Bitchslap Barbie

There’s a new toy in town, and her name is Bitchslap Barbie

Omotiverat

with 15 comments

Jag har haft en riktigt dålig vecka den här veckan, har varit otroligt slö och trött och allmänt omotiverad. Så har jag inte fått de jobb jag har sökt (fast jag har i och för sig ett nytt på gång nu, bara att hålla tummarna), jag har inte ringt CSN som jag skulle, och jag har inte fixat ett gymkort. Jag har också svarat i princip alla försök till att få kontakt med mig på MSN med ”mmmm”, jag är inte bara less – jag är asocial också😛

Jag får bryta ihop och komma igen nästa vecka tror jag. Imorgon ska vi på fest hos en kompis som fyllde 25 i veckan, jag har absolut ingen lust just nu, men jag vet att jag kommer ha jättekul när jag väl kommer dit så jag tänker gå ändå.

In other news är det nu inte bara privata bolag som ska jaga fildelare, utan polisen också. Det sluttande planet börjar mer och mer likna en vägg nu tycker jag, och less som jag är så orkar jag inte ens bry mig. Jag länkar istället till Opassande, Christian och Rick som har skrivit bra, och till SvD, Metro och AB som har artiklar om det.

Jag passar också på att citera en kommentar jag gjorde här tidigare idag.

Lite smått relevant i sammanhanget, vi hade en föreläsning om etnicitet idag, och bland annat pratade föreläsaren om vad som är typiskt svenskt. Han hade för några år sedan pratat med en chilenare som påpekade att han aldrig varit i ett land som var så väl förberett för diktatur som sverige, för att vi har sån respekt för auktoriteter och följer alla regler. I mitt stilla sinne funderade jag på vad den chilenaren skulle säga nu i och med alla de där lagarna du listade ovan… Hemskt.

Det kanske kan vara nåt att tänka på.

Written by Bitchslap Barbie

23 januari 2009 den 19:33

Publicerat i integritet

Tagged with ,

15 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Det angående diktatur och sverige har jag sagt länge. Om det blir ett ”fjärde rike” så skulle det inte förvåna mig ett smack om det blev i sverige. Feminismen och mångkulturidealismen är auktoritiva, man fick länge överhuvudtaget inte ifrågasätta feminismen, och mångkulturen får fortfarande inte kritiseras i offentliga sammanhang. Man har skapat grunden för etniska konflikter genom mångkulturen. Både på vänster och högerkanten finns antidemokratiska rörelser, missköts saker yttligare framöver och någondera får tillräckligt moment i svängningarna så känns det inte otänkbart alls…

    Ett stort problem är ju just det du pekar på, att det finns saker man inte får säga. Vi pratade lite om det här på rasten idag, och jag sa nåt i stil med att det är förbjudet att som tjej säga att man inte är feminist. Genast fick jag två klasskamrater på mig som inte kunde förstå hur jag inte kunde vara feminist. Jag kan tänka mig att det är väldigt likt i mångkultur-debatten. Den är jag inte lika involverad i så jag har sämre koll.

    Poängen är att så länge det finns saker man inte ”får” prata om så lever vi inte i ett fritt samhälle, och kommer heller inte kunna lösa de problem vi faktiskt har.
    /BB

    Karl

    23 januari 2009 at 22:44

  2. Det är likartat, fast ett par steg värre vad gäller mångkultur. Det kan ifs vara lite annorlunda för tjejer med feminismen kan jag tänka. Själv stöter jag iaf på långt fler rabiata extremister i invandringsfrågan och man blir dömd snabbare och hårdare. Men det är nog sant ifrån andra sidan också. Många upprörda känslor…

    Fast det har gått framåt på så vis att det intellektuella motståndet har minskat på senare år och jag träffar allt oftare på högutbildade, riktigt smarta och kloka personer som tycker ungefär som jag eller iaf börjar bli tveksamma till invandringspolitiken.

    IRL brukar folk sällan våga debattera med mig i dom frågorna av nåt skäl… ;P

    Jag är helt värdelös på att debattera invandring, mycket för att jag på nåt vis står mitt i smeten. Jag tycker att de som har behov av skydd ska få komma hit, absolut, och jag tycker också att de har rätt att bli bemötta som människor när de väl kommer hit. Det som jag egentligen har störst problem med är systemet runt omkring, och att man tar in precis alla utan att se till att de som kommer får chans till jobb, boende och att lära sig svenska.
    /BB

    Karl

    24 januari 2009 at 0:07

  3. Sista meningen håller jag naturligtvis med fullständigt om.🙂

    Det var väntat😛
    /BB

    Karl

    24 januari 2009 at 0:09

  4. snart blir det ännu värre, EU kommer att tvinga oss at införa lagar mot religionskritik, speciellt kritik av Islam med minimistraff på minst 3 år om man döms för ”hädning” eller vad de väljer att rubricera det som.

