Bitchslap Barbie

There’s a new toy in town, and her name is Bitchslap Barbie

Det dröjde inte länge

with 9 comments

Hittade två intressanta saker i tidningarna idag, båda handlar lite om medicin så jag bakar ihop dom till samma blogginlägg 😛

Den första intressanta saken hittade jag i DN. En amerikansk forskare har gjort experiment som visar att ecstacy kan lindra symtomen vid posttraumatiskt stressyndrom. Nu är studien tydligen ganska liten – och det är därför inte fastställt att hans resultat stämmer. Men det kommer säkert bli mer forskning på området, och är det inte intressant säg? Det verkar som om alla droger är inte livsfarliga dödsmedel i alla situationer.

Det andra är detta, 15-åringen som satt och spelade WoW ett dygn och sen kollapsade. Personligen tycker jag att artikeln i SvD var riktigt bra. Moralpanik gynnar ingen, det blir bara så att ena sidan kastar skit på den andra som försvarar sig med näbbar och klor (ni vet, som i fildelningsdebatten).

Dessutom är det inte spelen i sig som är farliga, det är allt det där runtom – att man inte äter och sover ordentligt. Och det måste ju ändå vara människans ansvar, inte spelens.

Written by Bitchslap Barbie

18 november 2008 den 7:18

Publicerat i medicin

Tagged with , ,

9 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Visst är det människorna och inte dataspelen som är farliga, men det gäller allt: hasardspel, droger..

    Absolut. Jag håller helt med dig.
    /BB

    Tim

    18 november 2008 at 9:02

  2. Jepp, det gäller att upplysa föräldrarna.. och det kan man göra på lite olika sätt, t.ex. skulle man kunna märka dataspelen med ”kan vara beroendeframkallande”.

    Frågan är väl om dataspelen verkligen kan räknas som beroendeframkallande…
    /BB

    Rob

    18 november 2008 at 9:17

  3. Många vet inte varför medlet framställdes och hur det användes innan det blev en partydrog. Just som psykofarmaka. Där har du ett scoop.

    Nu när du säger det så har jag hört det, var det inte samma sak med LSD? Jag ska läsa på detta, återkommer.
    /BB

    Chekkon Pepe

    18 november 2008 at 9:25

  4. Sen kan man ju också påpeka att britterna i flera år har undersökt extacys lindrande inverkan på de motoriska och muskulära svårigheterna kring Parkinson. Men det är ju ruskigt jobbigt att få anstånd att forska kring olagliga drogers läkande verkan. Status quo FTW.

    Jo, det vore ju hemskt om folk insåg att narkotika kanske inte är det stora hotet mot oss. Nu vet jag iofs inte vad som är det stora hotet heller, jag bara tycker narkotikapropagandan är rätt överdriven.
    /BB

    Alldeles anonym

    18 november 2008 at 12:28

  5. Säg mig, om droger endast skulle vara livsfarliga dödsmedel, varför tror du att människor fastnar för dem?

    Nu var jag ju lite sarkastisk i min kommentar. Jag är nog lite mer drogliberal än medelsvensson trots allt.
    /BB

    Jannike

    18 november 2008 at 15:23

  6. Hmmm… – Jessica – Det finns flera negativa sidor häslomässigt med dagens IT-teknik, tyvärr tyvärr… 👿

    Det gör det absolut, inte minst min snarast förestående hjärnblödning efter IPRED- och FRA-debatterna. 😉
    /BB

    Josef Boberg

    18 november 2008 at 15:49

  7. Det är otroligt fånigt med den snyfthistorien om den stackars pojken som hinkat redbull och inte sovit mer än 3h. Om människan inte har något som helst sunt förnuft så ja då kanske det är synd om honom för den delen, men inte för att han kollapsade, he brought it on himself.
    Alla sträckspelar ju i princip nu när det är nytt för de vill upp till maxlvl, men man kan ju tänka lite om man måste göra det.

    Jo, jag håller med, beter man sig så så kan man inte skylla på spelet, utan man får ändå skylla sig själv.
    /BB

    Agavita

    18 november 2008 at 16:10

  8. Hur många energidrycker hade pojken druckit? Hur länge hade han varit vaken? Jag känner till studenter som pluggat i två dygn i sträck med hjälp av Red Bull och koffeintabletter – som fått sådana anfall när koffeinöverdosen och den uteblivna sömnen får kroppen att protestera. Är universitetsstudier farliga? Ska universitetsstudier jämföras med hasardspel?

    Jag kan ge fler exempel, bland annat en elitidrottsman som körde ett styrketräningspass med en ordentlig koffeinboost innan passets början. Hon kollapsade också. Fysisk aktivitet är alltså lika farligt som hasardspel.

    Vad är den gemensamma nämnaren? Vad fick denne 15-åring att kollapsa? Spelet eller extrem trötthet och koffeinöverdos?

    Jag vet vad jag tror i alla fall. Inte för att någon bryr sig om min åsikt, jag är ju bara en dum gamer. Eller vänta, det är jag ju inte! Läkarstudierna satte stopp för det… Nåväl…

    Jag förstår vad du menar, och jag håller helt med. Knappast spelets fel om personen som spelar inte kan hantera det.
    Visst är det så att läkarstudier sätter stopp för det mesta, inklusive sömn 😛
    /BB

    Anvish

    19 november 2008 at 0:35

  9. Jepp,
    LSD togs fram (hönan eller ägget?) eller användes snart efter upptäckt bl a av Sigmund Freud och forskaren Stanislav Grof i psykoterapi. Samt så provades det till krigföring, se i arkivet till SVDs ledarblogg i höstas.

    Var det inte kokain Freud använde? Han kanske i och för sig använde båda, men jag hade för mig att LSD tillverkades ungefär samtidigt som Freud dog?
    /BB

    Chekkon Pepe

    14 december 2008 at 13:13


Kommentera

