Bitchslap Barbie

There’s a new toy in town, and her name is Bitchslap Barbie

Avskaffa genus genast?

with 8 comments

Disclaimer: Jag måste börja med att tala om att jag är fantastiskt sömnig, har redan varit nära att somna i badkaret tidigare ikväll och i soffan alldeles nyss. Jag ska strax gå och lägga mig, men jag måste bara blogga lite om genusdebatten som tydligen rasat medan jag har suttit på urologiseminarier. Jag ber om ursäkt för eventuella syftnings- och stavfel.

Okej, det hela började med att Tanja Bergkvist skrev en brännpunktsartikel i SvD om att genuspedagogik förvirrar barnen. Jag tycker hon har helt vettiga åsikter, och det här är nåt som jag och pojkvännens mamma (som är dagisfröken) har diskuterat en hel del. På det dagis där hon jobbar hade de krav på sig att personalen skulle gå genusutbildning, men det var så flummigt och ovetenskapligt att det var många av personalen som valde att inte avsluta kursen. Det det pratades om var just det här med kläder, och att man inte skulle ha leksaksspisar, och dockor och liknande. Underligt nog så var det mest traditionella tjejleksaker man ville ta bort. .

Personligen tycker jag inte att man ska uppmuntra flickor att leka med dockor, man ska inte heller uppmuntra flickor att leka med bilar. Låt barnet välja själv, och uppmuntra sedan det val barnet gjort. Det är väl inte hela världen om flickor leker med dockor eller om pojkar gör det, det blir dock hela världen om vi vuxna gör en stor grej av det. Även barns fria val bör ju respekteras.

Det är ju också klart att om man letar efter skillnader mellan könen så kommer man att hitta dom. Skillnaderna finns där, och är definitivt inte av ondo.

Aftonbladet kommenterar i flera artiklar. Jag tror i och för sig att vissa genusvetare kan va vissa poänger. Det är till exempel inte ok att killar inte tröstas lika länge som tjejer, eller att tjejer inte har lika lekvänliga kläder som killar. Fast jag är inte helt säker på att det behövs genusvetare för att peka ut det, det räcker med lite sunt bondförnuft. Genusvetenskap kan ju annars vara världens mest omotiverade högskoleprogram (förlåt S).

Written by Bitchslap Barbie

19 december 2008 den 21:53

Publicerat i samhälle

Tagged with , , ,

8 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. ”det blir dock hela världen om vi vuxna gör en stor grej av det. Även barns fria val bör ju respekteras.”

    Jao, moralpanik kallas det. Det är precis som med nakenhet (badstränder osv) de som får mest panik är oftast vuxna. Barn som är könsneutrala (das i tyskan) bryr sig inte..

    ”Väla” var felstavat annars bra bloggartikel

    Mjo, moralpanik gillar jag inte alls.

    Ska rätta felstavningen, tack.
    /BB

    T

    20 december 2008 at 3:46

  2. Härligt att se det i en svensk tidning, det har jag väntat på i snart 10 år. Låter som en klok skribent. Genus är en pseudovetenskap.

    Man har tex Moneys ökända experiment, som bokstavligen skriker att kön och könstillhörighet inte är en social konstruktion:
    http://www.hawaii.edu/PCSS/online_artcls/intersex/mdfnl.html

    http://the.honoluluadvertiser.com/article/2004/May/13/ln/ln52a.html

    Att hjärnan inte är könsneutral:
    http://www.nature.com/nrn/journal/v7/n6/full/nrn1909.html

    Att primater uppvisar samma könsspecifika mönster vad gäller leksakspreferenser som människor:
    http://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S1090513802001071

    Det är bara en del, när hela salvan som är på väg ifrån naturvetenskapen, antropologin och psykologin väl kondenseras och landar…

    Det ska bli intressant att se hur olika feminister och genustomtar kommer reagera. Jag slår vad om en öl att någon kommer hamna på psyket. 😛

    Tyvärr kommer det väl ta en 10-15 år innan det går in i huvudet på politikerna.

