Bitchslap Barbie

There’s a new toy in town, and her name is Bitchslap Barbie

Medicinska nyheter

with 2 comments

Dom verkar klumpa ihop sig tycker jag. Idag var det inte så farligt mycket dock, men tillräckligt.

Aftonbladet rapporterar att 7 svenskar har dött av resistenta bakterier. Det är självklart mycket allvarligt, och definitivt något för hela befolkningen att tänka på. Ingen antibiotika om det inte är absolut nödvändigt, och defintivt ingen antibiotika utan att ha pratat med en läkare först (nätapotek strängt förbjudna dvs).

DN och SvD berättar att influensan blir tuffare i år. Europeiska smittskyddsinsitutet, ECDC, rekommenderar att de medicinska riskgrupperna vaccinerar sig, vilket ju brukar vara en idé då det oftast är de som råkar illa ut. Influensa för oss andra, som är hyfsat unga och friska, är relativt ofarligt om än otrevligt.

Jag åkte på influensan förrförra året, och hade obligatoriska anatomiföreläsningar nere i likkällaren. Jag har gjort trevligare saker än att sitta yr och febrig och nerknarkad på alvedon och titta på organ. Good times. Jag klarade kursen i alla fall, och det hade jag inte gjort om jag inte hade gått dit, så jag är nöjd med mitt val. I år tar jag mina chanser, jag brukar klara mig från influensa så det blir inga vaccin för min del.

Written by Bitchslap Barbie

8 januari 2009 den 17:14

Publicerat i medicin

Tagged with , , ,

2 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. En intressant grej: http://blog.wired.com/wiredscience/2009/01/replicatingrna.html

    Inte medicin, men biologi.

    Intressant, ska läsa strax!
    /Barbs

    Karl

    9 januari 2009 at 12:31

  2. Man har hållit på och evolverat saker inom datavetenskapen och genom simuleringar ganska länge nu, men det var första exemplet jag sett på på evolution av artificiella men fysiskt existerande enheter.🙂

    Mm, det var riktigt intressant faktiskt. Biologi är jag inte insatt i alls, eller ja, det gäller väl egentligen allt utom medicin. Jag har snöat in skulle vi kunna säga.
    /BB

    Karl

    10 januari 2009 at 22:58


Kommentera

