Bitchslap Barbie

There’s a new toy in town, and her name is Bitchslap Barbie

Semester från dagis

with 4 comments

Läste i aftonbladet igår om att moderaterna och Malin Wollin vill att alla barn ska ha 5 veckor obligatorisk semester från dagis. Det är väl en bra idé på pappret kanske, jag tror inte heller att barnen mår bra av att vara på dagis 10 timmar om dagen varje dag hela tiden.

Däremot har jag större förtroende för föräldrarna än så. Jag är övertygad om att de älskar sina barn, och därför vill det bästa för sina barn – och så utgår jag från att de vill spendera tid med sina barn också. Därför tror jag inte heller att de har sina barn på dagis mer än nödvändigt.

Och sen är det ju det här problemet med ensamstående föräldrar. Det är ju inte alla som har möjlighet att ta ut sin semester, och det är inte alla som har möjlighet att låta mor- eller farföräldrar eller någon annan ta hand om barnen heller, om nu föräldern måste jobba.

Sen är det ju lite så också, att det är föräldrarna som har ansvaret för att uppfostra sina barn, och inte staten.

Written by Bitchslap Barbie

6 november 2008 den 17:53

Publicerat i samhälle

Tagged with , ,

4 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. När du lämnar dina barn på dagis har du lämnat över ansvaret av fostran till staten

    Inte till staten, möjligen till dagispersonalen – och det är en jävla skillnad
    /BB

    mimmi

    8 november 2008 at 14:51

  2. Dagispersonalens riktlinjer för arbetet i förskolan kommer från staten. Alltså är det staten som avgör hur våra barn skall fostras.

    Det är fortfarande dagisfröknar som är precis som du och jag som ”uppfostrar” barnen. Staten har inte mycket med själva uppfostrandet att göra.
    /BB

    mimmi

    8 november 2008 at 18:58

  3. Har du hör talas om LpFö-98, förskolans läroplan- styrdokumentet som ligger till grund för all förskoleverksamhet i Sverige?

    Det har jag, men jag vidhåller ändå att det inte står en Orwellsk ”stat” i hörnan på dagis och uppfostrar. Det är fortfarande vanliga medborgare som jobbar som dagisfröknar.
    /BB

    mimmi

    9 november 2008 at 11:07

  4. Vi har kommit på avvägar från vad detta egentligen från början handlade om.
    Jag håller med om att det är föräldrarnas ansvar att fostra sina barn. Jag hävdar också att barn som har friska, sunda föräldrar mår bäst tillsammans med dem under sina småbarnsår.
    Tyvärr ser verkligheten annorlunda ut. Många barn mellan 1-6 år i förskolan har en vistelsetid på uppåt 52 timmar per vecka. När kan dessa föräldrar ha ”tid” att fostra sina barn. Samhället har tagit över en stor del av det ansvar som tidigare var en självklarhet för föräldrarna.
    Det är jobbigt för barn att vara i en grupp hela dagarna, att sällan komma i avskildhet, behöva konkurrerar om de få vuxna som finns, att alltid vara ”på topp” för de aktiviteter som skall genomföras mm.
    Jag bara önskar för barnens skull att då två människor planerar att skaffa barn att de verkligen förstår ansvaret och vill prioritera barnet och de väljer att ligga lite ”lågt” med karriär och egenutveckling medan barnen är små, de är små så kort tid.
    Jag tycker det är jättebra att det från politiskt håll har uppmärksammats att barn har för långa vistelsetider i förskolan, men det kanske är bättre att tackla problemet genom förändringar i föräldraförsäkringssystemet .
    Jag tror att många unga som mår dåligt i dag är en ”frukt” av ”samhällets omvårdnad” där föräldrar av olika orsak varit mer eller mindre ”frånvarande”.

    Jag håller med dig om det du skriver, jag tror inte heller det är att se till barnens bästa när man lämnar av dom på dagis på måndag morgon och hämtar dom igen på fredag kväll (överdrivet, men du förstår säkert min poäng). Jag håller också med om att det kan vara en bra idé att tänka till innan man skaffar barn hur man ska hantera detta.
    Frågan är bara hur man ska komma till rätta med det här, jag tror definitivt inte lagstiftning är vägen att gå, det slår mest mot de redan svaga. Hur man ska förändra föräldraförsäkringen vet jag inte heller, men nåt borde man kunna göra.
    /BB

    mimmi

    10 november 2008 at 7:46


Kommentera

