Bitchslap Barbie

There’s a new toy in town, and her name is Bitchslap Barbie

Är det vårat ansvar?

with 5 comments

Läser aftonbladet idag, de har gjort ett ”experiment” där de låter en låtsasgravid kvinna stå på stan och röka, och låter samma kvinna – utan kudden under tröjan – med en barnvagn sitta och dricka rödvin på en uteservering.

Nu ska jag vara den första att erkänna att jag – om jag fick bestämma – inte skulle se en enda rökande gravid kvinna.

Men när jag tänker efter, så tycker jag nog faktiskt att det är upp till kvinnan själv att välja. Ja, faktiskt. Kvinnorna som röker under graviditeten vet om att det inte är bra för deras barn att de röker, och kan trots detta inte sluta. Beroende är hemskt och det är inte så lätt att ”bara sluta”. Jag tror inte att det är så att de fullständigt skiter i sina barn.

Jag vet inte heller vad jag tycker om att främmande människor kommer fram på stan och ifrågasätter kvinnans val. Det är ju som sagt hennes val, även om man tycker att hon borde ta hänsyn till sitt ofödda barn. Det är självklart främmande människors rättighet att ifrågasätta sånt de inte gillar – men varför ifrågasätter man nästan ALLT gravida kvinnor gör, och så sällan andra grupper av människor som beter sig som idioter?

Vindrickning med barnvagn däremot. Det stör mig inte ett jävla dugg. Jag utgår från att föräldern i fråga vet hur mycket han eller hon tål, och inte dricker så mycket att hon/han utsätter barnet för risker. Simple as that.

Malin Wollin har självklart skrivit om detta.

Written by Bitchslap Barbie

15 november 2008 den 13:21

Publicerat i samhälle

Tagged with , , ,

5 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. vad skulle alla moralistkärringar göra om de inte fick sabla ned sin nästa? nytta?

    Det kan man ju verkligen fråga sig…
    /Barbie

    Dr. No

    15 november 2008 at 16:00

  2. ”Varför ifrågasätter man nästan ALLT gravida kvinnor gör, och så sällan andra grupper av människor som beter sig som idioter?” Därför att det är ett annat liv det handlar om inte ens eget. Ok att göra vad man vill med sin kropp, men inte med ett oskyldigt litet barns kropp. Röker man när man är gravid ökar man risken för att barnet ska drabbas av ADHD bla. Varför utsätta ett barn för det?

    Jag håller med, det är onödigt. Men varför moralisera över andras agerande. Och varför hoppa på vilt främmande människor på stan och ifrågasätta deras val. De har troligen tänkt igenom sitt beslut ganska noga innan de bestämmer sig.
    Dessutom kan jag tycka att saklig information och medicinsk hjälp är bättre än att folk kastar sig över dom på stan.
    /BB

    Malin

    15 november 2008 at 18:55

  3. ”Och varför hoppa på vilt främmande människor på stan och ifrågasätta deras val. De har troligen tänkt igenom sitt beslut ganska noga innan de bestämmer sig.”

    Men om man ska tänka så så ska man heller inte ifrågasätta de föräldrar som slår sitt barn eller våldför sig på sitt barn, för de har säkert tänkt igenom det noga? Eller? Det är ju tydligen bara föräldrarnas val som gäller. Väljer föräldrarna att slå så är det deras val… om man nu hård drar resonemanget. Att välja att röka med ett litet barn I sig ELLER för den delen utsätter ett barn för rök utanför magen är en sorts misshandel. Den kanske inte gör ont, MEN barnen KAN få astma, adhd eller andra sjuksommar.. eller bara lätt andnöd, stör sig på lukten. MEN barnet har inte valt det själv, utan det är då tydligen förälderns rätt att avgöra det????
    Det ÄR allas ansvar att ta hand om barnen på denna jord.

    Fast nu är det ju inte riktigt samma sak att röka under graviditeten som att våldföra sig på sitt barn. Det är ju lite det som är felet, det hela blir så onyanserat när ALLT är det absolut värsta man kan göra.
    /BB

    Erika

    17 november 2008 at 14:57

  4. Är lite kluven… Samtidigt som jag kan hålla med det verkar bli lite mycket ibland så fyller faktiskt socialt tryck en viktig funktion ibland. Det hade nog varit fler som rökt under graviditeten om det inte funnits något tryck alls tex, och rökning under graviditet tycker jag nog är så pass allvarligt att det faktiskt kan vara skäligt att reagera emot.

    Att det finns ett högt tryck på just gravida kvinnor beror nog helt enkelt på att det är något så pass viktigt det handlar om. Det man gör under den tiden kommer oåterkalleligt påverka en annan individ under hela dens livstid.

    Människor är inte öar, och man kan inte bygga ett långsiktigt samhälle genom att se människor så. Vi har ansvar emot varandra på flera plan, och det måste vi ta. Där går en gräns för personlig liberalism IMO.

    Jag känner att jag behöver hitta lite studier om det här. Jag har nämligen en känsla av att jag nån gång hört nån person säga att det inte är en sån katastrof om mamman röker, och att det faktiskt kan vara värre för barnet om mamman slutar röka under graviditeten. Men jag har ingen officiell källa på detta, ska kolla upp. Eventuellt kommer det fler inlägg längre fram i tiden.
    /BB

    Karl

    18 november 2008 at 10:59

  5. Intressant… Det låter inte helt omöjligt. Gör så. 🙂

    Karl

    20 november 2008 at 9:53


Kommentera

