Bitchslap Barbie

There’s a new toy in town, and her name is Bitchslap Barbie

Dagens IPRED

with one comment

Ja, det blir artikeln på DN debatt för hela slanten idag. 37 (tydligen, jag orkar inte räkna dom) artister tar ställning för IPRED, och således också mot rättssäkerheten i Sverige. Jag tänker inte mana till bojkott eller så, men det kanske är värt att fundera över om man vill stötta dessa människor. Jag ska åtminstone fundera på det. Men nevermind.

Kanske har även vi varit för tysta. Många svenska artister, skådespelare och författare vet av egen erfarenhet vilka våldsamma påhopp och hatattacker som kan drabba den som uttrycker en annan åsikt än den lilla, men högljudda, piratgruppen.

Nu är det ju inte så att vi hatar er för att ni vill skydda era verk. Det kan ni gott göra. Det jag stör mig på är att samma osanna argument används varenda gång det blir tal om fildelning. Att fildelare skulle vara en liten grupp är ju lögn till exempel. Enligt Peter Sunde på Piratebay så kommunicerar deras trackersystem med 2,2 miljoner svenska IP-adresser. Och bara för att förtydliga – 2,2 miljoner människor är inte en liten grupp.

Uppskattningsvis är det 1 000-2 000 individer som står för den mest omfattande uppladdningen, och som möjliggör över 90 procent av den illegala fildelning som sker i Sverige.

Ja, jag vet inte vilka 1-2000 personer de syftar på, men uppenbarligen har de inte fattat att fildelningen evolverat och i princip övergivit DC++ och liknande program. Om man laddar ner från tex The Pirate Bay så laddar man upp samtidigt som man laddar ner. Dvs, alla som laddar ner laddar också upp.

Piratkopieringens största förlorare är därför alla de unga fantastiskt begåvade kreatörer som aldrig får chansen att kunna leva på sitt skapande. En hel generation av svensk talang riskerar att gå förlorad.

Mja, eller så är det så att de nya talangerna sprider sin musik på nätet och får direktfeedback på den och då vet vad folk tycker. Internet är bra pr – har ni inte fattat det än?

Dessutom lovar jag att det inte går att lagstifta bort det här. Det är som att försöka lagstifta ett samhälle tillbaka till stenåldern, det finns en vilja till utveckling hos människor som kulturskaparna inte rår på. Varför de strävar bakåt är för mig oförståeligt.

Den svenska generationen av talang kommer att hitta nya vägar, och för de flesta av artikelförfattarna är det redan för sent – de skulle ha sjunkande försäljningssiffror även om fildelning inte existerade.

Fast det är klart, det är ju inte så lätt om man vill trycka skivor också, det har ju STIM/NCB satt stopp för.

Sen måste jag ju, som flera andra bloggare, påpeka att Niklas Strömstedt och Per Gessle inte direkt är oskyldiga små lamm heller. Titta tex här, och här.

Opassande har skrivit riktigt bra nu igen, så här är en länk, och här är en till.

Written by Bitchslap Barbie

13 november 2008 den 19:18

Publicerat i integritet

Tagged with , , , ,

Ett svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Sv; Jo, nu har jag fått lite klarhet i vad ipred är och jag ska ta och uppdatera mitt inlägg så fort jag kan 😉 Tack

    Det ska bli intressant, jag kommer in och granskar om en stund 😉
    /BB

    whatthefuckdotcom

    13 november 2008 at 20:31


Kommentera

