Bitchslap Barbie

There’s a new toy in town, and her name is Bitchslap Barbie

Bloggar vs. Världsreportrar

with 2 comments

newsmill hittar jag ett inlägg av Ulf Nilson som varit journalist på Expressen. Han för fram ganska intressanta synpunkter tycker jag, och jag håller med honom om att världsreportern behövs.

Vad jag idag kan sakna är nyanser. Som nu i Gaza-konflikten, jag litar inte på mediernas rapportering eftersom det är väldigt ensidigt. Får man tro svenska tidningar är ALLT Israels fel, och det brukar sällan vara ens fel att två träter som de säger. Sen att Israel förvisso använder övervåld och som en demokrati borde bete sig bättre är också det sant.

Reportrarna är helt enkelt alldeles för politiskt korrekta, och granskar inte längre makten utan håller mest med. Det hade nog varit lite nyttigt med anarki inom journalistkåren tror jag.

Bloggare behöver ju också stoff att skriva om, och det får man ju i mångt och mycket just från professionella journalister. Däremot väger kanske bloggarna ihop informationen från flera olika källor, och hamnar förhoppningsvis nånstans hyfsat nära sanningen.

Written by Bitchslap Barbie

9 januari 2009 den 20:11

Publicerat i samhälle

Tagged with

2 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Jag tycker media suger fullständigt idag. Ärlighet, integritet, en vilja att försöka föra fram vad som verkligen händer… verkar inte existera.

    Bloggarna är kalasbra på det viset.🙂 Om inte annat kan man genom bredden vaska fram en ganska bra bild.

    Exakt. Man behöver någon eller några grundkällor, och sen sköter bredden resten på nåt vis. Alla har en ny infallsvinkel, eller en ny källa att komma med, och så får man fram en hyfsad bild.
    /BB

    Karl

    10 januari 2009 at 23:19

  2. Precis.🙂

    Karl

    10 januari 2009 at 23:49


Kommentera

