Bitchslap Barbie

There’s a new toy in town, and her name is Bitchslap Barbie

Lite mera IPRED-debatt

with 5 comments

För några dagar sen skrev jag om Kenth Muldins debattinlägg på Newsmill, och i förrgår kom motståndarnas svar. Det är piratpartiets vice ordförande, Christian Engström, som har skrivit ett mycket bra inlägg på Newsmill.

Vill man snabbt veta varför IPRED är en dålig lag så ska man definitivt läsa Engströms inlägg.

Christian Engström har också en bra kommentar angående IPRED-hearingen igår.

Det står också väldigt insiktsfullt och bra om fildelning och immaterialrätt i SvD idag.

EDIT: Och det har dessutom kommit en ny studie som visar att fildelning gynnar skivindustrin. Vilket ju inte är förvånande för någon som har noterat att skiv- och filmindustrin slår försäljningsrekord årligen.

Written by Bitchslap Barbie

21 januari 2009 den 17:59

Publicerat i integritet

Tagged with , ,

5 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Många bra inlägg. 🙂 Man behöver revidera hela immateriellrättssystemet. Patent tror jag i många fall man kan avskaffa. Mjukvara har genom att länge vara en patentfri zon visat att patenträtt i det fallet inte fyller någon samhällsfunktion. Är programmerare, bland annat, jag kan säga att konsekvenserna av patent där är helt vansinniga. Det innebär i stort sett bara ökade kostnader för alla och försämrar konkurransläget för mindre företag.

    Inom området medicin kan patent vara motiverat, men jag misstänker att patenttiderna är för långa.

    Att dom tillåter patent av gener är bara skandal. Monsantos agerande emot bönder är så sjukt att jag blir illamående. När sådant dyker upp borde någon nånstans fatta att det blivit fel och dra hårt i bromsen, men inte. Politikerna har kommit att arbeta mer för storföretagen än för folket.

    Exakt. Jag håller faktiskt med dig på varenda punkt. Den stora anledningen till att jag inte gick med i PP tidigare var just medicinpatenten – som de vill avskaffa. Jag är inte helt säker på att det är det bästa, däremot borde man ta och revidera det ganska ordentligt.
    /BB

    Karl

    21 januari 2009 at 19:49

  2. Säker angående medicinpatent? Jag läste en del av diskussionen i PP i början, jag tyckte det lät mer åt revidering snarare än avskaffning då, men jag följde inte var det tog vägen senare.

    Jag blev för övrigt imponerad av diskussionen inom PP, och jag är inte den lättimponerade sorten. 😛 Rena antitesen till FI.

    Det är generellt väldigt viktigt med en balanserad applikation, det finns nog inget som enbart har bra konsekvenser, eller ens övervägande bra konsekvenser i alla möjliga tillämpningar. Å andra sidan är det nog få saker som alltid är helt förkastliga. Svårigheten ligger i att hitta en konstruktiv balans, i varje applikation och i systemet som helhet.

    Jag tror tyvärr att det ligger halvt om halvt bortom vår förmåga. Men vad man mer realistiskt kan åstadkomma är en oscillering i ett övervägande konstruktivt område. Men det kräver verklig yttrandefrihet och en möjlighet att kunna kritisera utan att bli hängd för det. Existerar inte det tenderar systemet i sådana frågor att svänga långt över gränsen för vad som kan anses konstruktivt. Feminism och invandring tex. Det måste finnas en bred och öppen debatt för att det ska finnas en möjlighet att styra på ett konstruktivt sätt.

    Hoppsan, rambling…

    Jag förstår vad du menar tror jag =)
    Anyway, angående medicinpatent

    Piratpartiet vill på sikt avskaffa möjligheten att ta patent på läkemedel, men inser att detta kräver införandet av andra system för att finansiera läkemedelsforskningen. Vi anser vidare att förändringen bör genomföras gemensamt av hela Europa.

    Vi vill att regeringen utreder konsekvenserna av olika alternativa system för finansiering av läkemedelsforskningen, såsom det ovan skisserade, och tar initiativ till att föra upp frågan på europanivå.

    Från http://www.piratpartiet.se/politik/medicinpatent
    /Barbie – vaken alldeles för sent!

    Karl

    21 januari 2009 at 23:11

  3. Okej, men det låter ju inte orimligt. Det viktigaste är att man har insikt i det system man vill ändra så man inte bara springer och skrotar det utan att ha en aning om konsekvenserna.

    Exakt. (Önskar att sveriges riksdagspolitiker förstod det också…)
    /BB

    Karl

    22 januari 2009 at 10:02

  4. Dom verkar inte direkt komma dit dom är på kunskap, insikt och begåvning, så det är nog inte att förvänta sig.

    Nej, det är väl inte det, men man kan ju hoppas i alla fall.
    /BB

    Karl

    22 januari 2009 at 22:12

  5. Förresten, en intressant uppsats:
    http://www.obsession.se/wolf/texts/essays/Makten_over_kopieringen.Pettersson_2007.pdf

    Bokmärkt, tack så mycket.
    /BB

    Karl

    23 januari 2009 at 15:54


Kommentera

