Bitchslap Barbie

There’s a new toy in town, and her name is Bitchslap Barbie

Men vad i…?

with 10 comments

Aftonbladet alltså. Det gör fan inget annat än bedriver sensationsjournalistik. Eller är ”De lottar – om ditt liv” en bra neutral rubrik?

Nu så är det såhär. Att LUCAS är en maskin som används vid hjärtstopp. Den har många fördelar, den orkar hur länge som helst i princip, då den är gasdriven. Den har också fördelen att föraren har alla händer fria till annat, tex till att ge läkemedel och sådär. En nackdel som jag spontant vet om är att patienterna ofta får brutna revben på kuppen. LUCAS är inte så snäll och varsam direkt.

Nu är det dock så att ingen vet om LUCAS är bättre än manuell hjärtmassage. Och därför pågår en stor studie i Sverige om detta, LINC-studien. Och studier går till så att man randomiserar – lottar – patienter till en av grupperna, för att få två likadana grupper och på så sätt kunna jämföra maskinen med den andra metoden.

Det är inte konstigt, och det är heller inte oetiskt – vi VET inte om maskinen är bra eller inte. Att ambulansmännen tror på LUCAS är bra, men det bevisar inte att den fungerar.

Aftonbladet, ni är så jävla dryga. Bara så ni vet det.

Written by Bitchslap Barbie

28 november 2008 den 7:26

Publicerat i forskning

Tagged with , , ,

10 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. ”– Man måste väga vinsten av en studie mot de risker som kan finnas för individen.” det tyder väl på att även Silverstolpe tror att Lucas räddar fler liv än manuell hjärtmassage ? Undrar om han är beredd att chansa om det gäller hans familj ? Jag är det inte, om det kommer till min !

    Jag är det defintivt, så länge man faktiskt inte vet att LUCAS är bättre. Om studien starkt tyder på det brukar man avsluta den för att det inte anses etiskt försvarbart att låta en grupp få klart undermålig behandling. Jag litar på vetenskapen, men jag ser gärna att en studie som backar upp det hela görs. Jag ifrågasätter inte ambulansmännens kompetens, men deras erfarenhet är inte tillräckligt för att säga att LUCAS är bättre.
    /BB

    Sussi

    28 november 2008 at 8:14

  2. Jag reagerade på precis samma sätt. Strikt kontrollerade, randomiserade studier är i förlängningen det bästa sättet att rädda liv. Det är genom den metoden vi har nått alla medicinska framgångar, från penicillin till bromsmediciner mot aids. Aftonbladet vet helt enkelt inte hur forskning fungerar.

    Agree!
    /Barbie

    J

    28 november 2008 at 9:22

  3. Jag förstår verkligen inte hur folk tror att det är att chansa när de inte får använda maskinen. Har de ingen tillit till ambulanspersonalen? Om något är oetiskt är det väl att använda något (otestat?) som kanske inte är bättre än personalen.

    Aftonbladets puckade ordval. Det gör mig tokig alltså, har verkligen stört mig på det här hela dagen idag. Och så långsint brukar jag inte vara. Lottas istället för randomiseras, liksom. Tycker aftonbladet att det är fel att man studerar maskiner innan man inför dom på bred basis? Det låter ju onekligen så..
    /BB

    Sokar

    28 november 2008 at 10:15

  4. Susi, du borde jobba för aftonbladet. Om du tar in hela citatet så står det såhär:

    ”Man måste väga vinsten av en studie mot de risker som kan finnas för individen. På sikt kan vi vinna människoliv om vi får veta att Lucas är en bättre behandling”

    Det tyder på att Silverstolpe tror att vi kan vinna fler människoliv på resultaten av den här studien än de risker som finns med studien. Jag vill gärna att min familj ska få den behandling som bevisligen är bäst om de hamnar i en liknande situation i framtiden.

    Exakt, och sen så vill man ju också genomföra studien för att se vilka eventuella ”serious adverse effects” alltså allvarliga komplikationer, som kan finnas. Allt som har verkan har också biverkan.
    /BB

    Daniel

    28 november 2008 at 10:46

  5. Delvis måste jag ge er rätt, för de som det ska testas på (Skåne) bor nära sjukhus och det är ingen risk med att inte den som ger hjärtmassagen orkar hela vägen dit.

    LINC-studien har jag för mig att pågår i hela Sverige, och har gjort det rätt länge. Men nu hittar jag såklart inte hemsidan om studien. Anyway, med tanke på hur mycket skräp aftonbladet kommer med så tror jag mer på mitt minne än på deras fakta.
    /BB

    Sussi

    28 november 2008 at 11:04

  6. Aftonbladet är på nivån skvallerblaska nu för tiden. Jag misstänker att grundaren inte hade blivit särskilt stolt idag om han sett vad som blivit av den.

    Slogs av samma tanke när jag såg uppdrag granskning om Wallenbergstiftelesens administration.

    Känns som sverige generellt tappat något av sund heder.

    AB tar ju inte på något sätt ansvar för vad deras skit kan få för konsekvenser. Det är ju inte direkt lugnt och skönt runt ett hjärtstopp, och kommer då anhöriga och börjar kräva LUCAS så vetesjutton…
    /BB

    Karl

    28 november 2008 at 12:25

  7. Illa är även det faktum att många som läser aftonbladet verkar ha den som enda ”nyhetskanal”. Med tanke på nivån på journalistiken står den (och andra kvällstidningar) inte högre i kurs än se&hör eller ”en ding-ding värld”. Lägger man dessutom till att många läsare inte har ett uns av källkritik blir det än mer skrämmande.

    Det är ju det som är så läskigt. De får stå helt oemotsagda, och folk sväljer allt helt utan kritik. Jag blir så ledsen…
    /BB

    Pon

    28 november 2008 at 14:40

  8. Skriv en insändare till expressen? ;-P

    Det är ju inte samma folk som läser båda tidningarna tror jag, så det spelar ingen större roll. Dessutom är det under min värdighet 😛
    /BB

    Karl

    29 november 2008 at 2:32

  9. Well, läser dom aftonbladet finns det inte så många andra tidningar jag kan tänka mig att dom kan läsa… ;P

    Men jag förstår din motvilja mot att skriva i en sådan slaskblaska. 😛

    Ptja, det är väl egentligen att kasta sten i glashus att jag sitter och gnäller på folk som läser AB, när jag uppenbarligen gör det själv också. Men jag försvarar mig med att jag läser SvD, DN, UNT och lite medicinska tidningar också. 😛
    /BB

    Karl

    29 november 2008 at 12:06

  10. Haha… Får stora fötter när man har feber… ;P

    Lite så är det väl 😛
    /B

    Karl

    29 november 2008 at 20:37


Kommentera

