Bitchslap Barbie

There’s a new toy in town, and her name is Bitchslap Barbie

Alkohol under graviditeten

with one comment

Aftonbladet igen, nu hittade jag en artikel om att man i en engelsk studie kommit fram till att alkohol möjligen inte är skadligt för foster, och kanske till och med är bra.

Jag måste säga att jag tycker det är strålande bra att man forskar på det, att man inte fastnar i gamla hjulspår och låter saker vara som de är enbart för att ”det alltid har varit så”. Jag känner också att det kommer att krävas lite mer, tyngre forskning för att jag ska tro på det.

Studien verkar dock vara rätt stor, har inte hunnit läsa igenom den tillräckligt noga för att veta om den är välgjord än, men det är möjligt.

Å andra sidan vet jag inte hur stor relevans det har för vanliga gravida kvinnor, hur svårt är det egentligen att hålla sig ifrån alkohol i 9-15 månader? Det bör inte vara så svårt att man inte klarar av det kan man tycka.

Written by Bitchslap Barbie

3 november 2008 den 18:14

Publicerat i forskning, medicin

Tagged with , ,

Ett svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Å andra sidan kan man tycka att det säger sig självt att bäbisens pyttelilla lever kanske inte tål så mycket alkohol? Så varför chansa liksom?

    Sanna

    Ptja, barns organ fungerar inte likadant som vuxnas organ, så det är inte mycket som säger sig självt när det gäller barn, men jag förstår din poäng.
    Jag håller helt med dig om att det är onödigt att chansa, SÅ viktigt borde alkohol inte vara om man ska bli förälder. Däremot tycker jag att det är bra att man forskar i frågan, man ska forska på allt, och inte bara acceptera att eftersom det alltid har varit så, så måste det fortsätta vara så.
    /BB

    Sanna

    4 november 2008 at 12:00


Kommentera

