (däribland mång läkare, som vägrar vaccinera sina egna barn) som gör det. Många föräldrar känner att något hände med deras barn i samband med vaccineringen och säger ”Listen to us!” Jag var i många år gift med en läkare här, och vet vilken enorm press de har från läkemedelsföretagen att ”give out meds like candy”. Det är samma sak med vaccinering. Man måste våga ifrågasätta vad för något som sprutas in i våra barn och till vilket pris.

    Självklart måste det ifrågasättas, allt ska ifrågasättas. Men sambandet mellan MPR-vaccin och autism är ytterst svagt, då den enda studie som visat nån form av samband var full av metodfel och alla studier sen dess visar absolut inget samband.
    Jag håller med om att det är sunt att vara kritisk, men det blir bara dumt när ALL forskning pekar i motsatt riktning.
    /BB

    Anonym

    5 januari 2009 at 4:04

  12. […] I: Hur kan en bota någon som inte är sjuk? Bra bloggat: Betraktelser från omvärlden, Bitchslap Barbie, Majsan67, Medvetenskap. DN skriver om att assistens dras in när “brukaren” blir […]

  13. […] beror detta på alla villfarelser om att t.ex MPR-vaccin skulle orsaka autism. Finns nåt monster till tråd om det på familjeliv, men den hittar jag såklart inte nu, där […]


Kommentera

