Bitchslap Barbie

There’s a new toy in town, and her name is Bitchslap Barbie

Ännu mer medicin

with 6 comments

Aftonbladet har fattat att ESBL är en bakterie som finns i Sverige. Vi inom vården fattade det ungefär 2006 eller 2007. Att bakterien är vanligt i Uppsala är heller ingen nyhet, under det värsta utbrottet testades alla inneliggande patienter en gång i veckan för förekomst av ESBL i avföring. Vad jag tycker är konstigt är detta

Operationen gick bra, men när Anders tillsammans med mamma Karin åkte för att hämta pappa låg han blek och apatisk i sin sjukhussäng. Han var helt nedsölad med avföring.

– Ingen hade sagt ett ord till oss om det och inte heller att det var smittsamt. Inte ska man väl ha en dödlig sjukdom när man kommer ut från ett lasarett, säger Anders.

Blek och apatisk, och nersölad med avföring är inte direkt symtom på ESBL-infektion. Snarare tyder blekheten och apatin på blodförlust efter operationen, och det där med avföringen låter bara jävligt underligt. ESBL kan väl i och för sig ge diarréer, om jag inte minns helt fel. Men varför tar man då hem pappan om man inte tycker att han verkar må bra?

Dessutom, sjukhus är det absolut farligaste stället att hålla till, bakterier som finns där är underliga, och inga som man har normal immunitet mot.

*

DN rapporterar att Risperdal och Haldol fördubblar risken för för tidig död hos dementa.

*

För ett litet tag sen läste vi ju i bla Aftonbladet att omskärelse kan minska risken för sexuellt överförd HIV-smitta. I Läkartidningen igår läste jag detta mycket intressanta. Det verkar alltså som att den omskärelsen inte skyddar när två män har sex med varandra.

En förklaring till detta kan enligt författarna vara att antivirala läkemedel minskar risken för överföring av HIV så pass kraftigt att omskärelse inte resulterar i någon ytterligare riskminskning men att omskärelse dock minskar risken givet att individen inte står på antiviral terapi.

Written by Bitchslap Barbie

9 januari 2009 den 16:42

6 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ang Anders: Man måste faktiskt inse när kroppen är ”slut”. Då drabbas man av ”allt” inkl infektioner av ”konstiga” bakterier. Detta har inget att göra med sjukhusets standard utan just att ”kroppen är slut”. Många anhöriga har inte insett att så är fallet, utan tror att anförvanten har ”evigt liv” eller att det allmänna orsakar dödsfallet, vilket är helt fel.

    Mja, nu vet jag ju i och för sig att man kan bli smittad av ESBL trots att kroppen inte är ”slut”, och att det till viss del beror på tllfälligt nedsatt immunförsvar efter just operationer och liknande.
    /BB

    Kjell-Åke Jönsson

    10 januari 2009 at 1:53

  2. Inte så konstigt att det inte spelar någon roll för homomän, dom smittas nog ofta inte samma väg… 😛

    Sex som sex, det är ändå intressant att användandet av bromsmediciner troligen är en faktor. Det är ju i och för sig det som är meningen, men ändå.
    /BB

    Karl

    10 januari 2009 at 23:03

  3. Hmm… Jag ska inte vara petig, du har läst en del idag va? ;P

    Verkar jag osammanhängande? Jo, jag har läst i princip sen jag vaknade idag, plus stress inför vårat praktiska prov på måndag. Det är värre än tentan, usch!
    /BB

    Karl

    10 januari 2009 at 23:25

  4. Nåt åt det hållet… *ler lite* sov!

    Det hjälper ju inte, jag har en likadan dag till framför mig nu ju.
    /BB

    Karl

    10 januari 2009 at 23:47

  5. Bara att härda ut. 🙂

    Dagar som idag då jag fan funderar på vad jag gett mig in på. 😛 Men jag tror inte jag blir mer redo för praktiskt prov än jag är nu. Så tar jag tag i tentapluggandet imorgon kväll sen kanske så blir det nog bra.
    /Sönderpluggad Barbie

    Karl

    11 januari 2009 at 19:25

  6. Hej! Jag håller på att göra ett arbete till en kurs jag studerar, människan socialt och kulturellt.

    Just nu håller jag på att göra ett arbete som handlar om hur personalen hanterar kulturella skillnader inom äldrevården.

    Det skulle uppskattas verkligen om du ville svara på några enkla frågor! Maila mig på Sophieaman@hotmail.com om du är intresserad så skickar jag frågorna!

    MVH Sophie Åman

    Hur snart behöver du ha svaren? Jag är sjuuuukt upptagen den här veckan…
    /Barbie

    sophie åman

    16 februari 2009 at 13:45


Kommentera