    Rösta på ngt Eukritiskt parti till EU!

    Junilistan är ett alternativ, Sverigedemokraterna är ett annat.
    MP och V är i och för sig också EU-kritiska men jag är ganska säker på att de inte skulle ha emot att fängsla framtidens Voltaires för hädning för att skydda sina muslimer, för ut ur EU lär vi inte kunna ta oss är jag rädd, bästa är att rösta på partier som om de inte lyckas få oss att lämna EU iallafall kan moterka endel av de fascistiska åsiktslagarna EU vill införa.

    För min del finns andra integritetsfrågor som är viktigare – de digitala. Så jag kommer att rösta på PP bärde till EU-valet och riksdagsvalet 2010.
    /BB

    Mikey

    24 januari 2009 at 0:35

  5. Jag förstår att du är splittrad. Jag är inte totalt emot all form av invandring själv, det är mycket mer komplicerat än så… Vad vänder mig mest emot är den blinda och tanklösa politik man för idag och allt destruktivt som följer.

    Lidande i krig hjälper vi mycket effektivare på plats, vi skulle kunna hjälpa hundratals för varje person som vi tar in, och dom som kommer hit är inte sällan dom som hade klarat sig bäst utan hjälp. Det kostar tiotusentals dollar att ta sig hit svart, vilket i stort sett alla gör. Humanitärt är det fel i mina ögon.

    Av dom som kommer hit är det få som verkligen har skäl att få asyl, 5-10%, resten är här av andra skäl. Huvudsakligen ekonomiska är mitt intryck. Det är inte skäl nog i mina ögon, inte när det för med sig så mycket destruktivt.

    Statistiken för våld och våldtäkter skenar uppåt, invandrarna mår dåligt, svenskarna känner sig otrygga, belastningen på statsbudgeten är gigantisk, men nedskärningar inom sjukvård, skola och sociala trygghetsnät som följd. Långsiktigt anser jag att det hotar både samhälle och fred.

    För människor som pga av engagemang emot destruktiva regimer, pga av sexualitet, eller något annat skäl verkligen inte kan leva kvar i sina hemländer, där kan asyl kan var motiverat. Men då med assimilering som mål och inte fler än vad som man klarar ur de perspektivet.

    Du kan ju verkligen uttrycka dina argument så att det är svårt att argumentera emot i alla fall, så jag förstår varför du får stå oemotsagd irl😛
    Jag håller i och för sig med om mycket av det du säger, det enda jag inte riktigt vet om jag står bakom är det där med att det skulle vara 5-10% som har skäl för att få asyl, är helt enkelt för oinsatt för att kunna bedöma det.
    Däremot har du nog rätt i att de som kommer hit är ju de som är bäst bemedlade i hemlandet och har bäst förutsättningar där också.
    /BB

    Karl

    24 januari 2009 at 17:18

  6. BB

    ja jag var i ungefär samma prioriteringssituation som du är, men efter att SD tog ett såpass kraftigt avtåndstagande mot datatelelagringsdirektivet, de sa i princip kategoriskt nej eftersom möjligheterna att missbruka är för stora:) och att de tidigare sagt att de är emot FRA i den utformning det har nu. Så man får rätt mkt integritetsfrågor av SD också.

    Jo, det är möjligt. Jag är faktiskt rätt oinsatt i SDs politik ska jag erkänna. Fast sådär spontant så känns det inte som om de är partiet för mig.
    /BB

    Mikey

    24 januari 2009 at 18:43

  7. Hehe… Nej, det är nog huvudsakligen av andra skäl.😛 Jag kan ha svårt att uttrycka hur jag tänker IRL, här kan jag ta lite mer tid att fånga vad jag tänker. Däremot har jag tämligen hög procent vad det gäller att få rätt, iaf i tekniska sammanhang där det brukar vara relativt lätt att avgöra. Efter ett par gånger så brukar även dom kaxigaste börja lyssna.😛

    Enligt migrationsverket var det under det första halvåret av 2008 ungefär 5000 som fick uppehållstillstånd av asylskäl, av totalt 45 000. Det brukar anges att ungefär hälften av dom som får asyl i sverige är flyktingar enligt FN. Sen tillkommer illegala invandrare.

