Bitchslap Barbie

There’s a new toy in town, and her name is Bitchslap Barbie

Är det kvotering eller inte?

with 6 comments

Igår precis innan jag somnade låg jag i sängen med laptopen i knät och surfade, och på SvD hittade jag detta. Kändes otaktiskt att blogga om det på en gång eftersom risken var överhängande att jag skulle blivit så upprörd att jag inte skulle kunnat somna :P.

Anyway. Artikeln handlar om att stockholm vill ha fler kvinnliga brandmän – vilket jag tycker är bra. Men nu börjar man prata om det som jag varit rädd för hela tiden sen man började prata kvotering, att man ska sänka kraven så att kvinnorna nu ska kunna komma in. Frågan är hur mycket man skjuter sig i foten nu egentligen. Jag tycker det är bra att det finns folk som tänker i banor av jämställdhet, men jag vill defenitivt inte att det ska påverka styrkan hos den eventuelle/-a brandmannen eller -kvinnan som ska bära ut mig ur ett brinnande hus en dag.

I artikeln står det att kraven är onödigt höga för att antas till räddningstjänsten, men frågan är om det verkligen är så. Visst, testerna är tuffa, det håller nog alla med om. Men vill vi inte att de ska vara det då? Befolkningen ökar i vikt, så det känns väl snarare som att kraven borde öka – om man över huvud taget ska ändra på dom. Det är ju inte direkt tester som är omöjliga att klara, med lite träning (eller snarare mycket träning) så skulle nog även jag kunna klara av dom.

Det är ju precis det här som är faran med kvoteringen. Man sänker alla gränser för att kvinnor ska ha samma chanser som män eller tvärtom, och som resultat får man faktiskt en sämre yrkeskår (Yes, du läste rätt).

Det är väl klart att kraven på räddningstjänsten måste vara höga, det är inte acceptabelt att man riskerar personers liv för att vara politiskt korrekt.

Written by Bitchslap Barbie

10 november 2008 den 7:52

Publicerat i politik

Tagged with , ,

6 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Detta kommer att leda till fler onödiga dödsolyckor. Kolla bara vad lätt (mora i livräddarna+ biffig brandman slet i flear minuter!!!!) det var att öppna en dörr vid en lägenhetsbrand. Jag vill inte att lilla lisa som är mycket svagare fysiskt skall stå där istället för starke arvid. Idiotiskt förslag

    Mja, det är lite så jag känner också. Brandmän, poliser och ambulanspersonal ska vara starka. Så är det bara.
    /BB

    hk

    10 november 2008 at 10:23

  2. Ja inte fan kan vi försämra yrkeskårer överlag för att det skall kvoteras in människor. Men inte vill man bli inkvoterad heller? Speciellt inte om kraven sänks?

    Nej, jag skulle inte vilja det, men uppebarligen har andra tjejer inget emot det eftersom fler inte protesterar, jag vet inte jag…
    /BB

    Sokar

    10 november 2008 at 14:43

  3. Det viktiga är väl att vi ställer relevanta fysiska krav på de som ska bli brandmän? Och att utvärdera de tester som går under benämningen storstadsmodellen för att se i vilken grad de motsvarar yrkets krav kan väl inte vara fel?

    Absolut, jag håller helt med. Utvärdera tester är skitbra, men att utvärdera tester därför att man vill ha in fler tjejer låter som ett recept på katastrof.
    /BB

    steffanie

    10 november 2008 at 16:30

  4. Jag är inte för kvotering på något sätt. MEN…finns det något belägg för att storstadsmodellen mäter en persons lämplighet för att kunna arbeta som brandman?
    Ta bänkpress som exempel, vad säger att en brandman måste klara 40kg x 45repetitioner för att kunna utföra sitt kommande arbete? Vilken jävla rökdykare tar sig in under en medvetslös person och sedan pressar upp denne med enbart armarna (typ 45 gånger)?
    Om man nu slopar storstadmodellen tror jag inte att det kommer rasa in en massa barbie-tjejer som tror att de ska jobba som brandmän. Skulle intresset finnas så bör väl antalet sökande tjejer till SMO vara högre?

    Det mäter absolut inte en persons lämplighet, det är inte det det är till för heller. De fysiska kraven finns ju av en anledning – att man ska orka med yrket. Och det finns också en poäng med att kraven är lite högre än det man precis behöver – att man då ”har råd” att åldras. Jag tror säkert att en 30-årig kvinna kan bli en bra brandkvinna, men är hon lika bra när hon är 50 om hon med nöd och näppe klarat sig in? Tveksamt…
    /BB

    emma

    10 november 2008 at 19:56

  5. Här är ett balanserat reportage i ämnet:

    http://www.sr.se/cgi-bin/malmo/nyheter/artikel.asp?Artikel=2433727

    Det var ett riktigt bra reportage faktiskt. Jag tycker heller inte att det är dåligt att man förändrar kraven utifrån vad verksamheten faktiskt kräver, relevanta tester är alltid bättre än irrelevanta.
    Däremot tror jag att det är dumt att starta en förändring med att utgå ifrån att man vill locka mer tjejer till yrket. Det finns ju ändå risk att det leder till att man då utgår från vad tjejer klarar istället för att utgå ifrån vad jobbet kräver.
    Så översyn av kraven är mycket bra, att utgå ifrån en viss grupp när man gör det är mindre bra.
    /BB

    steffanie

    11 november 2008 at 10:16

  6. Visst kan det förefalla romantiskt att få bli räddad ur en brand av en vacker tjej.
    Men det viktigaste är trots allt att komma levande ur branden. Mindre viktigt är att en attraktiv individ av motsatta könet räddar mig. Och med sänkta krav på fysisk kondition hos räddnings-tjänsten, finns risken att jag, som väger en bit över 100 kilogram, blir kvar inne i brand-infernot.

    Mjo, det är ju det jag menar, kvotering har också ett pris liksom.
    /BB

    Cygnus Ferreus

    26 april 2009 at 0:16


Kommentera

