Bitchslap Barbie

There’s a new toy in town, and her name is Bitchslap Barbie

Har vi skuld eller har vi ansvar?

with 7 comments

Idag finns en intressant debattartikel på Aftonbladet, den är skriven av Louise Bratt och baserar sig på en läsarundersökning som Veckorevyn gjort. 1492 kvinnor deltog och av dessa tycker 28% att en kvinna kan ha delvis skuld i en våldtäkt.

Jag undrar hur originalfrågan var ställd jag, för jag hade nog – beroende på hur frågan var ställd då – kunnat vara en av de 28%. Nu ska jag förklara mig.

Jag tycker aldrig någonsin att ett brottsoffer har någon som helst skuld till ett brott. Däremot så tycker jag att människor måste ta ansvar för sig själva och tänka igenom vad de håller på med. Precis på samma sätt som man låser dörren när man åker på semester.

Självklart tycker jag att som alla andra, att tjejer ska kunna dansa runt nakna i en mörk gränd mitt i natten utan att bli våldtagna, men verkligheten ser inte ut så. Och vill man då slippa bli våldtagen så kanske man gör klokt i att undvika vissa situationer, eller åtminstone vara väl medveten om de risker man faktiskt tar, och försöka minimera dem.

Sen finns det ju de fallen där tjejen följt med hem till killen, men nånstans under vägen ångrat sig, men säger inget för att inte verka taskig. Det är ju  inte helt lätt för killen att veta om tjejen inte säger nåt..

Men. För att understyrka. Tjejen har absolut ingen skuld till en våldtäkt, oavsett klädsel och beteende. Men hon har ett ansvar gentemot sig själv att inte utsätta sig själv för fara.

Problemet har diskuterats mycket i två trådarFlashback också, som jag läste noga men nog aldrig skrev nåt i.

Written by Bitchslap Barbie

15 december 2008 den 18:01

Publicerat i intressant

Tagged with , ,

7 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Väl skrivet. Jag kommer att tänka på tjejer som hoppar i armarna på psykopat efter psykopat. Det handlar inte bara om att dom söks upp, utan tjejerna söker sig också aktivt till den typen av personligheter. Det är lite som att hoppa in till vargarna på kolmården. Något av eget ansvar för att dom hamnar där dom gör har dom faktiskt. Dom själva är i realiteten dom enda som kan förhindra att det sker. Dom verkar också för en hårdare kultur ibland män genom att agera på det viset.

    Mjo, men det är lite fult att säga att folk i allmänhet och våldtäktsoffer i synnerhet har ansvar för sin egen kropp och hälsa. Jag räds ingen dock 😛
    /BB

    Karl

    15 december 2008 at 19:08

  2. Eftersom de flesta våldtäkter fortfarande sker i bekant miljö och förövaren är en bekant, och det sker oavsett klädsel, make-up eller trosmodell så känns den här diskussionen rätt sned. Ska man undvika hemmet, andras hem och sina vänner och bekanta?

    Givetvis kan man låta bli att supa sig dyngrak och på så sätt utmana ödet. inte åka svarttaxi eller gå på efterfest med 8 okända (eller kända för den delen) killar. Men i grund och botten gör diskussionen om hur tjejer ska begränsa sitt livsrum på grund av svinaktiga män FÖRBANNAD!

    Jag vill vakna en dag och veta att idag behöver jag inte tänka på att välja den upplysta vägen hem. Eller att ha nycklarna till hands. Eller hur den där sekvensen av pareringar och slag skulle gå till i en hotsituation. Jag vill bara få vara ifred, trots att jag är kvinna

    För det första måste jag klargöra en liten sak som jag märkte att jag glömt i blogginlägget, det jag skriver handlar ju framförallt om överfallsvåldtäkter, och släktingarna till den typen av våldtäkt. Det är självklart i princip omöjligt att skydda sig mot sina vänner och bekanta… (utan att göra sig av med dom då förstås)
    Jag tycker själv inte att tjejer ska behöva begränsa sitt livsrum för att vissa killar inte kan hålla koll på sina manliga delar, men det är ju så samhället ser ut idag, och samtidigt som man jobbar för en förändring så får man ju ändå leva efter spelreglerna.
    Det är åtminstone det jag tänker lära min dotter (om jag nu får nån dvs).
    /BB

    Callisto

    15 december 2008 at 21:25

  3. om tjejen tar onödiga risker är det hennes fel att hon tog dessa onödiga risker.

    Mja, skulle snarare säga att det är hennes ansvar gentemot sig själv att inte utsätta sig för onödiga risker.
    Nån skuld till en eventuell våldtäkt har hon inte enligt mig.
    /BB

    .

