Bitchslap Barbie

There’s a new toy in town, and her name is Bitchslap Barbie

Kan vi inte bara få vara ifred?

with one comment

Alliansen alltså. De kommer gå till historien som den regering som införde flest antal impopulära lagar på kortast tid. Går allt som de vill blir de tre riktiga fulingar på ungefär ett halvår. Det är nästan värdigt en plats i Guinness Rekordbok.

Jag pratar förstås om FRA, IPRED och nu Datalagringsdirektivet. SvD och Aftonbladet rapporterar idag.

Moderaterna vill (såklart) spara informationen längst, 1 år tycker de är rimligt. De andra regeringspartierna tycker att 6 månader räcker. Personligen kunde jag inte bry mig mindre. Är det så att ni ändå tänker övervaka mig mot min vilja så kan ni spara informationen både ett och två år, som Säpo skulle föredra. Att över huvud taget acceptera att trafiken lagras är ett misslyckande, oavsett hur länge den lagras. För att inte tala om att det kan vara grundlagsstridigt.

Det känns väldigt sorgligt att vi idag inte har ett enda parti i riksdagen som tycker att integritet är nåt viktigt. Det är ju faktiskt löjligt. Att Säpo och Rikskrim gillar övervakning är väl inte direkt förvånande, det ingår liksom i deras jobb, men riksdagen borde fan veta bättre. Menar de att de fortfarande inte fattat att vi inte gillar deras stasi-samhälle? Då är de mer än lovligt tröga. Miljöpartiet och Vänstern verkar vara lite mer med på tåget.

Och ingen kan ju komma och påstå att datalagringsdirektivet inte kommer användas parallellt med IPRED1 heller. Den ena löser ju i princip alla problem i den andra. Falkvinge skriver.

4. Alla gånger du varit uppkopplad på Internet från ditt eget abonnemang registreras med klockslag och IP-adress.

Den här lagen jobbar tillsammans med IPRED för att under punkt 4 se till att internetoperatörer alltid måste kunna lämna ut uppgifterna om vem som har varit på ett visst IP; det finns inget sådant krav idag. Skivindustrins lobbyorganisation IFPI skrev t.o.m. i sitt remissvar att de vill ha självständig tillgång till övervakningsdatat från Fotspårslagen.

Fan vad illa det är. Det finns liksom inget perspektiv alls i debatten om ”fildelning”. Inte för att det är det debatten egentligen handlar om, men det är ju ändå det som är anledningen till att vi ens behöver diskutera. Fildelning är bara upphovsrättsbrott. Det dödar ingen, det är inte terror. Lugna ner er lite people.

De använder argumenten ”allvarlig brottslighet” för att få igenom sina skitlagar. Fattar de inte att det inte ens finns brottlighet allvarlig nog att införa den här typen av lagar? Människor måste ändå ha rätt till ett privatliv. Staten ska inte vara där och kika över axeln hela tiden. Det blir mer och mer som 1984 det här.

Ett citat från SvD som jag inte riktigt förstår är detta

– Efter våra kontakter med polisen bedömer vi att sex månader borde räcka. Skulle det visa sig att detta är till förfång i brotts- bekämpningen, och människors trygghet försämras, då får vi väl återkomma, säger Johan Pehrson.

Vad menar han? Menar han att människors trygghet försämras genom att de övervakas så kort tid, eller att de övervakas alls? Personligen är jag inte ett dugg trygg utan min integritet. Men med tanke på att det är Johan Pehrson som pratar så tror jag att han menar att de kan tänka sig förlänga lagringstiden om de inte får tillräcklig kontroll av 6 månader. Och dessutom, om man inför en lag som försämrar människors trygghet, är inte rätt steg då att ta bort lagen, inte att göra den värre? Eller tror han att kurvan är U-formad? Klurig kille det där.

Johan Linander säger en sak, precis i slutet av artikeln som verkligen får mig att rysa

– Det är en liten ytterligare integritetskränkning, men väldigt viktigt för polisen.

Det här bevisar ju i princip att det sluttande planet är en faktor att räkna med, även i integritetssammanhang.

Thomas Bodström kommer även med följande pärla

–Hela Europaparlamentet hotade att gå emot, land efter land hoppade av. På morgonen, när vi äntligen hade fått ihop en majoritet, kom den brittiske ministern till mig och sade: ”Vi måste hoppa av, jag klarar inte debatten på hemmaplan längre”. Jag sade: ”Det går inte”. Han och jag hade ett enskilt samtal en halvtimme, och då lyckades jag övertyga honom.

Hm, och det är nåt att vara stolt över alltså? Att han övertalade en minister att gå emot folkets vilja?

Jag blir mer och mer övertygad snart-Piratpartist varje dag. Om en vecka och 7 timmar och 24 min smäller det.

EDIT: Mamma ringde och sa att hon stod utanför och väntade på mig, så jag glömde helt bort att jag skulle länka till en halv drös bra bloggar. Christian, Anna och Josh

Written by Bitchslap Barbie

12 december 2008 den 16:37

Publicerat i integritet

Tagged with ,

Ett svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Snart är det här; ”Bodströmsamhället”. Han är tydligen stolt över det också. Och vi vanliga dödliga som får dras med denna idioti..? Inte lika stolta över hur vår så kallade demokrati hanteras av våra folkvalda.

    Var i valpropagandan fanns ett pip om att all personlig integritet skulle upphävas? Emigrationsdags NUUUUU!

    Nej, det var ju inte det man väntade sig av en borgerlig/liberal regering direkt. På nåt vis hade jag kunnat vänta mig det av partierna lite mer åt vänster men…
    /BB

    Callisto

    13 december 2008 at 1:43


Kommentera