    Därför pratar man allt mer sällan om flyktingar i debatten, utan säger invandrare i stället, för det är vad det handlar om i de flesta fall.

    Jo, fast å andra sidan så behöver vi ju invandring som arbetskraft också, så det är inte bara negativt. Problemet är väl att många av de som kommer hit skulle kunna bidra mycket mer än de gör om systemet var lite annorlunda.
    /BB

    Karl

    24 januari 2009 at 19:07

  8. Nja… Vi har ju en hygglig arbetslöshet så det är bara i specifika bristyrken det finns behov, och det är ur samhällssynpunkt betydligt bättre att utbilda egna medborgare så länge vi har en större arbetslöshet, om behovet inte är akut. Dessutom sker invandringen i hög grad utan hänsyn till kompetens varför dom flesta inte kan få jobb. Pratet om alla högutbildade invandrare är inte riktigt sant, dels så verkar deras ”högre utbildning” i många fall inte vara så hög. Jag har själv stött på flera som kallat sig ingenjörer, datatekniker, etc, men inte haft i närheten av kompetensen som krävs för att jobba som det. Skulle du anställa en ”ingenjör” som knappt kan gymnasiets matematik A? Eller grundläggande mekanik? Och talar så dålig svenska att det är ett hinder för arbete? Ingen annan heller.

    Det som brukar nämnas är jurister och advokater, men det är ingen universell utbildning, utan i hög grad riktad mot ett specifikt lands rättssystem. Det skulle behövs ett par års utbildning innan dom har en chans att börja jobba här, och som jurist måste man ha väldigt bra grepp om språket, vilket många inte har. Man visade dock nyligen i en undersökning att för högkvalificerade jobb så har personer med invandrarnamn, en dokumenterad kompetens och en bra svenska lika stor chans att bli kallade på intervju som en svensk med motsvarande kompetens.

    För jobb med lägre kvalifikationer så minskar dock sannolikheten, trots att arbetsgivarna får stora subventioner för att anställa invandrare. Det har nog många orsaker, ren diskriminering, men också dåliga erfarenheter. Det är inte ovanligt med en sämre arbetsmoral tex, och att dom överdriver sin kompetens och sen inte klarar arbetsuppgifterna. Jag har jobbat med invandrare på golvet själv och jag har pratat med ett par VDs på företag som anställt/er invandrare så det är ganska handfast. Det finns det naturligtvis invandrare som jobbar bra och är duktiga, jag har träffat flera av den sorten också, men risken är större och det gör företagarna försiktiga.

    Det huvudsakliga problemet är snarast att det just nu helt enkelt inte finns tillräckligt med jobb. Invandrarna tenderar att komma in sist på arbetsmarknaden, så länge vi har en signifikant inhemsk arbetslöshet så kommer dom ha svårt att komma in.

    Dessutom råder närmast akut bostadsbrist i många områden, det finns helt enkelt inga bostäder kvar.

    Sen kan det vara värt att notera att det är väldigt stora skillnader beroende på varifrån invandrarna kommer, västeuropéer klarar sig i regel väldigt bra, asiater ganska bra, östeuropéer sådär, medan afrikaner och araber inte klarar sig särskilt bra alls. Ska man ha arbetskraftsinvandring bör man fokusera på att locka hit västeuropéer och kanske asiater. Tyvärr tror jag det blir svårt att få hit västeuropéer, dom vill inte sällan komma bort ifrån mångkulturen i deras hemländer. En majoritet(57%) av holländarna i en undersökning ansåg att insläppandet av stora grupper med invandrare är hollands största misstag genom tiderna. Ungefär en tredjedel anger att dom vill flytta ifrån landet.

    Mjo, men å andra sidan så blir vi äldre, och kommer att behöva flera människor som betalar skatt för att klara av det. Så på den punkten kommer vi behöva både jobb och svenskar och invandrare som kan inneha jobben.
    Enligt Ayaan Hirsi Ali så är också invandring ett stort problem i Hollan, precis som du också nämner, bara sådär som kuriosa.
    /BB

    Karl

    25 januari 2009 at 15:57

  9. Det har kommit ett par rapporter och utredningar om det, samtliga jag har sett pekar på att invandringen inte är någon lösning. Invandrare ökar belastningen på välfärdssystemen och går i pension dom med. En norsk professor(har jag för mig att det var) räknade för ett tag sen ut att sverige förlorar i genomsnitt på varje invandrare vi tar in, även räknat över hela livslängden. Vad man måste göra är att höja pensionsåldern.

