Bitchslap Barbie

There’s a new toy in town, and her name is Bitchslap Barbie

Pirat till sista droppen!

with 9 comments

Det var mycket medicin igen idag, dels kan vi läsa oss till att virus eventuellt kan orsaka fetma. Det är nåt jag hörde som teori redan när jag gick på den prekliniska delen av utbildningen och lät då som en hyfsat väl underbyggd teori, åtminstone i vissa fall. Fetma är dock en väldigt komplex sjukdom och kan nog inte förklaras fullt så enkelt.

*

Förutom att hålla oss undan från virus kan det eventuellt finnas anledning att dra ner på sex också. Åtminstone om man får tro forskare på universitetet i Nottingham. Jag är inte säker på att jag tror på dem, och frågan är om ett liv utan sex skulle vara så roligt att det verkligen motiverar den extra livslängden.

*

Angående min post (och svar på en kommentar) igår om att läkare inte har tillgång till narkotika, kommer idag ett bevis på vad som händer om man klantar sig vid förskrivning av narkotiska preparat. Nu verkar han dock ha fått hålla på väldigt länge utan att nån har reagerat över det, vilket faktiskt verkar grymt konstigt.

*

I övrigt så är jag idag extra stolt över att vara medlem i piratpartiet. PP går idag ut och uppmanar medlemmar att ge blod, under slagordet sharing is caring.

Det är vackert är vad det är!

Sprid ordet, det är dels politiskt viktigt, och medicinskt viktigt – och nu kan ju tänka er hur lycklig det gör mig? Inom några veckor kommer en söndagspostning av mig om vad som händer med blodet vid blodgivning, det är rätt intressant, jag lovar =)

Anna och Emma skriver också, dessutom finns en facebookgrupp att gå med i för den som känner sig hågad.

Written by Bitchslap Barbie

26 januari 2009 den 20:59

9 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ick! Jag kommer få cancer!! :-O

    Det borde nog uppvägas av fördelarna med sex, det finns ju en hel del. Endorfiner, immunförsvar och annat gott. Killar som har mycket sex och många sexpartners tenderar att må bättre psykiskt, fast det exakta sambandet kan vara lite komplicerat, riktning, feedback, etc.

    Intressant nog finner man det motsatta hos kvinnor, ju fler sexpartners desto sämre mår dom.

    Jag tror det delvis är evolutionspsykologi som spökar.😛

    Jo, effekterna i studien var tydligen inte så stora heller. Jag har bara läst aftonbladets beskrivning av artikeln, och man ska ju egentligen alltid gå till originalkällan, men jag hann inte idag😛
    Frågan är om det inte är relaterat till testosteron dock, mer testosteron -> mer sexlust, och testosteronet i sig ökar ju risken för prostatacancer.

    Jo, men angående kvinnor så kan det väl ha lite att göra med att kvinnor inte ”ska” gilla sex, så även om de inte mår dåligt innan så gör de det när de får höra att de borde.
    /BB

    Karl

    26 januari 2009 at 23:44

  2. Förresten, jag hörde via brorsan som är biokemist att det verkar finnas en koppling mellan fetma och amningstid. Vet du nåt om det?

    Jag tycker jag känner igen det, ska snoka lite och se om jag kan hitta nåt lite mer vetenskapligt om det.
    /BB

    Karl

    26 januari 2009 at 23:46

  3. Sexualiteten bör avskaffas.

    Det hade ju i och för sig varit grymt tråkigt, men ok😛
    /BB

    Peter Ingestad

    27 januari 2009 at 7:05

  4. Låter troligt med testosteron.

    Det handlar nog inte så mycket om att kvinnor inte ”ska” gilla sex som att dom inte ska ha många partners. Jag har aldrig läst att sex inom en relation, oavsätt mängd, skulle ha negativa konsekvenser känslomässigt. Tvärt om om något.

    Jag skrev delvis, för jag tror också det påverkas av det, men jag tror inte det är hela sanningen. Sexualitet generellt är i hög grad styrt av evolutionär dynamik, och kvinnors sexualitet är definitivt mer komplicerad än mäns. Även attityden därtill kan vara påverkad av biologiska faktorer. Det är tex lite suspekt att det är så vanligt i olika kulturer att kvinnor ska hålla sig ifrån sex tills parbildning. Det kan ifs röra sig om samhällsevolution också.

    Det är egentligen ganska intressant det där, med normer och evolution kring sexuellt beteende. Jag tror nog du har många poänger faktiskt.
    /BB

    Karl

    27 januari 2009 at 12:44

  5. […] apotek får bara se till den enskilda patienten. Inte till hur en viss förskrivare hanterar sitt uppdrag. Därav följer tyvärr att om läkaren i fråga bara är smart nog att inte på en enskild patient […]

  6. Det verkar vara ett relativt outforskat område, det har länge varit tabu att beskriva människans agerande i sådana termer. Själv uppfann jag området på egen hand när jag var 17.😛 Jag har faktiskt en teori kring ett konstigt fenomen inom sexuell selektion som jag såvitt jag vet är ensam om. Borde nog ta och plita ner den och slänga i händerna på nån biolog.

    Ja, eller kasta ut den på Newsmill. Teorier är roliga. =)

    /BB

    Karl

    27 januari 2009 at 20:54

  7. Pfft.. Newsmill?! Det här är vetenskap!😛 (Jag vill kanske få det kollat lite innan jag går public så jag inte skämmer ut mig totalt.😛 )

    Haha, Newsmill är bra ju, mycket intressanta artiklar där. Men det kan nog vara smart att kolla upp det innan ja.
    /BB

    Karl

    27 januari 2009 at 23:04

  8. Mjo, men det är huvudsakligen samhällsdebatt, inte vetenskapliga artiklar.

    Det har du ju förstås rätt i…
    /BB

    Karl

    28 januari 2009 at 11:12

  9. […] Jag hoppas att ingen har missat kampanjen Sharing is Caring som Piratpartiet har lanserat för att få fler personer att dela med sig och bli blodgivare. Den visar på hur det i vissa fall enbart är positivt att dela med sig. Det finns en facebookgrupp att gå med i om du hänger där. Metro har gjort ett reportage om kampanjen, och det finns flera personer som bloggat om den. […]

    Sharing is caring – Mab

    12 januari 2016 at 11:16


Kommentera

