Bitchslap Barbie

There’s a new toy in town, and her name is Bitchslap Barbie

Doctor, doctor

with 2 comments

Det är mycket medicinska nyheter i tidningarna idag, som vanligt slår jag ihop allt till nån form av röra.

I Läkartidningen på nätet hittar jag en artikel av Rolf Zetterström angående de två omdiskuterade läkarstudenterna i Stockholm (nu kanske i Uppsala) och Lund. Han har väldigt starka åsikter, och jag velar fortfarande. Jag kan omöjligt bestämma mig för vad jag tycker, hur mycket jag än diskuterar det med olika människor. Hopplöst alltså. Zetterströms åsikter är dock ganska intressanta och klart läsvärda.

I Aftonbladet och SvD står det också mycket om vårdgarantin, och att sjukhusen har svårt att uppfylla den. Jag är inte odelat positiv till vårdgarantin, den leder i vissa fall till att de svårast sjuka patienterna får vänta därför att det finns någon annan som köat längre. Det är inte helt problemfritt. Sjukhusen får ju böta rätt ordentligt med pengar om de inte klarar av att uppfylla vårdgarantin – vilket ju är bra, om man tycker att vårdgarantin är bra, men det har lett till att stockholms ortopedmottagningar nu vägrar ta emot nya remisser, då de har operationsköer på flera hundra personer. Det är ju inte heller sådär toppen, men enligt fru Reinfeldt finns inga problem alls med vårdgarantin. Såklart.

Våran kirurgprofessor, den allsmäktige Lars Påhlman – även kallad Pålle, har skrivit en debattartikel om tjocktarmscancer i Expressen idag tillsammans med en professor i onkologi från Lund. De har väldigt många poänger i sin artikel, och det är faktiskt konstigt att man idag inte screenar för tjocktarmscancer i Sverige när det faktiskt finns evidens för att det räddar liv, och är kostnadseffektivt.

Written by Bitchslap Barbie

22 januari 2009 den 18:10

2 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Jag tycker nog att det är så viktigt att människor känner att dom kan lita på läkare att det har företräde framför principen att personerna har sonat sina brott. Man kan också fråga hur troligt det är att dom alls är lämpade att vara läkare?

    På den första punkten håller jag med dig, tillit är väldigt viktigt inom vården. Speciellt eftersom patienten ofta redan är i ett väldigt utsatt läge när man kommer till sjukvården. Det är framför allt det där med lämpligheten som jag är lite kluven till – och då framför allt i mordfallet. Mycket kan ha hänt på 8 år i en persons liv, så det är inte by default så att han är olämplig tycker jag.
    /BB

    Karl

    23 januari 2009 at 13:23

  2. Nej, inte nödvändigvis, det skulle tex kunna handla om en vilja att gottgöra i den mån det går. Men det talar i första steget inte för lämplighet…

    Det blir ju lite av ett cirkelargument ja, läkare är ju inte lämpliga om patienter inte litar på oss. Så du har en poäng.
    /BB

    Karl

    23 januari 2009 at 14:14


Kommentera