    Mjo. Jag känner mig som att jag står nånstans mittemellan, jag tror att könstillhörigheten finns med från början. Men jag ser ingen anledning att förstärka dem mer än nödvändigt. Jag är totalt obeslutsam 😛
    /BB

    Karl

    20 december 2008 at 5:27

  3. Genus är västvärldens kanske värsta lågvattenmärke.

    Tack för de där länkarna Karl, skall bli intressant att se vad den riktiga vetenskapen har att erbjuda.

    Jag ska också kika, nån gång när jag får tid 😛
    /BB

    Sokar

    20 december 2008 at 11:19

  4. Svenskan har fyra genus i sitt språk; neutrum, reale, femininum och maskulinum (apropå tyskans das). När jag läser en sån blogg som din känner jag ändå en viss förtröstan att de flesta föräldrar har och använder sig av sitt sunda förnuft.
    Det är egentligen rätt synd om dessa ”genusvetare”. Tänk själva att behöva presentera sig som det när nån frågar vad man gör. Jag ryser.

    Haha, de är ena jävlar på grammatik menar du?
    /BB

    Donald Balhuizen

    20 december 2008 at 15:00

  5. Den sista länken fungerande visst inte:
    http://www.journals.elsevierhealth.com/periodicals/ens/article/PIIS1090513802001071/abstract

    Frågan för mig är vad som är den bästa lösning utifrån individernas psykologiska hälsa. Människan är beroende av identifikationer(bland annat och särskilt vid avsaknad av andra delar), för att kunna bilda en trygg personlighet. Vi söker efter dom undermedvetet, och det handlar delvis om könsideal. Det är tex ingen slump att tjejer suger åt sig utseendeideal ifrån media. Vi fungerar så, och nu när omgivningen sätter allt mindre av ideal så söker unga tjejer och killar det där dom kan hitta det i stället. Företag sätter idag idealen i allt högre grad, vilket är väldigt destruktivt.

    Jag tror vi faktiskt måste ha uttalade könsideal, och beteendeideal överhuvudtaget. Det är så varenda mänskligt samhälle ser ut, att det fyller någon psykologisk och samhällsmässig funktion är inte direkt långsökt.

    Jag har på senare tid sett flera artiklar som pratat om behovet av en konstruktiv postpostmodern manlighet. Tanken väcker direkt respons hos mig, och så har det varit med samtliga lite mer insiktsfulla män jag pratat med om det. Kvinnorna däremot har varit totala frågetecken när jag tagit upp det, så om tanken känns främmande så är du i gott sällskap. 😛

    Vad innebär egentligen en konstruktiv postmodern manlighet i verkligheten?
    /BB

    Karl

    20 december 2008 at 15:19

  6. Låt barnet väla själv

  7. Genusvetenskapen håller på med fler saker än att kolla på förskolor. Den tittar på kön i alla dess aspekter, från politisk historia, idéhistoria, samtida politik, etnologi, etc. Är det omotiverat att titta på såna här frågor? Jag kan inte tänka mig det, kön spelar en gigantisk roll inom politiken och för människors liv, och man kan inte ta hjälp av sitt ”suna förnuft” för att se exakt vilken roll den spelar. Man måste bedriva vetenskap.

    Det är bara det att det genusvetarna kallar vetenskap är inte detsamma som det jag kallar vetenskap.
    /BB

    Wittgenstein

    20 december 2008 at 19:09

  8. Postpostmodern, det var inte ett skrivfel. En ”postmodern manlighet” är närmast en oxymoron. 😛

    Det är en svår fråga, jag har bara kommit en bit på vägen själv. Behöver mala det ett tag till innan jag försöker uttrycka det känner jag. Jag återkommer om det om/när…

    Generellt i diskussionen verkar det i huvudsak luta åt ett steg tillbaka, att ta upp dom positiva delar som finns, ligga nära den biologiska realiteten, och samtidigt kontrollera dom destruktiva tendenserna. Mandomsprov i någon moderniserad form verkar vara en vanlig tanke.

    Ah, det var nog ett läsfel från min sida, jag skalade bort ett ”post”.
    Återkom gärna när du har funderat klart.
    /BB

    Karl

    21 december 2008 at 0:06


Kommentera

