Bitchslap Barbie

There’s a new toy in town, and her name is Bitchslap Barbie

Alliansen gör nånting rätt!

with 10 comments

Stoppa pressarna! Nja, men nästan i alla fall. Jag är ju egentligen politiskt orienterad nånstans till höger om medellinjen, och hyfsat liberal på det. Så egentligen hör jag väl hemma i nåt av allianspartierna (ja, om de inte hade varit konservativa smygsossar dvs), därför glädjer det mig att de faktiskt gjort nåt bra under sin tid vid makten.

Det är nu 50% kvinnor på de statliga chefsposterna, och 20% invandrare – till skillnad från 32% respektive 6% under socialdemokraternas styre. Och detta under ledning av en integrations- och jämställdhetsminister som inte är feminist.

Jag har ju alltid hävdat att feminister skjuter sig själva i fötterna om och om igen, och att ett lite mer avslappnat förhållningssätt verkar vara en bättre väg att gå, samtidigt som man ska lägga av med internrekrytering – för det är, liksom kvotering, ett djävulens påfund. Det löser absolut inga problem långsiktigt, utan bara cementerar in att kvinnor/invandrare skulle vara sämre, så pass dåliga att de måste inkvoteras för att ha en chans. Nej, låt alla slåss på lika villkor, och låt den som är bäst lämpad få jobbet.

Written by Bitchslap Barbie

3 januari 2009 den 13:33

10 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Dock har det nog att göra mer med samhällets utveckling och mindre med det styrande partiet, som inte har fått alltför mycket tid på sig.

    Mjo, möjligt, men å andra sidan har de ju gjort en rätt vettig förändring i sin utnämningspolitik som skulle kunna förklara det hela, så helt omöjligt är det inte.
    /BB

    Tim

    3 januari 2009 at 14:17

  2. Asså de här kompetenta invandrarna och kvinnorna fanns ju därute för två år sen också, som sagt så är det ju en rätt kort tid.

    Så varför utsåg sossarna dem inte till topposter då?

    Enligt ekot för att sossarna hade en annan rekryteringspolitik än moderaterna, vilket ledde till mer internrekrytering – och det gynnade män.
    /BB

    M

    3 januari 2009 at 16:01

  3. Huruvida det är bra beror på om det verkligen handlat om kompetensgrundad tillsättning. Bara för att det inte är direkt kvoterat betyder det inte att man inte tagit hänsyn till sådant.

    Det jag är nyfiken på att partipolitisk tillhörighet.

    Jo, man får ju utgå från att de personer de har tillsatt är kompetenta personer. Annars är det ju skitsamma vilket kön eller etnicitet de har om de ändå inte kan nåt.
    /BB

    Karl

    3 januari 2009 at 17:26

  4. Varje tillsättning skall ske med den mest lämpliga personen. Det är regeringens mål och inte att det skall vara en kvinna eller invandrare. Nu blir det så ändå och då är väl allt bra.

    Exakt, och råkar det nu vara så att ungefär varannan kvinna är ”rätt man på rätt post” så är ju det bra. Detsamma gällande invandrare.
    /BB

    Apse

    3 januari 2009 at 22:52

  5. Siffrorna låter för bra, sannolikheten för att få en sådan fördelning spontant är inte så stor som man kan tro, mängden av möjliga fördelningar som skiljer sig ifrån ett statistiskt genomsnitt är relativt stor. Antalet torde inte vara så stort att man bör få en statistisk konvergens. Och det utgår ifrån förutsättningen att kompetensen de facto är lika mellan grupperna, vilket känns något osannolikt med tanke på den faktiska situationen.

    Jag skulle gissa att man vägt in kön och etnicitet i processen, annars känns det ganska osannolikt att fördelningen skulle hamna så lämpligt.

