Bitchslap Barbie

There’s a new toy in town, and her name is Bitchslap Barbie

Tjejer och internet

with 4 comments

De senaste dagarna har många kommenterat artiklarna i SvD, Aftonbladet och Expressen om att 6 av 10 tjejer ”sexutsätts” på nätet. Precis som resten av bloggvärlden så stör även jag mig på uttrycket. Gammelmedia är experter på att skapa nya ord – dåliga ord!

Artiklarna handlar i alla fall om att 60% av tjejerna mellan 15 och 18 har utsatts för oönskade sexuella kontakter på internet. Jag undrar lite hur man har räknat, för räknar man in gästbokskommentarer på Lunarstorm och Facebook samt chattrum och liknande så är det nog 100% av de som använder internet som har utsatts. Däremot är det ju så att de flesta tjejer faktiskt kan säga ifrån, vi är inte fullt så hjälplösa som SvD, AB och Expressen vill låta påskina. Jag trodde dessutom att grooming var nåt man pratade om i samband med pedofili och barnsexbrott, inte när det gäller 15-åringar och äldre. Fast jag kan ju ha fel förstås.

Anyway, jag har dragit mig lite för att skriva om det här, mest för att jag tyckte att det var så dumt att jag inte riktigt orkade ta tag i det.

Det är inte ett så stort problem som gammelmedia vill få det att låta som, dessutom tror jag inte att det är till samhällets nytta att man skrämmer upp tjejer så mycket med pratet om ”farorna på internet” att de inte vågar använda det. Att inte kunna använda internet är ett väldigt stort handikapp i dagens samhälle. Och de flesta ungdomar som använder internet är ju tryggare framför skärmen än hemma, bara de lär sig lite om hur det fungerar. Det är bra mycket lättare att ignorera nån, eller tacka nej till en sexuell invit på internet än det är i verkligheten, då ju den som utfärdar inviten kan vara ganska påstridig.

Det är väldigt irriterande att en psykolog från Rädda Barnen uttrycker sig på följande sätt i Expressen:

Även om det här också händer pojkar är det så att flickor inte kan röra sig fritt på nätet

Says WHO? Tjejer kan visst röra sig fritt på internet, och det är bara dumheter att säga annorlunda. Tjejer HAR en mun (eller fingrar) och kan säga (eller skriva) nej, eller bara ignorera idioterna om man inte är intresserad. De enda förhållningsreglerna man behöver gällande internet när man är newbie är

  • Lämna inte ut personlig info – förnamn är ok, men inget mer utan att ha tänkt igenom det noga. Telefonnummer likaså.
  • Tänk på att bilder och filmer som läggs ut på nätet är kvar där forever, så tänk även igenom det noggrant.

Opassande-Emma skriver fruktansvärt bra om just det här idag, läs det!

Nef, Blogge och Hans Engnell skriver också, och även Katarina Wennstam skriver läsvärt här.

Written by Bitchslap Barbie

22 januari 2009 den 17:00

Publicerat i internet

Tagged with ,

4 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Fan, till och med jag har ju blivit ”utsatt” för oönskade sexuella kontakter på nätet. 😛 Kan inte påstå att jag har lidit särskilt av att ha fått sexuella anspelningar ifrån 45-åriga kvinnor… 😛 Mest lite roligt faktiskt. Vi är sexuella varelser, det är bara att leva med. Så länge det inte är trakasserier så är det inget att bry sig om. Sen är det förstås jobbigare för tjejer eftersom det finns långt fler desperata och knasiga killar. 😛

    Att dom inte skulle kunna röra sig fritt på nätet är ju totalt skitsnack. Jag blir så trött på hur det alltid är så synd om tjejer…

    DU blir trött på det? Tänk då på mig, folk tycker synd om mig helt utan anledning. Jag kan själv och behöver ingen hjälp från feministgänget. De bara omyndigförklarar mig, och cementerar de könsroller de arbetar för att krossa. Puckat.

    Även jag har blivit ”sexutsatt” ett stort antal gånger (när jag var yngre chattade jag mycket på aftonbladets chatt, så…) men det är ju så otroligt enkelt att inte svara när idioterna skriver och därmed är problemet löst.

    Dessutom tror jag det är lite tillgång och efterfrågan där, för hade folk inte svarat på ”sexutsättningarna” så hade de nog också minskat i frekvens.
    /BB

    Karl

    23 januari 2009 at 13:16

  2. Ja, att det alltid är synd om tjejer är en antihumanistisk hållning, ta självmord tex. Man pratar mer om och problematiserar i högre grad självmord ibland tjejer än killar, trots att det är dubbelt så vanligt att killar begår självmord. Det är inte försvarbart, tjejer ges i praktiken ett större värde. Det är samma visa vad man än tittar på. Det är inte jämställdhet.

    Jo, det låter lite konstigt att folk skulle hålla på så om det aldrig fungerade…

    Ja, jag förstår inte hur feminismen kunde bli statsreligion i det här landet, humanismen är betydligt mycket vettigare.
    /BB

    Karl

    23 januari 2009 at 14:26

  3. Feminismen föll nog i början under humanismen, men det jag ser idag gör inte det.

    Jo, det märks att de har vissa saker gemensamt på nåt vis. Men ändå: mjeh!
    /BB

    Karl

    23 januari 2009 at 16:00

  4. Intelligens är vackert. Vacker blogg.

    Fler borde börja tänka, känna och göra själva och inte låta sig ledas av rådande tanke-trender. Äkta empowerment handlar om att vara sig själv; det är omöjligt att vara sig själv om man inte tänker själv.

    Tack så mycket =)
    Jo, jag tror du har rätt i att folk måste börja känna efter själva, och inte känna sig kränkta till höger och vänster för att nån annan säger att man borde känna sig kränkt. Blir inte bra då.
    /BB

    Bj0rnborg

    25 januari 2009 at 13:29


Kommentera

