Bitchslap Barbie

There’s a new toy in town, and her name is Bitchslap Barbie

Botad från HIV

leave a comment »

Aftonbladet skrev igår om en man i Tyskland som kanske har botats från HIV. Det är för det första intressant, trots att jag pluggar medicin hade detta helt missats av mig.

Det är självklart otroligt intressant, och verkligen lovande inför framtiden. Det lite underliga jag reagerade över fanns dock i kommentarerna.

är det så att vissa människor har denna mutation så fram med vart frivilliga kan testa sej och donera benmärg fort som attans. Jag skulle göra det direkt,för om jag kunde hjälpa andra att bli hiv-smittan så skulle jag inte tveka en sekund.

och

Låter ju suveränt hoppfullt! Men nu vill jag ju veta, vart (kan man?) testar man om man har denna mutation? OM jag hade den så skulle jag verkligen vilja hjälpa till! 🙂

Självklart är det hedervärt att vilja hjälpa till att bota HIV-smittade personer. Men varför ställer inte dessa personer upp för att donera benmärg till patienter med leukemi? Det är också en dödlig sjukdom, och man dör oftast snabbare av leukemi dessutom…

Är det så att det beror på att HIV är en mer ”känd” sjukdom? Eller att HIV värderas högre? Fan vet.

Tobiasregistret är ett benmärgsdonator-register som man, om man vill, kan anmäla sig till, om man tycker att även leukemier är värda att bota.

Written by Bitchslap Barbie

14 november 2008 den 16:35

Publicerat i intressant, medicin

Tagged with , , ,

Kommentera

