Bitchslap Barbie

There’s a new toy in town, and her name is Bitchslap Barbie

Killar vs tjejer

with 7 comments

Jag har tänkt skriva om det här sen mitt inlägg om Paolo Roberto och hans strålande kommentarer om feminism, och jag har tänkt på det sedan långt innan jag skaffade mig en blogg – främst pga denna tråd på det fantastiska forumet Flashback.

Jag pratar alltså om vad som händer om en tjej blir gravid. Det är självklart inte roligt för någon av parterna, skillnaden är dock att när spermierna har lämnat killen har han absolut noll och inget att säga till om. Beroende på vilken tjej det är så kan hon i princip förstöra hans liv med krav på underhåll och liknande utan att han egentligen kan göra ett jota. Det är väl ganska intressant, i dagens jämställda Sverige…

Så, hur kommer man till rätta med det här då?

Ja, det mest uppenbara för killar är ju att se till att ha kontroll på sina små simmare, inget sex utan kondom. Och är man riktigt jävla paranoid tar man kondomen med sig när man går. Har man då använt kondomen rätt så finns i princip noll och inga chanser för bäbisar. Det är ju nämligen inte säkert att tjejen fortfarande vill göra abort den dagen hon faktiskt är med barn, hur mycket hon än har trott det innan.

En möjlighet är ju att killen kan tvinga tjejen att göra abort om det nu ändå skulle bli ett barn, eller för den delen behålla barnet trots att hon inte vill. Eftersom barnet ändå växer i tjejens kropp, så kan vi ju nästan utesluta denna möjlighet, eller hur? Det är inte vidare rimligt att killen i fråga ska få bestämma över tjejens kropp.

Den enda hyfsat acceptabla lösning jag kan se är att en slags ”juridisk abort” för killar införs. De ska ha möjlighet att innan barnet föds avsäga sig allt ansvar för barnet, framför allt då det ekonomiska, men då ska de heller inte ha några rättigheter gällande barnet heller. Får tjejen veta detta i tid så har hon ju alla möjligheter att i så fall avsluta graviditeten, om hon känner att hon inte vill försörja barnet ensamt. För att underlätta för kvinnan skulle man ju kunna ha en tidsgräns på det, killen måste bestämma sig innan en viss vecka, förutsatt att han fått veta att hon är gravid innan hon uppnått denna vecka.

En annan fördel är ju att denna ”juridiska abort” skulle kunna reverseras, om pappan i framtiden vill ha kontakt med barnet så går det ju att ordna, men då får han ta ekonomiskt och annat ansvar också.

Det känns på nåt sätt fruktansvärt ojämlikt att tjejer ska ha en livlina medan killar bara får en chans, och sen tar nån annan över tyglarna. Jo, jag inser också att tjejers ”livlina” inte är den trevligaste utvägen, och borde inte användas mer än när det är absolut nödvändigt, men likförbannat har de en ångervecka som killarna inte har.

Written by Bitchslap Barbie

24 oktober 2008 den 23:41

Publicerat i samhälle

Tagged with , , , , , ,

7 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Inte helt dum ide. Dessutom skulle man nog vinna på det genom att en del barn skulle slippa behöva träffa sina psykopatfäder…

    Till viss del ja, men jag tycker nog att mitt förslags svagaste punkt är att det bortser rätt mycket från barnen.
    /BB

    Karl

    27 oktober 2008 at 18:06

  2. Mjo, funderade på om det går att kompensera genom bidrag i viss mån. Men med tanke på hur somalierna gör idag så vore det kanske en dum ide…

    Somalier? Vad tänker du nu på?
    Jag vet inte, frågan är vad som är värst, att inte ha pappan närvarande, eller för pappan att betala för ett barn han inte vill ha. Allt är relativt och frågan är om inte barnet är better off.
    /BB

    Karl

    27 oktober 2008 at 22:51

  3. Dom separerar på pappret för att kunna kvittera ut mer bidrag. Hört i andra led ifrån en som arbetar på ambassaden i Irak att en del redan där nere kan hur dom svenska bidragssystemen fungerar… Det handlar om att lura till sig så mycket bidrag som möjligt. Jag har jobba med en hel del invandrare, många har inget emot att lura arbetsgivaren så jag kan inte tänka mig att dom skulle tveka inför att blåsa staten.

    Jag tror nog som sagt att det vore bättre för barnen att inte ha kontakt med dom männen. Fast det är lite komplicerat och jag är jävig av alla historier jag hört om svinen av tjejkompisar… 😛 Kontakten brukar inte vara så bra, men dom har likväl rätt till den.

