Bitchslap Barbie

There’s a new toy in town, and her name is Bitchslap Barbie

Onsdagens sjukvårdsnyheter

leave a comment »

Det var en hel bunt medicinrelaterade nyheter i tidningarna idag, så jag klumpar ihop allt till ett enda inlägg.

Det första jag såg var att en läkare som är dömd för att ha våldtagit sin fru, och misshandlat ett litet barn. Han dömdes till rättspsykiatrisk vård, men fick efter utskrivningen fortsätta studera då han inte ansågs vara en fara för de övriga studenterna. Undrar om man i detta läge tänkte på hans framtida patienter, jag menar, att inte vara en fara för andra studenter är ju en sak…

Enligt Dagens Medicin så har läkarens arbetsgivare känt till brottet men ändå anställt mannen.

Å ena sidan känner jag väl att jag inte gärna skulle ha den mannen som min husläkare, å andra sidan så tycker jag att om han genomgått rättspsyikatrisk vård occh bedöms vara frisk från den störning han då led av, så är risken troligen rätt liten att det händer igen, och därför borde det inte vara några problem. Jag är som vanligt kluven.

DN debatt hittar jag en artikel om patientsäkerhetsutredningen. De har en hel del åsikter, vissa bra, andra möjligen mindre bra. Hur som helst så är det intressant. Och det är nog bra att HSAN får fler alternativ än bara varning och erinran. Det är ju som sagt så att dessa inte följs upp, och jag vet inte heller om de spelar någon som helst roll om samma läkare skulle anmälas för samma sak en gång till.

I läkartidningen hittar jag en artikel om kvotering på läkarlinjen. Det har ju under många år varit kvinnlig dominans av studenter på läkarprogrammet, men eftersom HSV är kvoteringsmuppar så har det nu blivit lättare för killar (undrar när första DO-anmälningen kommer). Jag är principiellt mot kvotering, oavsett vilket kön det drabbar – eller ja, enligt mig drabbar det båda könen, och det är därför jag är emot det.

Written by Bitchslap Barbie

17 december 2008 den 19:00

Publicerat i medicin, utbildning

Tagged with ,

Kommentera

