Bitchslap Barbie

There’s a new toy in town, and her name is Bitchslap Barbie

Min mardröm

with one comment

Stackars stackars ”kirurgelev” som drabbats av detta. Stackars stackars patient och anhöriga också förstås – men att ha gjort det där till en annan människa, usch.

Jag känner bara att jag måste förklara lite hur det fungerar med ST-läkare – vilket är den korrekta titeln för ”kirurgeleven” som aftonbladet skriver om. En ST-läkare har alltså gått klart den teoretiska delen av läkarutbildningen på 5,5 år, och gjort sin AT-tjänstgöring på ca 2 år, och efter det blivit legitimerad läkare. Kirurgelev låter ungefär som att dom menar läkarkandidat på kirurgterminen eller så – och det är lite fult.

Anyway. ST pågår minst 5 år, och tanken är att man då ska få successivt ökande ansvar och få lära sig den specialitet man valt. Man har en handledare men handledaren står inte bredvid en hela tiden, utan man handleds ofta av olika personer från dag till dag eller kanske snarare från operation till operation.

I aftonbladet skrivs det att handledaren var svår att få tag på – och det är riktigt läskigt alltså. Tänk att stå där på operation när saker börjar strula och du inte får tag på din handledare. Det är ju så att även rutiningrepp kan vara komplicerade – människors anatomi är faktiskt otroligt olika från människa till människa. Kärl går ibland på helt andra ställen än man väntar sig till exempel, så det är inte så lätt som det ser ut.

Men ändå. Det där hoppas jag att jag aldrig behöver vara med om. Jag skulle kunna acceptera att komplikationer tillstöter om patienten är döende utan min hjälp – men det måste vara så otroligt jobbigt att ”förlora” en patient som i princip var frisk innan.

Written by Bitchslap Barbie

9 november 2008 den 16:39

Publicerat i utbildning

Tagged with , ,

Ett svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Mja, alltså. Det är en färdig läkare, aftonbladets benämning ”elev” låter ju som om det handlar om en finnig tonåring, vilket ju inte riktigt är fallet. Troligen hade den här ”eleven” gjort ett gäng liknande operationer, annars får man inte göra dom över huvud taget. Det som falerat är att den här gången har det blivit mer komplicerat och handledaren har då inte gått att nå.

    Du svarade:
    Ok. Ja nog har det falerat alltid. Det är det minsta man kan säga. Sånt ska inte få hända.

    Det borde inte hända, men det kommer antagligen alltid att hända. Det är svårt att försäkra sig mot ovanlig anatomi och den mänskliga faktorn.
    Inte så att jag inte håller med dig, för det gör jag verkligen, men jag har insyn även på den andra sidan så att säga.
    /Barbie

    Mats

    10 november 2008 at 0:02


Kommentera

