Bitchslap Barbie

There’s a new toy in town, and her name is Bitchslap Barbie

Jan Guillou + IPRED = sant

with 3 comments

Vilken skitdag det är idag! Jag hade ungefär 18 nära-döden-upplevelser på väg till skolan idag, till största delen beroende av att det enda jag såg (de 3 sekunder jag kunde ha ögonen öppna) var vitt.

Jag var så fint sminkad när jag åkte hemifrån, men när jag kom till sjukhuset så satt det mesta på kinderna. Svart rouge är inte direkt det snyggaste…

Anyway, självklart så hade jag fortfarande inte hittat min handledare – 33 minuter efter det att jag skulle ha börjat. Och ingen visste var kandisarna skulle byta om heller, så jag skapade mig ett eget omklädningsrum inne på en toalett. Det är i och för sig inget ovanligt, vi är inte direkt prioriterade, men det är lika jävla frustrerande ändå.

Så imorse satt jag och pluggade tills jag råkade surfa in på Aftonbladet och mötas av den vanliga idiotin.

En bit ner på sidan så hittar jag en debattartikel av Jan Guillou.

Jan Guillou visar att han, precis som många andra artister, inte har förstått vad IPRED-debatten handlar om. Det handlar inte om fildelningens vara eller inte vara utan om rättssäkerhetens vara eller inte vara. Det är en rätt stor skillnad. Som vanligt hittade jag massor med citat som jag bara måste kommentera.

Nätbombning är nätpiraternas starkaste vapen, samtliga riksdagsmän får just nu sina mejlbrevlådor blockerade. Det kan dessvärre ge ett felaktigt intryck av att förespråkarna för nätstölder representerar en mycket kraftfull opinion. Men så är det inte, det kan röra sig om något tiotusental individer.

Jo, för det är därför 48336 personer har gått med i Facebook-gruppen ”Stoppa IPRED”. Sen så ska jag återigen länka till Peter Sundes blogginlägg om hur många som faktiskt fildelar i Sverige idag. 2,2 miljoner unika IP-adresser per vecka. Det är inte vad jag anser vara ett fåtal människor.

Vad dessa ivriga anhängare av nätstölder anser i sak är ändå inte helt enkelt att reda ut, bland annat därför att deras hatmejl brukar handla mer om person än sak.

De mail jag läst, och det mail jag själv har skickat ut har handlat enbart om sak och varit väldigt trevliga i tonen. Jag undrar varifrån Guillou har fått att pirater är otrevliga? Dessutom spelar han fult, ”ivriga anhängare av näststölder” jo jag tackar jag. Fildelning må vara ett brott, men det är fortfarande inte stöld, och det är bara fult att försöka dra fokus från sakfrågan – som ju när det gäller IPRED-debatten är nåt helt annat än fildelning.

Den enda fackliga organisation där jag är medlem är Sverige författarförbund och förbundet är givetvis en kompromisslös motståndare till fria nätstölder och förbundet representerar ingen ”nöjes­industri” utan några tusen för­fattare som har svårt nog att försörja sig redan som det är.

Att de tusentalet författare har svårt att försörja sig, vad beror det på då? Böcker fildelas ju i rätt liten omfattning då även de mest inbitna fildelarna – och andra datorvana människor – föredrar att läsa sina böcker i pappersform. Även om jag tror att e-böcker säkert kommer bli vanligare så kommer de för mig aldrig att konkurrera ut riktiga böcker. Frågan är då varför dessa författare har svårt att försörja sig. För det kan väl inte bero på att deras böcker inte är bra nog för att folk ska vilja läsa dom?

Det är nämligen stor skillnad på den enskilde nedladdaren och de organiserade ligorna av elektroniska tjuvar som snabbt tillskansar sig nya verk och lägger ut dem på nätet. Den gruppen är kanske inte större än något tusental personer,

Här dyker de upp igen, det där tusentalet ”riktiga” fildelare. De tusental som IPRED riktar sig mot. Jag vet fortfarande inte vilka dessa är, så om nån kunde förklara det blir jag skitglad. Självklart finns det folk som lägger upp filmer och skivor i större utsträckning än andra, men eftersom man idag kan kopiera in en skiva till datorn i ett så vanligt program som iTunes och sen därifrån rätt enkelt dela ut den så tror jag nog att det är mer än något tusental personer som gör detta. Fast det är bara min egen teori, och jag kan ju ha fel.

De skräckexempel som före­språkarna av fri nätstöld anger, om hur ”nöjesindustrin” skulle ruinera små skolbarn, är delvis underhållande men helt orealistiska.

Jag kan tänka mig att de resonerade ungefär så i Danmark också.

Written by Bitchslap Barbie

24 november 2008 den 15:57

Publicerat i politik

Tagged with , , ,

3 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Det tusental fildelare som omtalas är den s.k. scenen.

    Problemet är att scenen inte bygger på den teknologi som IPRED1 kan stoppa– IPRED1 kräver att du har en IP-adress till att börja med, det har man bara på DC++, BitTorrent och liknande s.k. Peer To Peer-nätverk.

    Så att IPRED1 är till för det är rent skitsnack. Den kan logiskt sett inte göra något åt det.

    Jag känner till scenen, men jag tvivlar på att inte helt vanliga människor också lägger upp torrents. Hur svårt kan det vara liksom? Dessutom tror jag att proxyservers kommer vara en booming business nästa år, man kanske borde köpa aktier…
    /Fattiga Barbie

    Sluta be om namn

    25 november 2008 at 19:59

  2. Han som skrev ondskan försvarade tyvärr nu ondskan.

    RR

    26 november 2008 at 0:14

  3. IPRED är ett skämt.
    µTorrent, världens mest använda mjukvara för att dela torrenter, har redan lättanvända funktioner för att använda proxy, DNS’er & SOCKS5 samt kryptera överföringarna.
    Genom användning av dessa funktioner så blir överföringen otroligt svår att översätta(T.om. för tuffa FRA.), och om de dekrypterar informationen, så vet de likt förbannat inte vem som skickat den.

    När IPRED går igenom, då kommer det att bli en storm bland torrent och DC-klienterna, och de kommer i sin tur att göra så att man kan använda detta skyddet genom att bocka i en ruta(Istället för att rota efter DNS’er & proxys mm. som man måste göra idag.).

    Guillou är uppenbart dum i huvudet, och tror att fildelning är stöld, på ett ungefär som att måla en kopia av Mona Lisa skulle vara stöld.

    Du har givetvis helt rätt. Det är bara så otroligt synd att det med Guillous inställning blir helt omöjligt att få till en dialog. Hoppet för framtiden minskar ju ändå drastiskt.
    /BB

    notuern

    26 november 2008 at 1:14


Kommentera

