Bitchslap Barbie

There’s a new toy in town, and her name is Bitchslap Barbie

Rätt plats för konstfackstudent?

with 4 comments

Läser i aftonbladet att en student på konstfack sett till att bli intagen på psykiatrisk klinik och dessutom tvångsvårdad, för att använda det i ett konstprojekt.

Man kan ju undra om hon verkligen hade tänkt igenom det noga, jag förstår att man vill testa gränser och provocera. Och det är inte alltid fel det heller.

Däremot tycker jag det är otroligt oansvarigt av henne att genomföra sitt projekt. Hon har inte för ett ögonblick tänkt på personalen och de andra patienterna på psykakuten som behövde hjälpen betydligt bättre än hon. Just användade av bältessäng är vad jag förstår rätt ovanligt, och mycket resurskrävande när det väl används.

*

Annars så har en narkotikapåverkad sköterska jobbat på danderyds akut inatt. Det är tydligen inte helt ovanligt med beroendeproblem inom vården. Nån gång har jag hört att läkare oftare bli beroende av narkotika än annan vårdpersonal, men jag har alltid tyckt att det verkar ologiskt då det ju är sjuksköterskorna som har tillgång till alla läkemedel.

Written by Bitchslap Barbie

25 januari 2009 den 17:54

Publicerat i medicin

Tagged with , ,

4 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Min erfarenhet är att läakryrket är extremt krävande psykiskt. Jag jobbar dock inom vården så rätta mig om jag har fel. En stor närhet till narkotika gör nog inte saken bättre …

    Fast läkare är inte så nära narkotika som man kan tro. Läkarna har till exempel inte tillgång till läkemedelsförråden på avdelningarna utan det är sjuksköterskorna som har nyckel dit.
    Och receptskrivningen av narkotiska preparat är ju väldigt reglerad, och det finns register som kontrollerar hur mycket narkotiska preparat varje läkare skrivit ut.
    /BB

    Fredrik

    25 januari 2009 at 21:52

  2. Man kan förstå hennes motivation, men det låter väldigt oansvarigt gjort, som sagt.

    Minst sagt oansvarigt ja.
    /BB

    Karl

    26 januari 2009 at 13:39

  3. […] min post (och svar på en kommentar) igår om att läkare inte har tillgång till narkotika, kommer idag ett bevis på vad som händer om man […]

  4. Jag undrar hur det skulle ställa sig ifall Anna Odell blev så här sjuk på riktigt efter denna händelse. Skulle hon bli trodd och få en adekvat vård för dessa symtom/sjukdom?, knappast troligt efter detta och jag personligen anser att hon har förbrukat sina rättigheter att få denna hjälp, jag har själv en dotter som lider svårt av psykotisk depression (den allvarligaste formen av depression man kan drabbas utav), som oftast bara kan hävas med upprepade elchocksbehandlingar. Därför mår jag mycket dåligt själv av att Anna Odell kan bära sig åt på detta bisarra vis och ta viktiga resurser av vården i anspråk och dessutom utsätta och oroa redan mycket sjuka patienter helt i onödan, för att säga att detta sker i konstens namn!!!!!!!!????????

    Jag håller med om att det är en vettig fråga att ställa sig om hon skulle få vård efter detta eller om hon skulle misstros. Jag håller dock inte med om att hon förverkat sin rätt att få vård, enligt mig bör det krävas betydligt värre saker än såhär för det.
    /BB

    Göran J Andersson

    2 februari 2009 at 9:25


Kommentera