    15 december 2008 at 21:55

  4. Något annat man gärna blundar för i frågan är den stora överrepresentationen av invandrare vad gäller anmälda våldtäkter, och den enorma ökningen av anmälda våldtäkter över de senaste 15 åren. Det handlar om många tusentals våldtäkter.

    Personligen anser jag att man borde överväga att införa kastrering som straff på män som dömts vid mer än ett tillfälle för våldtäkt. Riktigt våldtäkt då förstås, man kan idag bli dömd för våldtäkt även om hon/han var med på det om hon/han är minderårig.

    Det för övrigt ett exempel på språkmisshandel, vilket borde vara straffbart IMO. ;P

    Jag väntade på att du skulle kommentera invandrarnas roll i det hela, jag var nästan lite förvånad att det inte kom tidigare. 😛
    Jag valde medvetet att blunda för det i blogginlägget, mycket för att jag är lite osäker på statistiken bakom det hela. Har du nåt från BRÅ eller så liggande så kan du ju kasta in en länk om du vill.
    /BB

    Karl

    16 december 2008 at 0:29

  5. Hehe… Jag är lite enkelspårig vad gäller vissa saker. ;P Men det har faktiskt en väldigt stor och i mina ögon huvudsakligen negativ påverkan, vilket folk behöver bli medvetna, särskilt eftersom media och politiker aktivt verkar för att tysta ner det.

    http://www.bra.se/extra/measurepoint/?module_instance=4&name=1brottslsveutland.pdf&url=/dynamaster/file_archive/051214/e7dae113eb493479665ffe649e0edf57/1brottslsveutland.pdf

    (Rapport 2005:17 om länken strular…)

    Brottsstatistiken kan man komma åt direkt på BRås förstasida.

    Det finns någon mer rapport om just våldtäkter som berör det, men jag har inte tid att rota reda på den. Araber och afrikaner är extremt överrepresenterade vad gäller våldtäkter. Det rör sig om i trakten 7 gånger vad gäller afrikaner, något mindre för araber.

    Menade inte så, men jag börjar lära känna dig lite nu 😛
    Ska kika runt och se vad jag kan hitta på länken. Just nu sitter jag dock i Falun på kass lina, så det får kanske vänta lite.
    /BB

    Karl

    16 december 2008 at 14:04

  6. Karl,

    Utan att nu ha sett några siffror i den rapport det länkas till så vill jag ändå flika in att svenska män i min värld uppvisat minst lika usel kvinnosyn, ibland till och med värre, än någon utländsk jag träffat. De händer som oombedda hamnat på min kropp på krogen har varit svenska, de män som försökt styra och kontrollera och äga mig har varit svenska. Samma skit under annan flagg på många sätt, även om det ibland tar sig olika yttringar.

    Jag förstår att invandrarnas tabbar ligger dig varmt om hjärtat, men i det här fallet anser jag att den allmänt ruttna kvinnosynen i Sverige, bland män generellt, är det stora problemet. Inte huruvida förövaren heter Johan eller Mohamed.

    Jag är lite inne på samma tankegång här, vill inte göra det till en etnisk eller kulturell fråga då båda grupperna har rötägg.
    /BB

    Callisto

    16 december 2008 at 19:19

  7. Jag har aldrig sagt att det inte finns svenska män/killar som beter sig illa. Men all statistik jag sett visar på att invandrare överrepresenterade vad gäller i stort sett allt tänkbart elände, och det med råge. Det borde inte behöva sägas, men individuella erfarenheter är av begränsad relevans, både för att det inte är statistiskt meningsfullt och att det normalt finns selektion med i bilden.

    Antalet anmälda våldtäkter har ökat med i trakten 400% på 15 år. Invandrare, särskilt ifrån arabvärlden och afrika är väldigt överrepresenterade.

    Det är intressant hur det i alla sammanhang hävs dynga på svenska män, som är bland dom mest jämställda i världen. Du skulle kanske föredra att leva i tex saudiarabien eller sudan med dom upplysta kulturerna dom har där? Där kvinnor blir stenade för att dom blivit våldtagna, könsstympning är norm, där kvinnorna är närmast inlåsta i hemmen och våldtäkt är kvinnans eget fel. Samma kulturer som kommer hit med invandrarna. Man att dom skulle bete sig illa när dom kommer hit verkar fullständigt otänkbart. Då blir dom stackars förtryckta invandrare, som inte kan göra något fel. När det visar sig att dom ändå gör det så kan man alltid skylla det på dom onda vita männen…

    *suck*

    Karl

    16 december 2008 at 23:12


Kommentera

