Bitchslap Barbie

There’s a new toy in town, and her name is Bitchslap Barbie

Integritet – viktig eller inte?

with one comment

Tydligen inte om man frågar Mikael Wendt (fp).

Den digitala personliga integritetens värde är bisarrt överdriven.

Personligen tycker jag att detta är skitläskigt. Min integritet är det absolut viktigaste för mig, och det finns inget parti, förutom PP, som tycker att det är viktigt.

Den digitala integriteten är för mig lika viktig som den analoga. Jag lever en så pass stor del av mitt liv på internet att det är helt otänkbart för mig att inte ha samma integritet där som jag har när jag stänger av datorn.

Jag undrar om Mikael Wendt förstår det. Jag undrar vad han använder sin dator till, förutom att blogga. Han skriver i kommentarerna till sitt inlägg att han spenderar 10 timmar/dag framför datorn – men det är ju inte detsamma som att använda internet. Mikael Wendt tycker att det är helt ok att folk läser hans mail, och jag antar att han med samma argumentation tycker att det är helt ok om någon skulle kartlägga exakt vilka sidor han besöker.

Det är ganska konstigt att en politiker inte har mer respekt för andra människors integritet. Alla kanske inte tycker att staten har nåt att göra med vad de mailar till sin partner om, eller att de besöker porrsidor i hemlighet eller vad det nu kan vara. Jag respekterar att Wendt inte har behov av att hålla sitt privatliv hemligt, varför kan inte han acceptera att jag inte vill att alla ska veta allt?

Snubblade över Wendts uttalande på Christian Engströms blogg.

Written by Bitchslap Barbie

15 november 2008 den 12:52

Publicerat i integritet

Tagged with

Ett svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Wendt skriver längre ned i kommentererna:

    ”Nej, men man kan ta fram de värsta syndarna genom att ‘signalspana’ efter vissa precisa sökbegrepp. Man kan också genom upplysning och bättre tillgänglighet tala om vad priset är för att ladda ner /fildela liksom var och hur man kan betala.”

    ”Till er som ställt frågan om jag har något emot att någon läser min e-post etc. Svar nej.”

    Det är ju lika hemskt det. Frågan är vad han menar med signalspaning, om han menar FRA-style eller nåt helt annat.
    Sen så tror jag inte att de är ett dugg intresserade av ”upplysning” och att ”tala om vad priset är för att ladda ner/fildela liksom var och hur man kan betala”. Det kommer troligen bli precis som i Danmark.

    Nej, det är ju fint att han är så öppen med sina e-mail. Jag är det inte. Inte för att jag har nåt att dölja – ni skulle bara veta hur tråkiga mail jag får – utan för att det helt enkelt inte angår nån annan.
    /BB

    Tor

    15 november 2008 at 14:33


Kommentera

