Bitchslap Barbie

There’s a new toy in town, and her name is Bitchslap Barbie

Idealmannen?

with 3 comments

Hur är det, finns det nån idealman, eller kan det vara så att det finns en idealman för varje kvinna? Carolina Gynning skrev 2/11 en debattartikel i expressen om hur hennes idealman ser ut, och svaret kom 4 dagar senare från Elin Grelsson i aftonbladet.

Nu tycker jag ju självklart att tjejerna har rätt till sina åsikter, precis som alla andra i samhället. Men bara en liten iakttagelse – vad skulle hända om det var två män som diskuterade sina idealkvinnor på debattsidorna i våra kvällstidningar, kan inte nån modig kille ställa upp och försöka? Jag tror inte folk skulle vara lika toleranta då.

Vad jag inte förstår är varför så otroligt många tycker att Carolinas ideal är så unket och förlegat. Det är nog inte det som är problemet, utan snarare det faktum att det är så förbjudet att säga att det är den typen av män man tänder på. De männen finns ju också, och kvinnorna som vill ha dom existerar uppenbarligen – varför inte bara låta det vara så. Alla är ju nöjda!

Min idealman är nån form av kombination. Jag tycker Elins idealman låter som jordens toffel, och toffelmän klarar jag inte av. Min hud börjar klia och jag får panik, jag måste ha nån som vågar säga emot mig och har en egen åsikt. Carros ideal är väl lite närmare mitt eget, men inte heller en sån man skulle jag klara av i längden. Jag tycker om att kunna lita på min pojkvän, att han finns där då jag faktiskt behöver honom. I övrigt har jag inte så hemskt mycket krav. Jag hade det tidigare i livet, men sen insåg jag att det blir bättre om båda parter får vara den person de är, annars blir man ändå bara besviken.

Det här med ideal är egentligen bara ett otyg, och man borde egentligen jobba på att avskaffa alla sina ideal, eller åtminstone minimera ner dom till det absolut nödvändiga – ”min kille ska ha en x- och en y-kromosom” är ideal-idealet.

Written by Bitchslap Barbie

8 november 2008 den 14:26

Publicerat i intressant

Tagged with , ,

3 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Det råder en signifikant diskrepans mellan mjukisidealet som feministerna propagerar för, och vad många kvinnor verkar vilja ha… Vilket drabbar dom män som försöker konformera emot det. Vad som är än värre ur ett perspektiv av psykisk hälsa är att många män har dålig kontakt med sin manlighet.

    Jag håller helt med dig, som vanligt 😛
    Nej, men folk försöker ju ofta följa alla ideal till höger och vänster, det är kanske inte så konstigt att man inte mår toppen då – idealen är ju ofta ouppnåeliga.
    /BB

    Karl

    8 november 2008 at 14:54

  2. Idealen fyller en funktion psykologiskt, det är därför som folk väljer att internalisera dom. Så länge det är vettiga ideal som inte strider allt för mycket emot ens natur så fungerar det ganska bra. Det blir en stabil grund för fortsatt personlighetsutveckling. Ser man i stamsamhällen så verkar människor faktiskt må riktigt bra psykiskt.

    Ser man till äldre tiders ideal, där det i högre grad handlade ofta om personliga egenskaper, mod, hederlighet, etc, så är det saker som inte alls är ouppnåliga, för någon egentligen.

    Att inte ha några ideal alls är inget alternativ, människor, framförallt dom mer osäkra, söker efter ideal, och sätter inte samhället dom, så kommer media och företag utnyttja det för att skapa duktiga små konsumenter… Vilket bevisligen leder till elände.

    Ska bli intressant att se vad som händer framöver, läste senast förra veckan i WIE(What is enlightenmment) om återskapandet av en genuin och konstruktiv manlighet, för att det fyller en funktion i personens andliga utveckling.

    Ideal kan man kanske inte komma undan nej, men vettiga ideal som sagt, är en bra ide. Och det är ju tyvärr sällan så att de ideal folk har är vettiga.
    /BB

    Karl

    8 november 2008 at 18:20

  3. Tyvärr… Postmodernismen har slängt ut barnet med barnvattnet, alla samhällssatta ideal, både positiva och negativa. Kvar har mest funnits skräp…

    Det är väl tyvärr så ja.
    /BB

    Karl

    8 november 2008 at 19:43


Kommentera

