Bitchslap Barbie

There’s a new toy in town, and her name is Bitchslap Barbie

Norrlands Universitetssjukhus är hårda, rättvisa?

with one comment

Läser i SvD, Aftonbladet och Metro om att patienter som ska opereras på Norrlands Universitetssjukhus inte får röka inom 2 månader före och efter operation. Det låter som en bra idé på papper, men när man börjar fundera så är det kanske inte så bra ändå.

Det är jättebra att man försöker få folk att sluta röka – det är otroligt dyrt om man räknar in alla komplikationer, men jag tror inte detta är rätt väg att gå. Det vore toppen om man informerade patienterna om riskerna och erbjöd hjälp att sluta röka, men om patienterna inte klarar det så kan man inte neka dom vård.

Dels har socialstyrelsen helt rätt i att den svenska sjukvården ska erbjuda vård på lika villkor till hela befolkningen, och det gör man inte om man ställer vissa krav på en grupp människor som inte ställs på alla andra grupper. Rökare må göra dumma val, men de är fortfarande människor och förtjänar hjälp som alla andra. Och ska man börja resonera runt det ska vi ju inte erbjuda gastric-bypassoperationer i landstingsregi heller, eller kranskärlskirurgi, eller någon annan självförvållad åkomma.

Sen undrar jag lite om man verkligen har räknat på det här. Ta exemplet kärlsjuka i benen (de opereras inte på SÖS om de röker enligt Metro), om en patient söker för kärlkramp i benen så är det ju ett progredierande tillstånd, om patienten vid första tillfället inte kan eller vill sluta röka så kommer patienten förr eller senare komma tillbaks med svårare symtom. Kanske med gangrän av benen, som då kräver amputation. Det är inte heller billigt för samhället, och jag kan inte tänka mig att infektionsrisken är lägre på nyamputerade rökande patienter än den är för personer som inte är amputerade och röker.

Nja, sammanfattningsvis är det ett bra första utkast till initiativ, men det behöver nog funderas igenom lite innan det införs.

Written by Bitchslap Barbie

29 januari 2009 den 18:41

Publicerat i medicin

Tagged with ,

Ett svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Men vad i hellskotta tänker ni da ni börjar fundera pa om rökare ska tvingas tillatt sluta röka före operation ,
    Om jag tänker så hära da..
    Kör du mc…ja då fär du betala själv operationen ?
    Kör du bil..ja då får du ocksa betala själv
    Är det sådant samhälle vi vill ha
    Var tog jämlikheten vägen nu ?
    Om ni som är icke rökare ska nu ha ett sådant samhälle då får ni klassa in alla risk tagare i olika kategorier .
    Min mor varken röker eller kör bil, varför ska hon bekosta andras operationer då ?

    Nej…sluta svamla och tänk lite längre än vad näsan når

    Ni? Sen när har jag sagt att jag stödjer det? Jag tycker det framgår rätt tydligt att jag är emot det, men fine.
    Jag ser poänger med det, eftersom vissa operationer i princip görs helt i onödan om patienten fortsätter röka.
    /BB

    perttanm

    7 februari 2009 at 1:45


Kommentera