    Förhoppningsvis har man inte kvoterat in personerna i fråga, för det skulle ju by definition innebära att det inte är den mest kompetenta personen på rätt post.
    /BB

    Karl

    4 januari 2009 at 2:24

  6. Sen när går saker rätt till i politiken?

    Du har i och för sig en poäng där
    /Barbie

    Karl

    4 januari 2009 at 10:59

  7. Lite cyniskt, men jag vill se själv att det faktiskt går rätt till innan jag är benägen att tro det. Problem är lite mer trovärdiga… 😛

    Yeh, du har nog rätt egenligen, mitt förtroende för alliansen borde inte vara så högt att jag antar att det gått rätt till.
    /BB

    Karl

    4 januari 2009 at 17:27

  8. Hej!

    vad hjälper det att några dussin topptjänster blir mer rättvist fördelade
    de flesta arbetande kvinnorna är underbetalda och befinner sig i den offentliga sektorn och använder dessutom betydligt mer av sin tid i den reproduktiva sektorn än svenska män

    http://www.scb.se/statistik/_publikationer/LE0202_2008A01_BR_X10BR0801.pdf

    Feministerna skulle säga att det tyder på att kvinnors arbete börjar uppvärderas.
    Alla kvinnor kommer inte få lika hög lön som alla män över en natt, men det är väl ett steg i rätt riktning i alla fall.

    Personligen tycker jag att det är bra att topptjänster går tilll kvinnor, varför inte liksom? Det är ju bättre än under sossarna i alla fall.
    /BB

    hillary2

    6 januari 2009 at 23:59

  9. Det är naturligtvis socialdemokratiska kvinnor som genom träget arbete under 1900-talet fått igenom politiska beslut vilka bäddat för denna utveckling. Läs gärna länken du fick. Äras de som äras bör och det är inte Alliansen. Sabuni är dessutom så intellektuellt ohederlig att hon påstår att lösningen på kvinnors? problem är att söka sig till den privata sektorn. Alliansen vill ju privatisera läs tillåta kapitalisering av den offentliga sektorn som till syvende och sidst finansieras av gemensamma medel! Alliansen vill att vissa enskilda ska kunna kapitalisera på våra skattemedel. Aktiebolagsform hindrar demokratisk insyn. Men demokratin är kanske inget värd längre?

    Jasså, är det naturligtvis så? Säger vem egentligen, och varför skulle det inte kunna bero på moderaternas förändrade utnämningspolitik/kvotering/whatever.
    /BB

    hillary2

    7 januari 2009 at 20:17

  10. Var har moderaterna fått sina jämlika idéer ifrån? Tänk ett steg längre. Hur formas tankegodset det som till slut blir allmängods? Den här förändrade utnämningspolitiken är inget revolutionerande. Den har inte förgåtts av något som helst jämställdhetsarbete, den har inte kostat några pengar men kvar står stora ojämlika förhållanden. Du har ingen åsikt om varken Sabunis intellektuella ohederlighet eller demokratin i ett avknoppat samhälle? Det enda som kan avknoppas utan att skada viktiga delar av samhället och demokratin torde vara kungahuset.
    Antar att du har tillgång till min mailadress så varför fråga vem? Du kan dessutom enkelt radera mina kommentarer eller stänga av mig från din kommentarsfunktion om du så önskar.

    Vänligen

    Var moderaterna har fått sina idéer ifrån kan jag inte svara på, Reinfeldt talar inte om för mig hur han resonerar. Det är dock inte omöjligt att de inspirerats av sossarna, men jag är inte övertygad.
    Jag är inte helt säker på att jag håller med om att Sabuni har någon som helst intellektuell ohederlighet. Snarare så tycker jag hon är väldigt bra.
    Angående demokratin i ett avknoppat samhälle är det väl inte sådär jätterelevant till den här diskussionen, men jag har inget emot privatisering. Det jag däremot känner är att sjukhus och skolor borde vara i statens regi fortfarande. I övrigt kan de i princip sälja allt, jag bryr mig inte om det. Angående kungahuset är vi på samma sida.
    ”Vem säger att..” var mer ett uttryck från min sida att det inte är någon allmänt vedertagen sanning, utan snarare din personliga åsikt.
    Jag raderar inga kommentarer, och stänger inte av någon om de inte uppenbart missköter sig, eller skriver rena olagligheter. Vilket du ju inte gör, så fortsätt gärna kommentera.
    /BB

    hillary2

    7 januari 2009 at 22:07


Kommentera

