Bitchslap Barbie

There’s a new toy in town, and her name is Bitchslap Barbie

Det här med pengar

with 4 comments

Aftonbladet har en artikel om en amerikansk journalist som levt riktigt vräkigt lyxliv som research för en bok. Han kom fram till att han inte blev lyckligare av den livsstilen. Vilket jag ju kan förstå förstås, men det är fullständigt bullshit att pengar inte ger lycka!

Däremot ger nog varje krona proportionellt mindre lycka ju fler kronor man redan har. Alltså, om man har 110 000 i månadslön är man kanske inte lyckligare än om man har 100 000 i månaden. Däremot är man nog lyckligare om man har 20 000 än om man har 10 000. Det är faktiskt rätt slitsamt att Alltid behöva tänka på vad man spenderar sina pengar på, och då finns det definitivt människor som har det värre än jag.

Jag har i alla fall sparade pengar så att jag har möjlighet att betala räkningar och mat. Det värsta för mig är egentligen att jag inte kan köpa alla ”onödiga” saker jag vill ha, typ filmer och böcker och sådär. Jag skulle verkligen inte tacka nej till säg 5000 i månaden att leva på. Men det är väl bara att härda ut, 1,5 år till ska man väl kunna klara av kanske.

I DN finns en debattartikel skriven av rikskronofogde Eva Liedström Adler och ett gäng andra höjdare, om att regeringen måste ta ansvar för människors skulder. Jag vetefan om jag tycker det. Självklart ska regeringen ha någon form av lösning på hur man på bästa sätt skuldsanerar, det ligger ju i samhällets intresse. Men är det verkligen regeringens ansvar att människor idag konsumerar som om de hade dubbelt så hög månadslön som de faktiskt har? Not so much. Man kanske istället skulle försöka angripa problemet, istället för att bara reda upp soppan när den väl inträffat.

För övrigt har jag idag kommit fram till att Vattenfall nog är satan. Eller så är det jag som är satan. Nedan är en bild från min internetbank.

Bildbevis

Bildbevis

Written by Bitchslap Barbie

6 januari 2009 den 15:35

Publicerat i samhälle

Tagged with , , ,

4 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Wooow… Avundsjuk på din räkning.

    Ja, det var nog första gången jag blev glad över att få en elräkning 😛
    /B

    Anino

    6 januari 2009 at 16:22

  2. Det är klart du är satan som vet precis hur mkt el du skall förbruka 🙂

    Mwahahaha!
    /BB

    Sokar

    7 januari 2009 at 13:36

  3. Det verkar vara ungefär ett logaritmiskt samband. 🙂

    Håller med. Lite mer av klassiska värderingar och lite utbildning i konsekvenserna av att ta lån i skolan så kan man nog ta udden av det. Fast det är nog symptom på en allmän omogenhet tror jag…

    Var väl inga nyheter. ;P

    Inga större, och att det är ett symtom på en allmän omogenhet tror jag också. Frågan är bara hur man får bukt med det.
    /BB

    Karl

    7 januari 2009 at 17:55

  4. Inga nyheter att du är ond menade jag… 😉

    Värderingar och ideal.

    Hah, nej, jag är en elaking verkar det som. Men det är ok det också.
    /BB

    Karl

    8 januari 2009 at 11:42


Kommentera

