Bitchslap Barbie

There’s a new toy in town, and her name is Bitchslap Barbie

Om jag ändå vågade licensskolka…

with 4 comments

DN har idag en artikel om att rekordmånga betalar tv-avgiften. Jag önskar att jag inte var en av dom, men det är jag. Jag är alldeles för feg/ärlig för att låta bli.

Jag betalar jävligt motvilligt av flera skäl

  1. Tv-avgiften är definitivt inte studentekonomi-vänlig. 2000 om året som jag skulle kunna spendera på mycket vettigare saker, till exempel kurslitteratur och hyran. Speciellt nu när jag bara har en termin CSN kvar, och 3 terminer utbildning kvar.
  2. Det bär mig emot att betala över huvud taget för nåt jag inte använder. Jag tittar kanske på en film om året på SVT. Hade jag haft möjlighet hade jag valt att avstå från SVT om jag då slapp betala tv-avgift.
  3. SVT ska – för att få licenspengarna – vara politiskt och religiöst obunden. Like hell it is.

Jag är egentligen emot skattefinansiering, men här tror jag att det kanske hade varit ett bättre alternativ. Man hade åtminstone sluppit den administrativa kostnaden för Radiotjänst och de fåtalet som jobbar där, och man hade också sluppit alla kontrollanter. Dessutom hade problemet med licensskolk varit minimalt då alla ju betalar på skatten. Fast då hade man ju å andra sidan haft problemet att folk som inte har en tv ändå måste betala för andras tv-apparater…

Written by Bitchslap Barbie

27 december 2008 den 16:15

Publicerat i samhälle

Tagged with ,

4 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Vad pluggar du för något?

    Medicin, och jag börjar skåda ljuset i slutet av den _långa_ tunnel som är läkarutbildningen. 😛
    /BB

    Kalle

    27 december 2008 at 23:20

  2. Det finns en poäng med att ha statlig media, framförallt nyheter, som ett komplement till privat media. Tyvärr är svt inte på långa vägar tillräckligt fristående…

    Svensk media överhuvudtaget är skandalöst dålig. 😦

    Jo, du har en poäng i det, problemet är bara att det för mig inte är värt att betala 2000 om året för det. Jag tittar ju inte på det ändå.
    Radiotjänst borde införa studentrabatt! 😛
    /BB

    Karl

    28 december 2008 at 2:58

  3. Skillnaden mot att folk som inte tittar på SVT ändå måste betalad är inte så stor …

    Nej, den är ju inte det. Det är ju precis samma sak egentligen. Och det är ju det som är problemet, både med ”mitt” alternativ och det nuvarande systemet. Egentligen borde man få betala baserat på det man tittar. Men det skulle innebära statlig övervakning av TV-vanor och det är jag också helt emot…
    /BB

    Fredrik

    28 december 2008 at 11:47

  4. Tycker också att man borde skrota Radiotjänst och ta det via skatten istället. Det finns ett samhällsintresse i det, och man slipper kostnaderna för licenssystemet. Det skulle också innebära en studentrabatt i praktiken… 😛

    Hah, jo det förstås. Fast jag gillar ändå inte skatter. Jag tycker man på nåt vis borde kunna välja bort att se SVT/lyssna på SR mot att man då slipper avgiften. Idag är ju det enda sättet att inte ha någon TV, radio eller dator.
    /BB

    Karl

    28 december 2008 at 16:21


Kommentera

