Bitchslap Barbie

There’s a new toy in town, and her name is Bitchslap Barbie

Svenskkontrakt

with 2 comments

Jag måste säga att jag är rätt osäker på vad jag tycker. På nåt plan kan jag tycka att det är bra – jag förutsätter att om man ska ha nåt test i Svenska värderingar, så ska man även ha  nån form av undervisning om det. Denna lär väl vara obligatorisk?

Kanske kan det vara en bra idé. Jag tror inte att denna lilla åtgärd får bukt med hedersbrott och liknande, men det kanske kan vara ett steg på väg ändå.

Det är inte fel att ställa krav på nyanlända invandrare, men det ska vara i princip samma krav som ställs på svenskar som bott här i 18 generationer.

Däremot känns själva testet och de efterföljande konsekvenserna lite som apartheid. Jag tror nog att the way to go är att försöka integrera svennar och invandrare i så stor utsträckning som möjligt – och även om det säkert är syftet med den här lagen så tror jag inte det kommer bli dess utfall.

Det kommer bli ännu mera ”vi-och-dom” av det hela bara, och det uppmuntrar inte direkt våra nyanlända svenskar till att försöka bli en del av samhället och skaffa jobb och allt det där – vilket jag tror att är nyckeln till dels att lära sig språket och till att känna sig delaktig i samhället.

Jag tror faktiskt inte att det är många som VILL vara bidragsberoende. Kalla mig gärna naiv, men så är det.

Written by Bitchslap Barbie

23 november 2008 den 20:42

Publicerat i politik

Tagged with ,

2 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Kärnan är väl att det är samma sak som gäller oavsett om du kom igår eller kan spåra din släkt i Svedala sen 900-talet. Vi är rörande ense.

    Sveriges Rikes Lag tror jag bestämt att det kallas…

    I övrigt känns hela utspelet mäkta populistiskt, ungefär som att försöka locka över lite xenofobiska SD:are in i Moderaternas ”trygga famn”. Det är säkert mer inspirerat av ”trohetseden” och sånt från andra sidan pölen, men det är fel signaler i dagens läge.

    Personligen har jag inga problem om någon kommer hit och inte vill bli svensk, så länge de respekterar de spelregler som gäller. I de spelreglerna ingår inga förbud mot slöjor, eller att man måste ta i hand när man hälsar — sånt är bara larvigt.

    I övrigt är även jag naiv att tro att ingen egentligen vill leva på bidrag, däremot kan man ”fostras” till hjälplöshet.

    Vi verkar vara rörande ense ja. Och det känns ju lite utstuderat att det här kommer precis nu när SD är lika stora som KD…
    /Barbie

    Marcus Fridholm

    24 november 2008 at 1:48

  2. Det låter mer som populism än något seriöst förslag. Kan inte direkt se att det verkar troligt att det skulle ge några relevanta positiva effekter.

    Jag tror ifs inte heller att så många vill leva på bidrag, men det finns i många fall inte jobb till invandrarna, och bidragsnivåerna är en del av varför så många söker sig hit.

    I övrigt vet du vad jag tycker så jag ska inte upprepa mig. *ler lite*

    Jag vet vad du tycker, och det är nog ingen hemlighet att jag inte håller med dig på alla punkter, även om jag har för mig att jag gjorde det på en del punkter.
    Det låter onekligen som populism och är nog mest moderaternas sätt att försöka locka väljade från SD till alliansen. De inser väl att med FRA och IPRED så lär de inte bli omvalda.
    /B

    Karl

    26 november 2008 at 13:39


Kommentera