    Jo, men att höja pensionsåldern går nog inte hem ute i stugorna tror jag. Vad hände med väääääälfääääärden liksom?
    /BB

    Karl

    26 januari 2009 at 1:24

  10. Faktum är att jag tror att en gradvis och längre urfasning ifrån arbetet skulle vara bra i alla perspektiv, för dom arbetande, för arbetsplatsen och för samhället i stort. Jag tror faktiskt inte att det skulle vara så stort motstånd emot det om det läggs upp vettigt.

    Välfärden skrotades för att ta in fler invandrare, ju.😛 Sverige hade varit mycket rikare idag utan större delen av dom senaste 20 årens invandring.

    Möjligt att utfasning skulle emottas något varmare, men jag tror de flesta är rätt trötta på att jobba när de är 65. Förutom vissa speciella grupper, läkare verkar tex jobba kvar efter pensionsålder i många fall
    /BB

    Karl

    26 januari 2009 at 13:04

  11. Förresten, det kan nog vara på sin plats att påminna om att jag är rätt känslomässigt engagerad i frågan och därmed har vissa problem med objektivitet.😛 Om frågan är tillräckligt komplex är det relativt lätt att ställa upp en trovärdig argumentation om man kan tillräckligt mycket i frågan och har debatterat mycket.

    Märker ju att du inte är helt såld, men det kan vara bra att ha lite distans till vad jag påstår.😛 Jag försöker att verkligen se dom relevanta motargument jag får, men i och med att kvaliteten på motståndet sjunker så minskar den felkontrollen.😛

    Jo, alltså, jag är inte övertygad – absolut inte. Men jag kan egentligen inte komma med vettiga motargument heller, troligen mest då vi ligger på rätt olika kunskapsnivå i frågan. Fast jag lyssnar gärna på dina argument, det är alltid bra att höra båda sidorna av diskussionen.
    /BB

    Karl

    26 januari 2009 at 13:36

  12. Varierar nog mycket mellan olika yrkesgrupper. Människor med jobb som sliter mycket på kroppen slutar nog ofta tidigare…

    Det har du nog rätt i
    /BB

    Karl

    26 januari 2009 at 23:23

  13. Bra…🙂 Du verkar ha svårt att ta ställning i frågor generellt, men det är på många vis bra. Om/när du väl tar ställning så kommer det vara betydligt mer välgrundat än än många andras ställningstaganden.

    Själv låter jag mig ta ställning spontant så länge det inte har några vidare konsekvenser, tex om jag satt i riksdagen och fattade beslut så skulle jag tvingas vara mycket striktare.😛 Samtidigt finns det ett värde i debatt så länge man är öppen för att man kan ha fel.

    Jo, jag har också märkt det. Jag upplever mig själv mest som velig när jag inte kan ta ställning, men det är väl kanske inte bara nackdelar med det förstås.
    Å andra sidan kan jag vara tvärt om också, tar ställning i frågor där jag absolut inte har nåt på fötterna, men det är ofta mer ointressant att skriva om.
    /BB

    Karl

    26 januari 2009 at 23:33

  14. Att kunna se alla sidor är inte fel. Jag upplever att dom flesta tar ställning alldeles för lättvindigt, även i allvarligare sammanhang.

    Nåt som jag funderar på i debatten är behovet att känna sig ”god”. Får känslan av att det ofta handlar om att dom har blivit intalade att det är ”gott”, och därför tar den ställning dom tar, oberoende av fakta.

    Jo, jag är nog inte speciellt rädd för att vara politiskt inkorrekt, det är ofta mer ok om man har väl underbyggda argument känns det som. Jag försöker också att samla info från alla möjliga håll och kanter för att sen koka ner det till min egen lilla mix, problemet för mig just nu är väl att jag inte riktigt har tid att koka så länge som jag egentligen skulle behöva. Så det mesta känns ogenomtänkt på nåt vis.
    /BB

    Karl

    27 januari 2009 at 12:58

  15. Det blir lätt lite fragmenterat när det sker över lång tid.

    Exakt.
    /BB

    Karl

    27 januari 2009 at 21:02


Kommentera

