Bitchslap Barbie

There’s a new toy in town, and her name is Bitchslap Barbie

Normandy High School

leave a comment »

I min favorittidning Aftonbladet, hittar jag en rätt skum artikel idag.

Det visar sig att Normandy High Scool (inte Norman HS som AB skriver) har HIV-testat ca 50 elever som eventuellt utsatts för viruset.

Det är ju egentligen jävligt osannolikt. HIV smittar ju som alla antagligen redan vet via kroppsvätskor – alltså blod, sex, från mamma till barn i livmodern och eventuellt via bröstmjölk.

Då är ju frågan hur 50 elever skulle kunna utsättas för smitta från samma källa, det första jag tänker på är skolmaten, men det känns osannolikt. Även om de 50 eleverna skulle stuckit sig på kanyler som använts av den HIV-smittade personen skulle ändå bara 0,15 elever som skulle blivit smittade. Ja om man tror på mina föreläsningskompendier från virologikursen i alla fall, enligt dem är det 0,3 % risk att smittas om man sticker sig på en kanyl med HIV-smittat blod. För att förtydliga så är föreläsningskompendiet skrivet av en professor i virologi, och jag utgår från att han vet vad han pratar om.

Ja, för att återgå till ämnet, HIV smittar ju antagligen sämre via mat än blod-blod, dels eftersom blodet i så fall späds ut i maten, så man får i sig färre viruspartiklar, och dels om maten är varm kan viruset också förstöras av detta. Plus att viruset inte smittar via munslemhinnan heller, såvida man inte har sår då förstås. Men även då är ju risken antagligen bra mycket mindre än 0,3 av 100.

Det hela är lite mystiskt tycker jag. Hur skulle man kunna utsätta 50 elever för smitta utan att sticka dem? Har de vaccinationsprogram i USA? Vaccineras de i så fall på skolan? Har de på nåt vis stuckits? Annars vet jag inte alls.

För 16-åriga Jasmine Lane blev nyheten slutet på hennes förhållande. När hennes pojkvän som studerar vid en närbelägen skola hörde talas om hiv-testerna på skolan, gjorde han slut direkt.

– Jag grät så mycket, berättar hon för CNN.

Jasmine Lane, din pojkvän är en idiot. En 16-årig idiot. Man blir inte mycket dummare än så.

Written by Bitchslap Barbie

24 oktober 2008 den 15:43

Publicerat i medicin

Tagged with ,

Kommentera

