Bitchslap Barbie

There’s a new toy in town, and her name is Bitchslap Barbie

Effektivisering

leave a comment »

I DN hittar jag en artikel om att man på medicinkliniken på Capio S:t Görans har övergått till ett nytt sjukvårdssystem, Lean.

För mig som har suttit i medicinronder ungefär ett år av min tid så låter det här som en fullständigt strålande idé. Speciellt det där med tavlan som automatiskt talar om för akuten vilka sängar som är lediga. Det är ett ganska stort problem, åtminstone på de sjukhus där jag brukar hålla till.

I Gävle har de tex en internetbaserad tjänst, men den bygger på att avdelningarna går in och bokför när en patient läggs in eller åker hem, och det är inte alltid den är sådär överdrivet uppdaterad. Automatisera den processen, det hade varit perfekt verkligen.

I princip det enda medicinläkare gör på dagarna är att ronda, jag är lite nyfiken på hur man gör på S:t Göran om man har avskaffat ronden, det låter nämligen som ett vinnande koncept. Jag tror att det är en bra ide att se på vården lite som man skulle på ett företag, effektivisera det hela lite. Det tjänar alla på.

Landstinget idag är en sån tungrodd koloss, och hade man kunnat effektivisera (framför allt akutmottagningarna) så hade det nog gjort arbetet bra mycket lättare.

*

I Dagens Medicin snappade jag upp denna intressanta artikel. Det verkar lite som om dagens sjuksköterskor, inklusive vårdförbundet har fått för sig att de är läkare. De är lika bra som läkare på det de gör, skillnaden ligger framför allt i att sjuksköterskor är utbildade i omvårdnad, och läkare i medicin.

Som sjuksköterska har man stor nytta av kunskapen man skaffat sig under sitt yrkesverksamma liv, absolut. Men man har inte den medicinska grund som läkare har. En sjuksköterska, med deras bakgrundskunskaper, har inte samma grundläggande förståelse för kroppen och sjukdomar som läkare. Det jag kan tänka mig att man då eventuellt skulle kunna kapa är i så fall kurserna i patient-läkarrelation. För kommunikation med patienter brukar sjuksköterskor vara fenomenala på. Långt bättre än de flesta läkare.

Det är lite kul, i artikeln så svarar Cecilia Widegren, hon som kommit på idén, såhär på frågan om vad man i så fall ska kapa

– Det har jag ingen aning om. Det överlämnar jag till dem som är kloka på utbildningsdepartementet att fundera ut.

Det hon i praktiken säger är att vi borde göra såhär, men hon har inga idéer om hur det ska gå till.

Jag är inne på samma spår som Eva Nilsson-Bågenholm. Hon är skitbra.

– I dag är sjuksköterskeutbildningen starkt inriktad på omvårdnad. Men läkarna måste ha de teoretiska medicinska kunskaperna för att klara sitt yrke.

och

– Det är två olika yrken, med olika kompetensområden. Det är viktigare att försöka ta tillvara sjuksköterskornas yrkeskompetens genom nya karriärvägar än att snabbutbilda dem till läkare.

Written by Bitchslap Barbie

23 oktober 2008 den 22:14

Publicerat i medicin

Tagged with ,

Kommentera

