Bitchslap Barbie

There’s a new toy in town, and her name is Bitchslap Barbie

Samhällsförakt

with 2 comments

Aftonbladet har faktiskt en riktigt bra artikel här. Den handlar om ungdomar i Biskopsgården i Göteborg, och deras allmänna samhällsförakt.

Det är ganska intressant att läsa, det jag dock kan störa mig lite på är att man skjuter skulden på precis alla utom ungdomarna själva. Jag menar inte på något sätt att det är lätt att växa upp där, det tror jag inte heller, och det är nog säkert inte helt lätt att inte ”trilla dit” och själv börja umgås med de kriminella. Däremot har de ju faktiskt fortfarande ett eget ansvar, och kan antagligen ta sig ur det om de kämpar.

Pojken som artikeln handlar om har en syster som har gjort just det. Hon läser nu på universitetet och bor i centrala Göteborg. Det är ju ett bevis på att det i alla fall inte är omöjligt.

Däremot tror jag också att det är svårt för oss på utsidan att förstå hur samhållsklimatet är i den här typen av förorter.

Nåt jag tycker är synd dock är att polisen inte har bättre relationer i området, det skulle nog kunna förbättra en del om ungdomarna lärde sig att poliser inte alltid var av ondo. Därmed inte heller sagt att det enbart är polisens fel, jag tror inte att ungdomarna är några änglar direkt heller.

Written by Bitchslap Barbie

28 oktober 2008 den 16:54

Publicerat i samhälle

Tagged with , ,

2 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Det är vad som händer i mångkulturer. Samma mönster i varenda europeiskt land som varit korkat nog att plocka in en massa invandrare. Integrationen i sverige klassas internationellt som bra, vilket säger något om hur jävla dåligt det går i resten av europa.

    http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=531981

    Det hade varit bättre för alla om dom stannat i sina hemländer. Jag mår dåligt av att ha dom här och dom mår uppenbarligen inte bra heller. Den enda som är glad är nog Mona Salin som är dum nog att lyckas inbilla sig att hon gjort nåt bra.

    Frågan är om det verkligen är mångkulturen som är roten till det onda, jag är inte helt säker på det faktiskt. Jag tror att det kan vara en bidragande orsak, men det är väl inte bara invandrarungdomar som bor i de här omådena heller så.
    Däremot håller jag med dig om att integrationen i Sverige är allt annat än bra, där finns det verkligen utrymme för förbättring
    /BB

    Karl

    28 oktober 2008 at 19:24

  2. Det är en viktig faktor.

    http://www.utoronto.ca/ethnicstudies/Putnam.pdf

    Det visar sig att mångkultur tenderar att skapa konflikter, öka rasism, minska det sociala kapitalet, öka främlingsskapet och öka kriminaliteten. Det är kopplat direkt till mångkulturen i sig och det mänskliga psyket, inte andra sociala variabler som naturligtvis kan förvärra eller mildra det hela. Xenofobi har med väldigt hög sannolikhet en biologisk grund, på ett eller flera plan, och kommer därför inte att försvinna. Att skapa samhällen som alltid kommer få lida av dom här problemen är direkt oansvarigt.

    Personligen anser jag att Putnam verkar ha svårt att acceptera dom fulla konsekvenserna av vad han kommer fram till. Samtidigt är det det som gör honom så bra, ur agendaperspektiv så har han integritet nog att föra fram något som egentligen strider emot vad han vill, och det skulle en människa aldrig göra om det inte fanns en väldigt stark grund för det. Hans resultat är helt i linje med vad forskningen i övrigt, med uppenbar ångest, kommit fram till både före och efter. Någon forskning som pekar på positiva sociala konsekvenser av invandring existerar mig veterligen inte.

    Dom grupper det handlar består nästan uteslutande av invandrare.

    http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=531981
    http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=531981&maNo=0

    Karl

    30 oktober 2008 at 3:21


Kommentera

