Bitchslap Barbie

There’s a new toy in town, and her name is Bitchslap Barbie

Kvotering – igen

with 4 comments

Ja, aftonbladet igen. Jag fattar inte varför det bara är kvinnor som förespråkar kvotering. Själv är jag kvinna, och skulle inte kunna tänka mig att bli inkvoterad på grund av mitt kön. Ska jag bli chef för nåt så vill jag bli det för att jag är så jävla bra att de inte kan säga nej. Innan dess finns det rum för förbättring.

Kvotering är ett otyg. Det är också en form av diskriminering, bara att den råkar riktas mot en grupp i vårat samhälle som man inte anses kunna diskriminera – svenska heterosexuella män. Det är ungefär samma löjleri som lagen om hets mot folkgrupp. Men den spar vi till en annan bloggpost.

Malin Wollin skriver om detta också, och här håller jag med henne

Hur hävda kompetens om vi är där på grund av våra tuttar?

Det är ett bra citat, men vi ska inte vara där trots våra tuttar heller, tuttar och snoppar borde dock vara en ickefråga när det gäller bolagsstyrelser. Jag kan verkligen inte förstå att man 2008 fortfarande diskuterar den här skiten – borde vi inte ha kommit längre?

Men, är det nån som har bättre minne än jag, har för mig att det gjordes nån studie för nåt år sen eller så som visade att bolag med kvinnor i styrelsen gav ökad vinst, men att studien sen visades vara biased. Nån annan som minns och har en länk jag kan kasta upp?

Written by Bitchslap Barbie

6 november 2008 den 18:19

Publicerat i samhälle

Tagged with , ,

4 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Men allvarligt, tycker du inte att det är ett problem att manlig kvotering försiggåtts i ganska många decennier nu? För hur försvarar man annars att män väljer män, årtionde efter årtionde, trots att det finns kvinnor med samma eller högre kompetens att tillgå? Jag tycker snarare att det är att förminska kvinnors kompetens att säga att kvotering innebär att kvinnor väljs in pga tuttar/kön. DET har väl aldrig nånsin varit aktuellt?? Kvotering innebär att man väljer den underrepresenterade gruppen vid i övrigt lika kompetens.

    Det är fortfarande puckat. Man ska välja den som är bäst lämpad för jobbet, inget annat. Det finns alltid andra kriterier att välja utifrån än just kön. Kön borde vara en icke-faktor. Kvotering gör det bara till en större faktor.
    /BB

    Jennie

    6 november 2008 at 21:21

  2. Det är lite trams. Folk med relevant kompetens är oftast sådana som jobbat lång tid inom området, och på privata företag så innebär det att den stora andelen kandidater är män. Inom industrin så finns det knappt kvinnor och dom som finns har i regel inte varit där särskilt länge.

    Sen kommer nog mäns sociala interaktion med rangordning leda till att män kommer tendera att knipa högre positioner. Lite av ”Fact of life”… Det är hårdreglerat i hjärnan så det kommer att vara svårt att göra så mycket åt.

    Vi har lite knasiga ideal som fokuserar så mycket på avancemang, det är i regel fan så mycket viktigare att göra ett bra jobb och vara en bra människa än att göra karriär…

    Mjo, jag tror i och för sig att om man ska ta sig till toppen så får man vara beredd att offra lite också – om man tittar på läkare tex så är det nästan alltid så att framgångsrika läkare är ensamstående eller väldigt väldigt sällan träffar sina familjer. Vill man ha familjeliv så ska man inte välja det yrket (eller åtminstone inte vissa specialiteter). Jag tror också att det kan vara så att männen är något mindre ovilliga än kvinnorna att offra familjelivet – vilket ju leder till att männen tar sig högre.
    /BB

    Karl

    9 november 2008 at 12:59

  3. /agree

    Phew, vilken tur 😉
    /Barbie

    Karl

    9 november 2008 at 19:37

  4. Hehe… Japp, en Karl på fel sida är inte att leka med… ;-P

    Hahaha, verkligen inte! 😀
    /Barbs

    Karl

    9 november 2008 at 23:54


Kommentera