    Mjo, i vissa fall är det nog bättre för barnen, fast det finns ju andra varianten också, att pappan egentligen inte har gjort något fel och gärna vill ha kontakt med barnen men modern tillåter det inte. Vilket ju inte är helt ovanligt det heller i vårat feministiska samhälle.
    /BB

    Karl

    28 oktober 2008 at 13:55

  4. Sant… Det är som sagt en lite bökig fråga. Ibland får man acceptera dåliga lösningar i brist på bättre.

    Jo, det förstås. Men jag vill inte 😛
    Jag kan dock tycka att männen har det lite för dåligt på just den där reproduktiva fronten.
    /BB

    Karl

    28 oktober 2008 at 16:30

  5. Väldigt bra inlägg! Det är definitivt något som är värt att diskuteras. Jag håller med om att det (pga ren biologi) är orättvist att mannen inte kan avgöra själv om han ska bli far till barnet eller inte, om graviditeten skett oavsiktligt. Jag håller med om att kvinnan har sista ordet, eftersom det är hennes kropp det handlar om.

    Juridisk abort skulle kompensera något för den här ojämställdheten. Problemet som jag ser det är att även om en man inte vill ha barn med en viss kvinna, så blir det för de flesta ändå väldigt svårt att skilja sig från barnet emotionellt, att veta att man har en biologisk son eller dotter som man har avsagt all kontakt med.

    Möjligheten att reversera borde finnas, men problemet då är att mannen kan slippa från ansvaret när det är som jobbigast och sen hoppa in igen när det är lite roligare att vara förälder. Det är inte heller schysst. Om möjligheten till revers ska finnas så ska det åtminstone vara krav på att han betalar det kumulativa underhållet för den tid han varit borta. Men det är ändå inte helt bra.

    Här är en självklarhet enligt min mening: om en kvinna kräver underhåll för ett barn, så har mannen rätt till DNA-test på barnet för att säkerställa att det inte är någon annan som är fadern. Jag vet inte hur det är idag, men det ska inte vara något snack om den saken!

    Sen tycker jag att det behövs lite consciousness raising kring detta med oönskade graviditeter, och jag tänker skriva om det på min blogg nån gång framöver – precis som det ska vara självklart att det finns samtycke för sexuella handlingar mellan två människor, så ska det finnas samtycke när det gäller att skaffa barn! Sex och fortplanting är inte synonymt för människor.

    Ingen idag skulle våga säga att samtycke kring sex inte är självklart, och det med rätta. Men det är fortfarande så att när en graviditet sker oavsiktligt (och det kan vara av en kondom som spricker tex) så har kvinnan all moralisk rätt på sin sida, och mannen som inte vill bli far till barnet är ett svin! Nu är det i princip omöjligt att reglera samtycke kring sex utan vittnen och kontrakt och andra omöjligheter, men den etiska medvetenheten finns ändå där.

    Kvinnan har rätt till sin kropp, men det borde vara självklart att man respekterar den andres vilja, och om man inte har sex för att skaffa barn, så ska en kvinna inte tvinga en man att bli far mot hans vilja. Det handlar återigen om samtycke, vilket är en etisk självklarhet.

    Inte helt oväntat så håller jag med dig. På reproduktionsområdet kommer det antagligen alltid att vara ojämlikt, då det bara är det ena könet som kan föda barn, men det hindrar ju inte att man ändå försöker att få det lite bättre.
    Samtycke när det gäller barnaskaffande är nog rätt svårt tror jag, det är ju inte helt ovanligt att den ena parten vill ha barnet och den andra inte. Och vill kvinnan ha barnet så blir det ju en form av övergrepp att då ”tvinga” henne till abort. Nu inser jag ju att du inte menade att man ska släpa henne till barnmorskan i handfängsel men ändå. Valet om abort borde ligga mest på kvinnan, för det är ju också så att de flesta kvinnor inte vill ha barn med en man som inte vill ha barn med dem.
    Det är ett svårt område, och jag ser fram emot ditt inlägg i frågan.
    /BB

    Anino

    31 oktober 2008 at 3:43

  6. Bra skrivet! Du sätter ord på mina tankar både i den här frågan och i ditt inlägg om Paolo.

    Tackar, alltid kul att höra =)
    /Barbie

    Jenny

    22 februari 2009 at 9:27

  7. jag hinner bara fatta mig kort här, men vill ju säg att man fann ditt inlägg intressant. Det där med juridisk abort var ngt jag inte varken hört eller tänkt på tidgare så jag tackar för inputen helt enkelt.

    Att jämställa in absurdum, det tåls att tänka på.

    Denna kvinnans makt över spermien så fort den avlämnat sin föredetta ägare, är ett intressant fenomen. Han har ju faktiskt givit tillåtelse för kvinnan att husera hans avkomma genom att han (om så skett) fört in/sprutat in materian mer än frivilligt:) Skall han då ha rätt att ‘ta tillbaka’ sin utlämning inom en viss tid. Ja kanske det.

    Jag hade en annan smått modernanpassad antropologisk konklusion kring ‘kvinnans makt över spermien’, men även hans ‘kontrollmekanism’ av densamma.

    http://stevelando.blogspot.com/2008/06/sexualundervisning-kontroll-ver.html

    Trevligt att du tyckte det var intressant. Problemet med den teorin är ju just att den inte tar vidare mycket hänsyn till barnen utan utgår från föräldrarna. Så det finns ju problem även där.
    /BB

    Steve Lando

    23 februari 2009 at 4:07


Kommentera

